Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1660 ggr
Bittermandel
9/29/15, 3:24 PM

Vad blir nästa steg?

Hallå alla fighters! :)

Jag fick diagnosen ångestsyndrom för 2 år sen. Har stått på Citalopram samtidigt som KBT. 
Men jag är fortfarande spänd, har svårt att slappna av och känner en gnagande rastlöshet när jag är ledig och bara vill ta det lugnt.
Så jag gick till vårdcentralen och min nya läkare tyckte att citalopram var helt fel för mig och ville att jag skulle byta till Sertralin. Sagt och gjort. Började med 50 mg och fick diverse biverkningar som förstoppning, noll sexlust. Läkaren ville att jag skulle höja till 75 mg. De två första dagarna mådde jag kanon. Ingen av de tidigare ångestsymptomen fanns kvar. Men det höll bara i sig två dagar. Sedan följde nya biverkningar bl.a. irritabel, likgiltig. Dessa försvann men inte biverkningarna på lusten och magen.  Jag har stått på Sertralin i 7 veckor nu men inte fått någon god effekt. Ska ha utvärdering om två veckor.

Jag går i tankarna om att man kanske ska pröva något annat. Kanske Mirtazapin? buspiron?

Annons:
Otyg
9/30/15, 8:17 PM
#1

Tyvärr så är det väldigt vanligt att tappa sexlusten pga av biverkningar vid antidep.

Mirtazapin är faktiskt rätt bra och även när det gäller just den biten det tråkiga med alla dessa preparat är den långa väntan innan det faktiskt vänder eller att man vet om just den medicinen är någonting att ha.

edit:  Varför får du antidepressiva istället för hjälp med din ångest?

Tycker dom / du att du är deprimerad?

Shinken
10/1/15, 7:04 PM
#2

Va? Vad pratar du om Otyg?

Blir man ordinerad med SSRI så får man väl hjälp med sin ångest? Eller åtminstone hjälp att hitta en farmaka som ska hjälpa mot ångesten. Syftar du på psykologkontakt möjligen? :)

Otyg
10/1/15, 8:04 PM
#3

2#

Jag snubblade lite när jag tänkte högt 🤫                                                                Förmodligen lite pga min personliga erfarenhet och misslyckanden när det gäller dessa mediciner.

Absolut får man väl det men lurade väl mer på någon typ av "vid behovs medicinering".

Shinken
10/1/15, 9:55 PM
#4

Får man fråga vad du testat för några? Som de flesta vet så finns det ju inget läkemedel som funkar exakt för alla, särskilt inte psykofarmaka. Men det är ändå intressant att höra andras erfarenheter :)

Otyg
10/2/15, 2:12 PM
#5

Saroten, Cipramil (Citalopram), Zoloft, Effexor (venlafaxin), Remeron (Mirtazapin) hmm som jag minns just nu kan vara någon mer.

[Tuulikki]
10/11/15, 4:00 AM
#6

Det bästa är ju att snacka med läkaren när du ska utvärdera Sertralin. Alla är ju olika. Förmodligen passar inte Sertralin dig, då är det ju bra att få möjligheten att pröva något annat :)

Mirtazapin är det värsta jag varit med om. Sertralin funkar utmärkt. Har inte några personliga erfarenheter av Buspiron men har en närstående som mår bra av den medicinen. Som sagt, alla är olika.

Jättebra att du får gå i KBT! Det är många som kämpar för att få det, så jag blir glad av att höra när folk faktiskt får hjälp🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: