Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1513 ggr
PennyTrollet
2015-10-04 20:45

Nedsättande ord

Det är så oerhört ledsamt och energikrävande att höra nedsättande kommentarer om en själv titt som tätt. Jag har aldrig mått helt bra i mig själv och brottats med depressioner och annan skit i mitt liv i omgångar.

Som idag när jag visade en sak på instagram för min syster precis när vi skulle äta så sa hennes man att personen som lagt ut bilderna på instagram brydde sig nog lika mycket om sin familj som jag gjorde just då. Han sa det med en nedsättande ton. Jag blev så ledsen. Det tog direkt. Strax efter satt han med sin egen telefon medan flera stycken fortfarande åt plus att hans ena dotter ropade på honom upprepade ggr utan att han "hörde" eller brydde sig.

Jag håller på med olika hobbys som har med hantverk och pyssel att göra. Min man sitter med sin telefon och googlar olika pysselgrejer. Han hittade något som han tyckte var intressent och han tyckte att jag skulle köpa det. Han klankade då ner på att jag virkar och att man inte kan använda det osv osv.

Det känns som att jag inte duger alls. Och att precis allting jag gör är fel. Just denna grejen med att duga och att det känns som att jag alltid gör fel har jag känt sen jag var liten. När fan ska det ta slut? När ska jag få slippa en massa skitkommentarer och när sjutton ska jag få känna att jag är bra?

Behövde bara skriva av mig… Men det är så jobbigt att behöva vara ledsen hela tiden.

Annons:
Maria
2015-10-05 18:50
#1

Du kanske ska träna dig i att säga ifrån istället för att bli ledsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rainee
2015-10-07 11:27
#2

Håller med Maria, stå upp för dig själv! Eller försök åtminstone, det gör saken så mycket bättre. Jag brukade inte säga ifrån men till slut fick jag nog och nu säger jag alltid ifrån, och känner mig jättemycket bättre som person, det är en viss självrespekt som växer fram. Man känner sig stolt över sig själv, och ingen ska trampa ner på det med onödiga kommentarer och nedlåtande ord. Usch och fy! Den enda som kan få dig att känna sig värdig är du själv, men du kanske kan prata med din man om detta och säga att du vill att han ska backa upp dig och inte lägga onödiga kommentarer, såsom om ditt virke. Kan ni inte prata med varandra om detta så läggs ju bara det till på att du blir ledsen, han ska ju lyfta upp dig och inte tvärtom!

Thotis90
2015-10-10 12:01
#3

Jag säger som ovanstående, att du måste säga ifrån. Jag har själv en historia av att inte våga stå på mig och sätta ner foten när någonting inte känns okej, men jag har blivit mycket bättre på det och då blir sådana här saker också lättare. Ibland kan min fästman säga någonting onödigt och då säger jag helt enkelt:"Det där var väl onödigt sagt!" och så förklarar jag varför. Man ska inte behöva ta vilken skit som helst.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: