Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3112 ggr
frikativ
10/11/15, 6:09 PM

Erfarenheter av sömnproblem

Hej! Jag har nyligen vågat ta steget att söka hjälp för mina återkommande depressioner och sociala fobi. Jag tar än så länge bara ssri, men har har sömnmedel (zopiklon) utskrivet och kommer börja kbt snart. Det är oerhört skönt att känna att man börjar må bättre och att det går åt rätt håll, men jag har fortfarande stora problem med sömnen. Enligt min psykiater kommer sömnen att förbättras i takt med att allmänmåendet blir bättre, efter ett par månader ungefär. Jag får dock svårt att sköta mina studier under de dagar jag vänt på dygnet och jag slösar bort så oerhört mycket tid på att bara ligga i sängen och försöka sova, trots att det inte går. För att inte hamna i en sådan uppochnedvänd dygnsrytm igen har jag då tänkt att jag ska kunna ta en sömntablett när det verkligen inte går att somna. Substansen är dock i stort sett densamma som bensodiazepiner, så det är inget man tar med glädje. Märker att inlägget blir lite väl långt nu, så för att komma till mina frågor: Ni som har haft sömnproblem, hur har ni löst dem? Har någon märkt att det förbättrats av bara ssri? Har ni några bra knep för att lyckas sova utan medicin?

Annons:
Aleya
10/11/15, 6:20 PM
#1

Jag fick sömnstörningar ca 2010.
Jag fick börja med propavan, atarax, theralen osv, men det slutade med att jag under 6 månader inte kunde sova mer än 2-3 timmar per natt.
Jag fick hallucinationer och mådde skit.
Fick sedan stilnoct, och har nu bytt till imovane.
Jag tar bara imovane 5 dar i veckan. Alltså söndag till torsdag.
På helgen så kan jag ju dygna om jag så önskar, eller jag önskar inte, men blir inte trött vissa gånger.

Så testa det, att ta om du måste upp en viss tid.
Jag brukar ta ca en timme innan jag somnar. Och jag slutar sitta vid datorn(skriva och sådant) ungefär samtidigt. Slår på oftast något att kolla på(då sover jag gott) eller är jag så pass trött så sover jag bara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tuulikki]
10/11/15, 10:04 PM
#2

Jag har provat ALLT. Läkaren har slut på idéer. Jag äter just nu flunitrazepam som anses som ganska tung medicin, en av de tyngre om inte "värst". Min dygnsrytm är aldrig jämn och vissa nätter sover jag ingenting och vissa nätter sover jag 10 timmar. I och för sig är det vääldigt sällan jag sover mer än 5 timmar. Just nu är jag inne i en period där jag somnar tidigast kl 6 på morgonen och går upp några timmar senare. Eftersom jag har det såhär knäppt och jag givetvis fått annan hjälp än mediciner sitter jag inne på lite bra info :P

Det är viktigt att äta och motionera ordentligt (såklart). Håll dig sysselsatt på dagarna och spendera så lite tid som möjligt i sängen. Kolla hellre på film i soffan eller sittandes vid skrivbordet än i sängen. Ha sängen BARA som sovplats/viloplats så kroppen inte vänjer sig vid att man sitter vid datorn, äter, pluggar osv i sängen.

När du väl försöker sova, ligg ner och försök i 30 min. Efter 30 min går du upp från sängen och gör någonting. Går på toa, dricker ett glas vatten, ja någonting som får upp dig ur sängen. Gå sedan och lägg dig i 30 minuter igen och håll på så. 

Samtidigt är det bra att försöka att inte kolla på klockan för mycket, det kan stressa en om tankarna kommer, "nu har jag bara X timmar kvar innan jag ska upp" och så vidare.

Nu blev det här lite väl långt så jag sätter punkt här :P Förlåt om det blev rörigt, det är lite kaos i skallen på mig just nu.

frikativ
10/11/15, 11:23 PM
#3

Tack för svar. Det är synd att det ska vara så svårt att få en fungerande sömn. Att man blir lite nedstämd emellanåt försvårar ju också detta med att regelbundet motionera och vara aktiv på dagen, men det är bra tips som jag försöker gå efter naturligtvis.

Har tidigare tänkt att det är bäst att ligga kvar i sängen i mörkret och att man blir mer pigg av att kliva upp när man inte kan sova, men det kanske är feltänkt?

Zadeira
10/16/15, 3:11 PM
#4

#3 Sömncyklerna du har går i ca 90 minuter, dvs att ungefär var 90:e minut så blir du tröttare igen. Om du inte kan somna så ligg kvar max 20 minuter i sängen. Kan du inte somna så gå upp och gör något lugnt, gärna i dämpat ljus. Sitt i soffan och läs, lyssna på lugn musik eller liknande. Ligger du bara och vänder och vrider dig riskerar du att bli mer och mer irriterad, frustrerade, få ont i kroppen, börja tänka och fundera osv. Det är bättre att bryta det innan det händer, och sedan försöka lägga sig och sova en stund senare igen!

Anonym
Anonym
10/18/15, 10:42 AM
#5

Det är ingen fara att ta Zopiklon regelbundet, vissa märker en minskad effekt efter en längre periods användande, men absolut inte alla. Själv har jag tyvärr en alldeles för snabb ämnesomsättning vilket gör att jag måste ta 30 mg för att kunna sova på dem, men det funkar bra. Inte märkt några jobbiga bieffekter eller så.

[LoveUnite]1
10/20/15, 10:03 PM
#6

Jag har haft sömn problem sedan jag varit 12/13 år.. är 29 idag.

Har aldrig fått hjälp för det.
Jag har mer en rädsla för att sova så…
Å ibland vill min hjärna bara inte vara tyst.

Det senaste åren har det blivit värre men får ändå ingen hjälp.
Köpt Melatonin, ren melatonin, tar den när jag verkligen måste och det får mig att somna =) Så jag är nöjd än så länge.

Är dock anti tabletter även melatonin därför jag drar mig undan för att ta tabletter men gör det i de värsta fallen.

Har varit kroniskt trött de senaste 2-3 åren och det blir bara värre och får ändå ingen hjälp av läkare…

Annons:
Zadeira
10/21/15, 7:03 PM
#7

#6. Får jag fråga varför du är anti även Melatonin-tabletter? Jag förstår en massa kemiskt påhittade tabletter och mediciner men melatonin är ju ett naturligt ämne i kroppen. Är du även anti vitamintabletter och liknande?

[LoveUnite]1
10/21/15, 7:14 PM
#8

Nej, men jag föredrar att vilja klara allt naturligt, själv, utan hjälpmedel i form av all medicin som kemisk eller naturlig.

Men i kritiskt och inga andra utvägar så tar jag självklart hjälp av det.

Lär garanterat ta sprutan om jag ska få barn o föda någon gång i framtiden ;)

hehe.

Zadeira
10/21/15, 7:28 PM
#9

#8 Delvis förstår jag dig, men jag lever själv efter att naturliga hjälpmedel som melatonin och liknande är en bra sak som ger mig en bättre livskvalite på ett väldigt "milt" och naturligt sätt. Tar sömntabletter och starka smärtstillande nån gång i månaden pga min kroniska värk och de tabletterna gillar jag egentligen inte för att de är så onaturliga för kroppen, men för mig är det ett hjälpmedel för att kunna leva ett fungerande liv i de kris-situationerna.

Givetvis håller jag med om att man i största möjliga mån ska försöka alla naturliga sätt först, vid sömnproblem finns ju hur mycket som helst man kan testa bara som att byta sömnvanor. Men man ska inte heller tycker jag vara rädd, eller "emot", något som hjälper en att bryta ett dåligt mönster.

[LoveUnite]1
10/21/15, 7:47 PM
#10

Jag är inte emot det, eller emot hjälpen det kan ge.

Jag är alltså inte anti tabletter att andra tar det, men jag är det för mig själv i grund o botten.
Jag vill allra helst inte ta tabletter men jag tar det när jag verkligen behöver det.

Har varit i operation och har själv kronisk värk där jag ofta behövt ta hjälp av smärtstillande och anti inflammatoriskt. Bröt min hand och åt smärtstillande. Genom gick en operation och tog riktigt starka grejer.

Jag är inte en scientolog eller vilka det är som absolut inte tar mediciner utan hellre dör.. 🥶

Zadeira
10/21/15, 7:54 PM
#11

Nej så tänkte jag inte heller att du menade LoveUnite! Ville bara förtydliga att ofta är det skillnad på vilken sorts medicin man tar hjälp av, att vissa är naturligare och "bättre för kroppen" än andra. (Skrivet inom citationstecken eftersom de inte behöver vara bättre för kroppen om man använder de felaktigt)

Många tar ju olika sorters medicin i tid och otid, och vad jag var ute efter att förtydliga var egentligen att det är inte fel att ta olika sorters läkemedel om man vet varför man gör det och är ärlig mot sig själv i sitt användande.

Upp till toppen
Annons: