Annons:
Etikettövrigt
Läst 2527 ggr
Anonym
Anonym
8/5/16, 7:28 PM

(X) Psykisk sjukdom vs fysisk sjukdom

Nu finns det ju olika forum om just psykisk ohälsa, men då denna är lite mer aktiv så väljer jag att skriva här inne.

Jag har en del fysiska sjukdomar men tyvärr också psykiska så jag har en del egen erfarenhet kring detta.

Det jag har märkt på senaste tiden är att psykisk sjukdom inte alls tas på lika stor allvar inom vården. Trots att det är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige.

Om jag ringer 1177 för att jag har bröstsmärtor, hög puls, och mår illa så säger de att de kopplar mig till 112 så skickar de en ambulans och jag får snabbt bra vård och blir bra bemött.

Ringer jag 1177 för att jag har huvudvärk och kräks efter en lumbalpunktion så får jag samma svar och får snabbt vård och blir bra bemött.

Om jag ringer 1177 för jag mår så dålig att jag inte vill leva och även kanske gjort något allvarligt då får jag svaret att jaha vad vill du att jag ska göra. Kan du inte sätta dig på bussen in till psyk då? Efter att jag har haft kontakt med psyk som säger att de inte kan göra så mycket.

Detta är bara några av alla mina upplevelser om psykisk ohälsa vs fysisk ohälsa.

Dom gånger jag behövt ambulans på grund av min psykiska ohälsa så blir jag ofta dåligt bemött, inte alltid, men ofta. De tycker att jag kunde ringt taxi själv ist efter att jag berättat att jag blivit nekad sjuktaxi samt haft kontakt med psykiatrin.

De gånger jag behövt sjukhusvård för min psykiska ohälsa har mitt tillstånd varit allvarligare och krävt mer vård än de gånger jag sökt för min fysiska ohälsa. Men det har ändå varit svårare att få vård.

Detta är något jag tycker är allvarligt och något man borde prata om, och det är säkert inte bara jag som upplevt något liknande.

Annons:
fossingen
8/5/16, 9:54 PM
#1

#0 Du är verkligen inte ensam om det. Psykvården förbättras aldrig, snarare tvärtom..


Aleya
8/6/16, 12:49 PM
#2

Jag kan tänka mig att varför du får detta svaret är för att sköterskorna som sitter i linjen inte kan något om psyket. Dom kan mest om åkommor som är fysiska. Därför har jag om jag mått dåligt aldrig ringt 1177. Utan direkt till psyket. Dom kan ju sina saker. Så det är min rekommendation.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
8/6/16, 5:47 PM
#3

Jag har ringt till psyket först alla gånger men inte fått nån direkt respons där heller och därför ringt 1177, även fast jag berättat vad jag har gjort mot mig själv så har de sagt att de inte kan göra så mycket. Att de mesta ska skötas av öppenvården.

Även fast jag ringt och sagt att jag tex intoxikerat mig ordentligt så kanske de sagt jaha ja det är ju allvarlig då kanske du ska till sjukhuset, och sen har en vän fått ringa ambulans och se blir ambulansen sur för att jag inte ringt taxi själv när jag bett om sjuktaxi från både psyk och 1177. Lite det som är problemet.

Hornslandet
8/7/16, 1:43 AM
#4

Ringde aldrig för mina problem, men besökte läkare. Tex en av de första läkarna jag gick till, som dunkade mig i ryggen och sa nått i stil med "Äh, ryck upp dig. Förr i tiden var vi inte så blödiga.". Jag har idag ingen större respekt för läkare ärligt talat.

fossingen
8/7/16, 5:29 PM
#5

3# Upplever mest att psykvården skickar hem folk fast de behöver hjälp och inte ens. Ett j*dra skämt som jag är så less på.


[Ambrosia]
9/3/16, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ser du ringt psykiatrin mycket. Det gör ont i mitt hjärta att du inte blivit bra bemött där.

Har du tänk på varför du vill ta livet av dig? Vet du vad som händer rent själsligt när man tar livet av sig? Be till Jordens Gud och fråga det. 

Själen är evig och försvinner inte för att man tar livet av sig,  snarare tvärtom. Om man tar livet av sig, så kommer man ofta tillbaka till ett lika dant liv och får uppleva allt skit man upplevt i förra livet igen, tills man dör en naturlig död. Först då kommer man till himlen.

Kärlek från Ambrosia

Annons:
Upp till toppen
Annons: