Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 2131 ggr
Aubergine
2015-11-22 00:47

Fobi för att få in föremål i kroppsöppningar?

Är det bara jag som verkligen har fobi för att få in föremål i kroppsöppningar?

Tex. när man måste ta halsprover och de stoppar in en SMAL bomullssticka som är så smal så att man tänker att den där bomullspinnen skulle lätt kunna ramla ner i halsen och kväva mig till döds. För att öht. lyckas ta ett på mig måste jag hålla någon i handen…

Det värsta jag har varit med om är gynundersökning, han ville stoppa in en lika smal bomullssticka och jag vrålade ut "NEJ" så hela mottagningen måste ha hört, det fick bli en yttre undersökning. Det känns som att de där bomullspinnarna ska sticka hål på min livmoder och försvinna där inne så att jag dör. Första och sista gången på gyn om jag inte får bli sövd.

Men mitt värsta mardrömsscenario är ändå om jag någon gång måste magpumpas och de ska sticka ner en slang i min hals ända ner i magsäcken, eller om jag måste ha en kateter, eller ännu värre när de måste stoppa in "slangar" i näsan.

Om någon av dessa sistnämna situationer skulle uppstå, kan man få narkos/lustgas eller bli sövd om man tycker att det verkligen är så obehagligt?

Annons:
[postmortum91]
2015-11-22 00:52
#1

Nej, jag tycker du ska fixa så du får prata med en KBT-terapeut. Du kan inte leva så där, speciellt inte längre fram om du ska bli gravid någon gång eller ta cellprov, eller ha samlag för den delen

Aubergine
2015-11-22 01:02
#2

#1 Nu är du lite väl heteronormativ va? För övrigt så är det inte ett instrument som förs in när man har samlag, om jag vore rädd för allt som kommer in i kroppsöppningar skulle jag ju inte kunna äta med gaffel eller sked & inte klia mig i näsan eller öronen. Nu är gyn mitt minsta problem dock då det säkert går att kolla om man har cancer med tex. blodprov.

Det är just smala instrument som är så smala och tunna så att de skulle kunna skada mig, och läkare är också människor som kan göra misstag och kanske tappa en smal bomullspinne i halsen så att jag kvävs och dör.

Om en sådan situation skulle uppstå att jag måste magpumpas, stoppa in en kateter eller få en slang i näsan, går det att bli sövd då för det vill jag ALDRIG uppleva i vaket tillstånd.

[postmortum91]
2015-11-22 01:09
#3

heteronormativ? Jag sa bara OM du ska ha samlag. Jag vet väl inte hur långt din fobi går. Jag tycker ändå du borde prata med någon om det. Jag anser att det som hämmar en eller begränsar en i livet borde man göra någonting åt. Det är bara mitt tips.

Haztparken
2015-11-22 01:14
#4

#2 Jag har inte hört om någon som blivit sövd pga att dom ska magpumpas. Tror inte det är prio ett heller då man måste skynda sig, tror inte du hinner reagera så mycket heller om du är så pass dålig att du måste magpumpas.

Sen har jag aldrig hört någon doktor som tappat en sådan bomullspinne i någons hals heller för den delen så risken är nog väldigt minimal.

Nej allt går inte att kolla via blodprov, ibland måste man genomgå andra undersökningar som inkluderar instrument som måste in i kroppen.

Håller med #1, du borde försöka bli av med dessa rädslor då du kan behöva gå igenom något viktigt i framtiden som gör att du utsätts för något av det du är rädd för och då är det mycket bättre om du redan nu börjar jobba på det.

[Tuulikki]
2015-11-22 16:03
#5

Jag har inget mer tips än att söka vård, t.ex KBT, för din rädsla.

Men jag kan försöka lugna dig och säga precis som #4 att om du behöver magpumpas lär du vara rätt illa däran och inte direkt tänka på vad som händer. Jag har varit intuberad och haft kateter men jag var helt omedveten om det. Har vaga minnen av när de tog bort intuberingen och det var obehagligt, och jag minns att de berättade för mig att de skulle lossa alla andra slangar och nålar också, men jag kände inte ett skvatt. Behöver man sån vård är man (ofta) i så stort behov av det att det lixom inte spelar någon roll, det bara händer. Man måste ju.

Men som sagt, prova KBT, för det är verkligen inte kul och gå runt med sådana obehagskänslor.

Åsa S
2015-11-25 12:48
#6

Jag känner rejält obehag för sjukhusbesök mm. och drar mig in i det längsta att åka dit för att jag inte vill att de ska hålla på med olika redskap etc. Men för 2v sedan så hände nått så bisarrt som att jag förlorade förmågan att kissa (varför vet ingen), efter ett tag gjorde det rätt ont och jag var tvungen ta mig till akuten. Jag hade så ont att om de sagt till mig vi har inte tid att bedöva utan måste köra in katetern utan bedövning hade jag sagt GO FOR IT för jag hade så ont att jag bara ville bli av med smärtan. Som tur är hann bedövningen ta innan de körde in den. Så behöver du du den typen av läkarvård är det smärtan som styr och den säger ofta ta bort smärtan på vilket sätt som helst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: