Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2078 ggr
[krutgubben]
2016-07-31 16:26

Nätterna värst.

Jag har sedan 2010 ätit venlafaxin för ångest och jag åt citalopram tidigare, men tycker det är svårt att somna när jag lägger mig. Tankarna bara surrar i skallen och jag vrider och vänder på mig länge innan jag får somna, vet inte om venlafaxinet hjälper. Jag ska också göra en adhd utredning snart och det kan ju vara min förmodade adhd som gör så att jag har så svårt att somna också. Vad tror ni?

Annons:
Mooniq
2016-07-31 16:31
#1

Jag är enbart en amatör, men min kille har ångest med tankar som snurrar, värst på kvällar och nätter. Vi har pratat om att han ska testa på meditation och vi har även testat att hitta en "lugn punkt" i tankevärlden. I hans fall blir det en resa ut i rymden. När man blundar så "ser" man ett mönster på insidan ögonlocken och han koncentrerar sig på detta, och försöker medvetet att stoppa tankesnurran genom att låtsas att han åker ut i rymden. Att andas djupt och lugnt hjälper lite oxå. Min kille äter inte receptbelagd medicin men kommer nog att få det nästa gång han träffar läkaren. Just nu är det Johannesört-piller som hjälper att dämpa oro/ångesten. Detta kanske inte hjälper dig alls men vill ända blänka till om det. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[krutgubben]
2016-07-31 16:35
#2

#1 Tack för tipset, ska testa meditera ikväll innan jag lägger mig.

IaMiaMaria
2016-08-01 12:14
#3

Jag har precis samma problem. Min ångest är som allra väst då jag gått och lagt mig på kvällen för att sova och kan ligga till 3-4 på natten innan jag somnar.

Jag har inte ADHD men en del andra psykiska diagnoser. Visst kan din ADHD göra så att du har svårt att somna att du har för mycket tankesnurr, det är ju vanligt

Jag äter också en del medicin men det hjälper väl så där, ska förhoppningsvis få höja en idag och då hoppas jag att den hjälper mer.