Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2799 ggr
soccan
2015-09-23 09:53

Kronisk ångest?

År 2015 började inte bra, utan då började min svåra ångest. Den bara slog till en natt. Därefter har den hållit i nästintill dagligen. Har provat flera antidepressiva läkemedel och tar fortfarande. Men ångesten slår igenom och så höjs dosen och det blir bättre någon vecka och så slår den igenom igen osv. Nu kan jag inte höja mer enl dr utan de tror jag har för hög dos som ger en sådan svår ihållande ångest. Kan en för hög dos ge ökad ångest? Kan ångest bli kronisk? Varför hjälper inte antidepressiva mer än någon vecka? Har hållit på hela detta året och blir inte bättre. Ångesten är olidlig och sitter i bröstbenet och armarna. Enligt läkarna är den symtom på utmattningssyndrom och kommer att gå över. Men när undrar jag? Någon som kan svara på mina funderingar eller ge mig råd så är jag tacksam.

Annons:
soccan
2015-10-02 09:39
#1

Hallå, kan ångest bli kronisk?

[Grodhopp]
2015-10-07 17:36
#2

Vad gör du för att motverka din ångest utöver att äta medicin?

soccan
2015-10-11 20:40
#3

Jag får akupunktur, börjat träna lite lätt på gymmet. Tar promenader helst i skogen. Gör mindfulnes och avslappningsövningar. Försöker se positivt framåt men det är jobbigt att vakna varje dag med ångest. Känns som en mardröm.

[JeanetteK]
2015-10-14 11:15
#4

Ångest är hemskt. Har du varit och pratat med någon? KBT kan hjälpa. Att få prata med någon som kan hjälpa en att se mönster man har och som kan hitta nya sätt att tänka är mycket värdefullt. Det har funkat jättebra för mig. Vårdcentralen kan hjälpa dig med remiss till en kurator eller psykolog.

gunillapower
2015-10-30 10:44
#5

Jag har diagnosen GAD generaliserat ångestsyndrom. Ångesten finns alltid där mer eller mindre. Jag har haft tur att hitta en medisin som funkar hjälpligt. Men har su frågat din läkare om det är antidepressiva eller ångest dämpande du fått utskrivet? Antidepressiva hjälpte inte mig.

redsteinedrose
2015-11-02 19:11
#6

Medicinen är endast ett hjälpmedel och det som gör störst skillnad är att du tar tag i det som är "läskigt" och tar eget ansvar för att den ska försvinna. Genom att göra det som är det värsta du vet många gånger kommer du att hantera det bättre och bättre. det är viktigt att inte lägga för stort ansvar på medicinen. Det är tyvärr ett vanligt misstag man kan göra om man har ångest.

Annons:
Thotis90
2015-11-08 20:40
#7

Jag har haft ångest i flera år och jag tror att den går att hantera med rätt medel, men att den aldrig kommer försvinna vilka verktyg jag än har. Det viktigaste, tror jag, är att försöka hitta de små ljusglimtarna som får en att må lite bättre och bygga därifrån. Jag har hittat mina byggstenar, men det tog många år och det var riktigt kämpigt på vägen. Det händer att jag får ångest (t.ex. över mitt jobb som jag inte trivs på), men nu har jag inte ångest varje dag och det är en början.

Det absolut viktigaste när man mår dåligt, tror jag, är att få prata av sig - på något sätt. I mitt fall är det genom min blogg. Andra föredrar vänner, familj, psykolog osv.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: