Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1614 ggr
Idk123
2016-01-18 00:04

Dödsångest, hjälp!

Jag har ingen diagnos så kan inte säga att jag lider av någon ångest men hoppas någon här kan hjälpa mig eller ge tips ändå. Jag har en sån otrolig ångestkänsla och rädsla inför döden och detta har pågått mer eller mindre hela mitt liv men har blivit extremt det senaste året. Kan hända att jag ena sekunden sitter och skrattar med mina vänner till att jag sedan går iväg till toaletten och bryter ihop för jag tänker på hur vi en dag bara kommer att dö. Kommer även ihåg hur jag som liten ofta grät pga att jag aldrig skulle få träffa och lära känna min morfar som dog då jag var 4 och hur jag ofta bad om att jag och mina nära och kära skulle ha evigt liv så ingen av oss skulle behöva dö. Jag vet inte vad jag ska göra, tankarna kommer som blixtrar ibland från ingenstans och ibland kommer de från att jag pratar om ålder, födelsedag etc. De är som värst på natten då jag ska sova, har ibland väckt mina föräldrar för att prata om det men vill inte störa de varje natt. Någon som själv upplevt eller upplever detta som kan hjälpa mig?

Annons:
sarakaka
2016-03-15 17:32
#1

Är du religiös? Jag upplevde samma dödsrädsla som dig innan jag började tro på att det finns någon slags himmel. Jag hittade på min egen himmel och har tänkt på hur det ska se ut, hur det ska vara, vilka som ska få vara där osv.
Jag kan inte svara på hur det är efter att man har dött men det är bättre att hoppas på något än inget alls. Det kan ge en känsla av trygghet och då är hoppet värt det, även om det inte blir som man tänkt sig.
Min farbror dog en gång men återupplivades. Han har berättat för mig att det han såg när han dog var det absolut vackraste man bara kan föreställa sig. Och han skulle aldrig ljuga om något sånt. Så jag litar på honom och tror på att livet efter döden är vackert och precis som man vill ha det.
Jag tror på att själen inte försvinner bara för att kroppen somnar in, utan den hamnar där den vill, ungefär som när man drömmer fina drömmar.
Det jag säger kanske inte ger någon tröst, men jag ville svara i alla fall. Hoppas det löser sig för dig. Kram <3

Sassy007
2016-03-16 02:51
#2

Hej Idk123,

Är ny här på sajten och kom att se ditt inlägg. 

Jag kan säga att du inte är ensam om att känna dödsångest. Jag har själv och fortfarande genomgår jag dessa känslor och tankar och har gjort det större delen av mitt liv. Jag är till och med en troende kristen som tror på ett liv efter döden. För mig ger det mig en tröst att känna att det finns hopp trots hur min hjärna, min kropp reagerar på ett oförståndigt sätt, och trots alla motgångar och svårigheter man har haft och ännu har så känner jag att jag en dag  kommer att få frid tillslut. Och även om jag inte får uppleva glädje, lycka, välgång etc här på jorden så kommer jag att få det då jag kommer till himmelen och då i slutändan få vara med alla dem jag älskar och bryr mig om utan all lidande, död etc.

Har du provat med att be till Jesus om hjälp? Du kan säkert då undra om jag nu är troende och själv har bett om hjälp varför har jag då inte blivit botad..vissa har blivit helade och andra finner styrka trots hårda prövningar som man inte förstår genom sin tro och bön.

För mig kan jag inte svara varför jag inte är helad, men jag kan säga att jag vet att Jesus är med mig och stöttar mig och hjälper mig då jag inte längre tror och känner att jag orkar. Utan Honom så skulle jag inte vara vid liv idag. Svårt att förklara, men man bara vet och ser att trots ens svårigheter med sig själv och sitt liv så har Jesus aldrig övergett en även om det känts så många gånger. Det finns en Gud där ute som älskar var och en och finns för den som söker Honom. 

Även om det inte är på det viset man önskar och hoppas på. Men för den som söker efter en djupare mening med livet och ens existentiella existens, så rekommenderar jag att söka efter Jesus. Han ger svar på dem frågorna.

Kanske får du svar som jag inte har fått, vad har du att förlora på att försöka ge dig in i bönen och se om du får svar eller hjälp? Sök Jesus och se..

Jag hoppas att detta kan ha hjälp något, men ber för dig att du ska finna någon inre frid och få styrka och förhoppningsvis finna din egen personliga relation till Jesus.

Guds frid vare med dig

Vänligen

Sassy

Upp till toppen
Annons: