Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1906 ggr
pannkaksrullar
2016-04-25 20:52

Magproblem till följd av stress, ångest osv

Jag är ofta (dagligen) stressad, orolig, nervös och får ganska ofta ångest. Detta i samband med en känslig mage har börjat ställa till mycket problem för mig. Om jag mår lite illa i samband med oro, börjar jag tänka massa "tänk om"-tankar och helt plötsligt har jag jagat upp mig själv så mycket att jag får så ont i magen att jag inte kan sitta still. Som liten kunde jag ofta lägga mig i sängen och somna, och sen var det borta. Men nu kan jag inte längre slappna av. Jag mår bara mer och mer illa om jag försöker, eftersom att tankarna verkligen inte går att hindra. 

Finns det någon som har något tips på hur jag ska kunna slappna av och få undvika magsmärtor för en gångs skull? Jättetacksam för hjälp. 😕

Annons:
[Klave]
2016-04-25 21:24
#1

Tycker du ska söka vård. Jag har själv haft problem och ångest och fick ofta mag-sår innan jag började ta antidepressiva och samtal.  Bättre att ta tag i det nu innan det blir kroniskt.

fossingen
2016-04-26 17:10
#2

#0 Ta kontakt med en läkare och berätta dina problem.  Ångest och stress är ju verkligen inte bra och magen blir också lidande.
Precis som #1 säger. Gör det gärna innan det blir värre eller kroniskt.

Om du har svårt att sova pga för mycket tankar eller pigghet kanske du kan se en film innan du ska sova.  Brukar funka bättre för mig.


pannkaksrullar
2016-05-02 15:56
#3

Jag har redan gjort detta men ej fått någon direkt hjälp. Går hos psykolog men tar inga mediciner. Har åkt in flera gånger, även akuten men det skylls alltid bort på annat av vårdarna. :(

fossingen
2016-05-02 16:14
#4

#3 Sånt ska inte ignoreras om och om igen. Kontakta läkare igen och berätta att du inte pallar med det. Låter som du behöver medicin  ett tag för att må bra. Och äter du inga mediciner så bör det inte vara så svårt att få ett tag mot stress/ångest, dvs om du själv Vill ha mediciner.


pannkaksrullar
2016-05-04 21:21
#5

# Tack! Jag ska försöka kontakta dem igen och se om något kan göras

SSKAnna
2016-05-07 17:59
#6

Ångest och stress är inbyggda reaktioner som vi har kvar i kroppen sedan tiden då vi var tvungna att snabbt kunna fly från fara.

En stressreaktion aktiverar alla kroppens försvarssystem- ett av dem är magen som då producerar på tok för mycket syra vilket ger magproblem.

Det går att lära sig att hantera ångest och stress så att man slipper det men man behöver hjälp med det. Det finns bra tekniker som man kan lära sig så hör med vården- risken är annars att man hamnar i en ond cirkel eller hittar egna strategier som inte är så bra.

Lycka till!! Berätta gärna hur det går!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Upp till toppen
Annons: