Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1682 ggr
[Marshmallows]
2016-04-20 16:47

Ångest & mat

Jag har mycket ångestproblematik och jag blir väldigt stressad vid minsta lilla och när jag lagar mat blir det direkt kaos och därför har jag börjat ersätta mat med godis/snacks, seriöst dem senaste veckorna har jag ätit chips/choklad istället för mat väldigt mycket och jag mår inte bra av det. Jag undrar om det finns någon annan som gjort liknande? jag ska från och med imorgon kämpa för att äta riktig mat och utesluta annat så långt det går. Jag vill helst bara ha kommentarer från folk som har liknande problem/förstår, jag vet att det är dåligt hur jag ätit men med min ångestproblematik har jag bara inte orkat det har vart jobbigt att bara öppna en påse med chips liksom och då har det ändå vart  bättre än att inte få i mig något. Finns ju sånt man inte behöver laga till så mycket heller som sallader m.m tar gärna emot tips :)

Annons:
Zadeira
2016-04-20 16:59
#1

Jag har haft och har delvis fortfarande en hel del problematik kring mat och ångest. Första steget för mig var att inse att jag behövde något i mig som var näring så jag började med sån där färdig micro-mat, soppor, pajer osv. Värdelös mat egentligen men trots det bättre än godis och snacks eller inget alls. Jag hade alltid en sån i frysen som bara kunde slänga in i micron. Då sköter den sig själv och man kan bara äta. Nuförtiden lagar jag ofta storkok en gång i veckan och fryser in i portioner, då kan man bara slänga in en portion i micron.

Vad är det som orsakar din ångest i kombination med maten? Kan du börja sätta fingret på det så kan man också jobba utifrån det.

[Klave]
2016-04-20 17:30
#2

Själv kör jag på saker jag helst inte måste använda spisen/ugnen för pga. Min OCD. Finns färdigtärnad fetaost tex. Som jag slänger i med sallad och grönsaker. Bästa tipset är att köpa halv-färdiga saker eller färdig rätter till en början tills du känner att du klarar av mer.

[Marshmallows]
2016-04-20 17:54
#3

#1 Jag har lite tvångsmässiga problem också men jag vill inte gå in detaljerat på vad du kan skriva privat då, men just mat momentet är stress för mig jag får panikångest och jag orkar sedan inte fixa efter mig på ett bra tag det hela har bara blivit förknippat med ångest samtidigt mår jag uselt av att käka sånt som chips/choklad istället för mat, jag ska ta små steg i taget men att äta frukt är bättre än chips och nötter är väl också bättre näringsmässigt, annars sallad och kanske såna där wraps man bara kan fylla själv med sånt som går snabbt.

Zadeira
2016-04-20 18:59
#4

#3 Ok, du behöver inte berätta här vad det gäller men det kan ju vara något du själv har i tanke på och kan fundera kring. Jag tex har ätstörningar (har haft hela registret, började med anorexia som övergick i bulimi och nu hetsätning) så för mig är ångesten kring mat förknippad med just kroppen och tankarna kring den. Medan en kompis som också får ångest av mat/matlagning får det pga traumatiska händelser i köket som barn. Det ter sig uttryck likadant men är av olika anledningar så vi får jobba med det på olika sätt. Förstår du hur jag menar att det kan vara av betydelse för dig?

Nötter och frukt är mycket bättre än chips och godis. Grönsaker kanske du också kan tänka dig att äta? Jag brukar tex ta en rå morot och käka rakt av ibland när jag behöver äta men inte orkar tänka på eller hantera matlagning. Hur känner du för tex markill i tomatsås på konservburk? Tonfisk? Sådant behöver man ju bara öppna en burk för och det är väldigt nyttigt.

Du får gärna skriva pm privat om du vill och behöver ventilera och inte vill göra det i tråden här.

[Marshmallows]
2016-04-20 22:57
#5

#4 Jag förstår vad du menar med att det kan finnas en anledning/anledningar till varför min relation till mat är som den är och jag vet redan varför men det är för privat så jag skriver gärna om det men då på meddelanden istället :)

Tack för tips, ja det borde gå bra att äta sånt som råa morötter sallad eller sånt som man lätt kan öppna upp och äta till exempel makrill

MiaH44
2016-04-25 23:39
#6

Har du kontakt med öppenvården? På psykiatriska dagsjukvården kan du få tillfälle att laga mat i grupp, att promenera, att träna, att spela spel osv

Finns där något du älskar att äta och laga? Jag har min favvo, omeletter, som jag är bra på med. När jag började igen efter att gått in i väggen blev det omeletter, tonfisksallad, majs och grillad kyckling, kycklingsallad, havregrynsgröt i mikron, varma mackor i mikron osv

Lycka till 🙂

Annons:
fossingen
2016-04-26 17:20
#7

#0 Kanske börja lite lätt med kyckling som är klar man kan slänga i micron,  hacka lite sallad till och ha i någon macka eller med lite ris/pasta.
Eller köpa färdiga rätter som går äta direkt eller de du kan värma på snabbt till du känner att du vill och orkar göra mer eller äta mer.

Är också i perioder när det gäller mat. Kan ibland slänga i mig bara några chips bara för att jag tycker det är enkelt och inte jobbigt. Har dock försökt börja laga lite mer mat.  Har även haft för flera år sen en ätstörning.

Bara att skriva pm om du vill till mig.


Upp till toppen
Annons: