Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1868 ggr
Skitgalen
6/20/16, 1:31 PM

Hur gör ni vid ångest/panikattacker?

Vad gör ni när ni får riktigt kraftiga ångest/panikattacker? Jag äter redan medicin, Citalopram, men det hjälper inte, jag får fortfarande jättekraftiga attacker då jag känner att jag vill slita av mig mitt skinn eller hugga knivar i mitt bröst…. 

Vill helst inte ta mer medicin så jag vill ha tips på vad man kan göra föra att lugna ner en sån attack? Jag känner mig så förbannat obekväm i min egen kropp och jag mår illa, blir stressad, vill lipa o hela köret… :(

Annons:
Calcifer
6/20/16, 1:33 PM
#1

Det beror lite på. Vad gör dig lugn? Speciell musik? Filmer? Serier? Böcker? Spel? Det som i vanliga fall hjälper dig kan vara räddningen när du får attacker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
6/20/16, 1:55 PM
#2

Att råfokusera på andningen har funkat för mig. Jag kan till och med "tråka ut" ångesten genom att räkna andetag tills den släpper.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zadeira
6/20/16, 1:56 PM
#3

Mindfulness! Det har man alltid med sig eftersom man bara behöver sig själv, och det går att göra på så många olika sätt. Antingen gör man nån övning med tankarna där man tex ska blunda och se olika saker framför sig eller avslappningsövningar där man andas, spänmner och slappnar av i kroppen osv. Eller så gör man det aktivt, dvs fokuserar helt på en sak och försöker beskriva den genom sinnena, syn, smak, doft, hörsel, känsel.

[josten]
6/21/16, 1:39 AM
#4

Hur ofta får du attackerna ? Har medicinen hjälp dig innan ?

Skitgalen
6/21/16, 3:40 PM
#5

Det har kommit oftare dom senaste månaderna, minns inte exakt men jag har ätit medicinen mycket längre än så, tror jag började i höstas förra året eller nåt sånt… vet inte om jag byggt upp en tolerans mot den dosen jag tar? Tar just nu 40 mg

IaMiaMaria
7/1/16, 11:20 PM
#6

Koncentrera dig på andningen och prata med dig själv om att det inte är farligt, inget hemskt kommer hända.

Finns en del bra appar med andnings och avslappningsövningar som man kan använda sig utav.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
[Determined]
7/14/16, 11:34 PM
#7

Min ångest blev automatiskt bättre när jag slutade helt med psykiatriska läkemedel efter 5-6 års användande. Jag slutade för cirka ett år sedan.  

Jag brukade att ha flera panikattacker i veckan, där de kraftigaste varade i en timme eller mer, men jag har funnit lösningar som hjälper mig. För att minska risken för att få en panikattack, så ser jag till att sova minst 8-9 timmar varje natt, jag ser till att äta tillräckligt mycket och regelbundet, och att vara utomhus minst 20-30 minuter om dagen. Det är också viktigt att utsätta sig för det som ger en ångest, helst i små och överkomliga steg, tills du kan befinna dig i situationen eller på platsen utan att drabbas av panik. 

När jag väl får en panikattack, så hjälper det för mig att distrahera mig själv, till exempel genom att lyssna på radio och fokusera på det som sägs, eller att titta på en video (gärna en rolig video). Om jag distraherar mig själv tillräckligt länge, så försvinner panikattacken efter en liten stund. Jag försöker också att andas lugnt, eftersom jag vanligtvis hyperventilerar när jag har en panikattack. Det är väldigt viktigt att förstå att panikattacker inte är farliga - du kommer inte dö, svimma eller förlora kontrollen. När jag började att inse detta, så började mina panikattacker att försvinna mycket fortare och inte dyka upp lika ofta. Jag har fortfarande en del problem med ångest och överdriven oro, och ibland får jag panikattacker, men mitt problem med panikattacker verkar vara på väg att försvinna. 

Självhjälpsböcker om ångest har hjälpt mig mycket. Jag rekommenderar "The Anxiety and Phobia Workbook" av Edmund J Bourne (skriven på engelska).

Upp till toppen
Annons: