Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2026 ggr
flower88
10/22/15, 11:58 AM

zoloft

var hos läkaren i dag och fick då (utan tillfrågan) utskrivet ett recept på zoloft för panikångest.. men han sa att det är även för deppresion, vilket jag inte har. och så tycker jag medecinen har läskiga biverkningar :/ är det nån som tagit detta? och fick ni biverkningar, höll dom i sig länge isf? finss det nån annan medecin som inte är med depression?

vill egentligen inte alls ta några tabletter utan vill mest fortsätta med att gå till min psykolog.

anledningen till varför jag skulle till doktorn var för att jag skulle ha ett intyg till Af.. men vill inte ha tabletter, vart så paff när han bara skrev ut utan att fråga mig.

men nån som har erfarenheter av zoloft? bra/dåliga ni får gärna kommentera. men ska ta upp detta med min psykolog på måndag.. innan jag börjar ta dom.. vilket jag inte vill. har bara gått hos psykologen 2 ggr än, så vill testa den terapin först ett tag innan jag isf tar tabletter :/

Annons:
Allt oviktigt
10/22/15, 12:00 PM
#1

Tog Zoloft för många många år sedan. Det jag minns mest var att jag fick den mindre roliga biverkningen handsvett. Räckte att jag höll i ett papper en kort stund för att det skulle bli fuktigt, var lagom roligt

frikativ
10/22/15, 7:37 PM
#2

Zoloft bygger på sertralin som aktiv substans. Det skrivs ut för många olika ångestsjukdomar och hjälper dig troligen med din panikångest. Jag har tagit sertralin i ungefär två månader. De flesta biverkningar är ovanliga. Vissa är nog väldigt vanliga och dyker upp främst när man börjar med medicineringen, höjer dosen eller trappar ned för att avsluta. Jag fick huvudvärk och trötta ögon som biverkningar när jag började. Det försvann efter ett par dagar och nu mår jag bara bättre av medicinen. Du behöver naturligtvis inte ta medicinen om du inte vill. Jag hade självmordstankar när jag började, så allt var bättre än att dö just då. Sedan får medicinen mig att orka jobba med mina problem på andra sätt. För medicin enbart är ingen lösning, utan bara ett hjälpmedel.

[Tuulikki]
10/22/15, 8:11 PM
#3

Jag har ätit sertralin i 1,5 år och det har funkat jättebra för mig. Inte känt av biverkningar alls och då har jag ändå justerat dosen flera gånger. Jag hade inte mått bra alls utan sertralin.

Jag förstår att det kan kännas obehagligt att ta medicin men läkaren hade inte skrivit ut det om hen inte tyckte det skulle passa dig. Du kan ju prova? Funkar det inte för dig eller om du vantrivs så kan du alltid sluta, ingen kan tvinga dig att ta medicinen!

Många ser bra resultat av medicin kombinerat med terapi/samtalskontakt. Men som sagt, det ska kännas bra för dig själv.

Annielle
10/30/15, 9:22 PM
#4

Jag skulle personligen ha gett terapin en chans innan jag började fundera på medicin.

Nog för att medicinen skulle kunna hjälpa, men har man otur som jag och vissa andra har får man stora problem med svåra utsättningsbesvär att sluta med mediciner av den här typen, även om det är mindre risk ju kortare tid man äter den. (hade jag vetat det jag erfarit själv hade jag försökt dra ner på min medicin cipralex efter åtminstone två års medicinering och sluta sen)

Vad du än bestämmer dig för är ditt beslut och absolut ingenting någon annan ska övertala/tvinga dig att göra mot din egen vilja.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Ruffsetuss]
10/31/15, 7:45 PM
#5

Jag skulle inte fungera särskilt bra utan min Sertlarin som jag ätit i flera år både för min Panikångest och utmattningsdepression . Numera har jag knappt några biverkningar 😊

Upp till toppen
Annons: