Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1139 ggr
Kaninhoppare
2015-10-15 07:47

Skärsår

Nu kommer jag med en ny fråga angående självskadebeteende. Jag går fortfarande i skolan och jag har senaste tiden märkt att det blir krångligt att dölja såren hela tiden. På idrotten måste jag ha långärmat, vilket blir otroligt svettigt de gånger vi har riktigt jobbiga lektioner. I omklädningsrummet måste jag även vänta tills alla gått vilket gör mig sen till lektionen efteråt. Duschrummet och toan är alltid upptaget. Jag tänker att för min del spelar det inte så stor roll om klassen ser det, men jag vill inte att lärare, familj eller vänner ser. Men om jag måste ha kortärmat på idrotten och idrottsläraren ser, kommer hon att göra något av det då? Typ kontakta mina föräldrar osv? Tack på förhand!

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
sisela
2015-10-15 08:31
#1

Om det är nya sår, vore det ju bra om nån såg och gjorde nåt åt det.

Zadeira
2015-10-16 14:47
#2

Du kommer att må mycket bättre om du får hjälp med det som gör att du måste självskada! För att få det måste du vända dig till någon vuxen och berätta hur du mår och att du självskadar. Att hålla på och skada sig själv och dölja det leder bara till mer ångest,  problem och ledsenhet som gör att du kommer få svårare att ta dig ur beteendet. Det bästa du kan göra för dig själv är att be om hjälp att sluta med ditt självskadande.

Finns det inte någon vuxen i din närhet som du kan vända dig till? En lärare, skolsyster, förälder, vän till familjen eller liknande?

Kaninhoppare
2015-10-25 20:33
#3

Tack för svaren. Jag har folk att prata med, så jag behöver inte att någon mer ser det. Jag vill inte blanda in familj och lärare för mycket bara då det känns obekvämt.

Medarbetare på Jättekanin

Ebolaa
2015-11-08 17:38
#4

Hej TS!

Ja, rent krasst är det så att om någon ser dina skärsår så måste de rapportera det, eftersom ditt självskadebeteende är något som skadar din hälsa och påverkar din utveckling väldigt negativt. 

Det är faktiskt rätt allvarligt att hålla på skära sig och ett självskadebeteende tyder ju på att du inte har funnit hälsosamma vägar för din ångest, ÄN.. Och av mina egna erfarenheter vet jag också att det inte är något som man kan kontrollera i det långa loppet, utan du kommer snart hålla på skada dig bara rent rutinmässigt, till exempel då du inte har någon ångest, utan du gör det för att du i princip blir "sugen" på att göra det, en form av tvångsmässigt beteende som ser ut som ett beroende till slut. Och det kommer inte hjälpa alla gånger mot ångesten heller, så det är verkligen inget som hjälper dig. Utan du stjälper dig själv, kära vän..

Du borde verkligen vända dig till en kurator eller skolpsykolog, och desto tidigare du gär det desto mindre konsekvenser kommer det bli också. Med konsekvenser menar jag med känslan av att "folk får veta", skammen av att man håller på med något som inte gillas. Ju djupare du hamnar i det kommer också göra det svårare för dig att ta dig ur det, något som såklart kommer göra din familj ännu mer ledsen.

När ett självskadebeteende har gått väldigt långt så kan man även bli tvungen att flytta till ett behandlingshem eller en avdelning för psykiatrisk vård, vilket innebär att du måste lämna dit hem för att du ska vara under uppsyn för att inte hålla på skada dig..

Så, det är allvarligare än du kan tro, det är inte bara små skärsår utan det är något som tyder på att du egentligen mår väldigt dåligt innombords, att du har en väldigt låg självkänsla och dåligt egenvärde att du inte värderar dina fina kropp.

Snälla TS, lyssna på din kärna och sluta gömma dig bakom långärmade tröjor, det gör bara att du gräver ner dig och får ett längre avstånd till dig själv. Ge dig en ritkig och värdig chans att må bra genom att berätta åt en vuxen som kan hjälpa dig på rätt väg. Det är något som du är värd, jag lovar att det komemr bli bättre bara du gör det..

Kram kram!!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: