Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1249 ggr
Anonym
Anonym
2015-11-11 14:09

Hur söker man hjälp?

Hur söker man hjälp när man känner att man faktiskt behöver det? Vad säger man och hur mycket berättar man när man ringer? Jag har lidit av ångest och panikångest nästan varje dag i snart ett år och det går verkligen ut över mitt vardagsliv. Har länge tänkt söka hjälp för att iallafall få medicin men jag vågar aldrig göra det samtalet. 

Har ni några tips? Hur gjorde ni?

Annons:
vendelay
2015-11-11 14:15
#1

Det beror på hur gammal du är. När jag sökte var jag 18, jag ringde till "unga vuxna" som är psykvården för personer mellan 18-25 i Stockholm. De ställde frågor (exempelvis: vill du dö?) och jag svarade, sedan fick jag komma på ett möte och sedan fick jag träffa en psykolog. Om du vill kan du gärna skicka ett pm, om du vill prata mer om det.

Du är oerhört stark som har tänkt att våga söka hjälp. Håller tummarna för dig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2015-11-11 14:16
#2

Kontakta din vårdcentral, förklara varför du vill ha en tid med en av deras läkare, och när du träffar läkaren ber du om en remiss till psykiatrin. Eller så kontaktar du psykiatrin själv, via telefon när de har telefontid. Ibland kräver de en remiss för att du ska kunna få hjälp då det kan vara långa väntetider beroende på vart i landet man bor, men på en del ställen behövs inte en remiss.

När du ringer så är det bra om du ger en sammanfattning om hur du mår, men att du även understryker ordentligt att det går ut över ditt liv och att du måste få någon slags hjälp att klara av vardagen. 

Sen angående medicin beror det lite på vem du träffar, men det första de brukar skriva ut är atarax.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2015-11-26 09:40
#3

Det beror lite på hur gammal du är.

Antingen kan du ringa till vårdcentralen och berätta att du behöver träffa en läkare. När de frågar om varför så säger du att det är för en remiss till psykiatrin.

Du kan även kontakta psykiatrin direkt och berätta varför du söker dig dit, så berättar de hur du ska göra och om du kan få tid eller så.

Om du är riktigt illa däran är det ofta en lösning att åka direkt till psykakuten. Där fick jag träffa en läkare och prata och sedan skickade de en remiss direkt till psykiatrin där jag fick en tid 3 veckor senare. Dit har jag gått nu i tre år.

[Tuulikki]
2015-11-26 19:32
#4

Jag fick kontakt med psykiatrin på det sätt #3 beskriver. Jag fick åka in till psykakuten och de remitterade mig till Vuxenpsykiatriska öppenvårdsmottagningen (VPM) där jag fick en tid nån vecka senare.

Min bror däremot tog kontakt med sin vårdcentral och fick prata med en läkare där som sedan bedömde att han behövde hjälp från VPM, och så fick han remiss från VC till VPM. 

Går du i skolan fortfarande kan du prata med kuratorn eller skolsyster så kan de hjälpa dig ta kontakt med BUP. Eller så kan du prata med dina föräldrar så kan de kanske hjälpa dig.

Upp till toppen
Annons: