Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 8489 ggr
Wanzel
2015-09-20 21:26

Stesolid: Rädd för att bli allt för beroende

Jag vet egentligen inte på vilken sajt jag ska lägga det här inlägget. Men eftersom frågorna rör stesolid, som används för ångest/lugnande så får det helt enkelt bli här.

Just nu äter jag 150mg venlafaxin varje dag, och har theralen samt stesolid (5mg) utskrivet vid behov. Det är väl ingen hemlighet att stesolid är beroendeframkallande, samt används för andra syften än ångestdämpning/lugnande. 

Kort sagt: jag vill inte riskera att hamna i ett (okontrollerbart) beroende, eller hamna i en situation där jag behöver fortsätta höja dosen för att jag fått högre tolerans.
Min utskrivna dos ligger på 5mg, vid behov. Jag tycker att 5mg inte riktigt räcker (om det inte är "lätt" ångest), så jag brukar köra på 10mg direkt. För det mesta så brukar det räcka med detta. Jag blir lugn och sedan somnar jag rätt fort, då majoriteten av min ångest dyker upp när jag ska sova.
I förrigår var det dock lite annorlunda. Jag tog inte tabletterna direkt när jag började känna av att det var på väg, och jag vet inte om det kanske kan göra att tabletterna tar längre tid att verka. Hursom så var jag uppe i 20mg. Och det hjälpte inte. Det kan ha varit så att det KÄNDES som en evighet, men förmodligen var det inte så. Vad jag gjorde var att äta 10mg till, så totalt var jag uppe i 30mg.
Strax efter att jag hade lugnat ner mig kände jag att det började bubbla och pirra i huvudet. Jag tror med andra ord att jag (råkade) nå den dos då det går över i ett rus istället för att bara göra det tabletterna ska.

Jag fick tabletterna utskrivet första gången för cirka 1.5-2 månader sedan, och fick då 25*5mg. Det var rätt nyligen jag påbörjade en ny burk. Men jag minns i början hur jag kunde ta 10mg och, på fullt allvar, fnissa av eurofori för det var en sådan lättnad att bli av med ångesten. Men det jag kände i förrigår var inte eurofori av lättnad, utan det var någonting annat.

Efter en himla massa babbel ska jag väl försöka komma till frågorna.
- När jag kände att 20mg inte räckte till. Tror ni det beror på att jag inte tog tabletterna "i tid"? Alltså att ångesten hade börjat utvecklats för mycket och därmed behövde mer? Eller tror ni att det beror på att bygga upp en tolerans?
- Jag försöker att inte ta tabletterna varje dag, men den senaste tiden har saker och ting varit väldigt jobbiga, och jag har väl tagit minst 5mg varje dag de senaste två veckorna. Dock inte mer än 10mg. Hur negativt påverkar det här toleransen?
- Jag tror att även läkare räknar med att man efter en längre tids användande kan behöva höja dosen. Men vart går gränsen på att man höjt för mycket - och borde avvänja sig/byta till något annat?
- Har ni egna erfarenheter av hur fort/långsamt det tar att bygga upp tolerans?
- Vad finns det för varningstecken/när bör man oroa sig för att man är på väg mot ett missbruk istället för bara ett vanligt bruk?

Jag hoppas att det jag skrivit är någorlunda begripligt. Jag är både trött och slutkörd. Om det är alltför kaotiskt så är det helt okej för admin att ta bort.
Godnatt på er.

Annons:
Maria
2015-09-20 21:39
#1

Din utskrivna dos ligger ju på 5 mg och jag tycker inte du ska laborera med att höja dosen utan kontakt med din läkare. En viss tolerans kan uppnås och då verkar ju medicinen sämre och sämre så att säga.

Har du och din läkare någon plan?

Jag äter själv Stesolid med tar de som muskelavslappnande tillsammans med Citodon för värk så det är ju inte riktigt samma sak. Jag har däremot aldrig tagit mer än 5 mg åt gången och max 3 per dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wanzel
2015-09-21 14:27
#2

Grejen är att det bara står "1 tablett vid behov". Oftast står det "Max XX om dagen" eller liknande, men det gör det inte. Så EGENTLIGEN gör jag ju inget fel om jag tar 5mg, väntar och tar en till, även om jag inte borde.

Jag har inte varit i kontakt med min läkare på ett tag, och det beror på lite andra komplicerade (och orelevanta) grejer.

Maria
2015-09-21 14:34
#3

Vad jag menar är att du skriver att du kör på med 10 mg direkt och då har du ju redan tagit en annan dos än förskrivet.

Om inte du kan kontakta din läkare så kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wanzel
2015-09-21 19:37
#4

Jag använder ju ibland bara 5mg också. Det beror helt och hållet på situation. 

Men just nu är jag ute efter svar kring tolerans och beroenderisk.

Jag frågar här då jag i största möjliga utsträckning vill undvika att behöva ringa (pga "fobi") någonstans.

Otyg
2015-09-29 09:17
#5

#4 Mot vad får/använder du dom? "kvällsångest" bara eller på dagen också?

Mitt tips är att använda så lite bensodiazepiner  som möjligt och bara när det verkligen behövs (för din egna skull)

Det finns absolut mer spännande saker att pyssla med än att fasa ut benso för att toleransen gör att det inte längre går att höja dosen. *Ryser*

Försök att inte använda varje dag och kolla alternativ medicin för insomningen.

Wanzel
2015-09-29 19:16
#6

#5 Ångest generellt under dagen. Bara att jag oftast har problem med det på kvällarna, för då har jag inget annat att lägga tankarna på. Just nu har jag inte använt det sedan någon gång förra veckan. Så jag äter det inte varje dag, men periodvis mår jag sämre och då blir ju användningen lite mer tät.

Annons:
Otyg
2015-09-30 08:02
#7

Okej men har du någonting till natten att sova på som inte är benso? Kan fungera emot ångesten också, baksidan av benso är nästan för stor för att det skall vara värt det tycker jag iallafall.

Wanzel
2015-09-30 10:34
#8

#7 Utöver det så har jag bara theralen, som jag använder ibland på kvällen men som är alldeles för svag för ångesten (har det utskrivet för ångest, men förra läkaren sa att jag kan ta det till sömnen också).

Honestyisdead
2015-09-30 10:45
#9

Att gå från 5mg till 30 är ett himla kliv. Se till att det inte sker igen. Då är risken hög att du blir beroende.

Wanzel
2015-09-30 10:54
#10

#9 Jo, jag insåg det när jag väl satt där och började känna bubblandet i huvudet. Har heller inte behövt ta något sedan i fredags, så det ser jag ändå som någonting positivt!

Otyg
2015-09-30 20:08
#11

Prata med din läkare och betona just kvällen som största problem och se om det inte finns någonting annat som kan hjälpa dig bättre. Theralen är väldigt vanligt att dom skriver ut som första hands val.

Wanzel
2015-09-30 20:44
#12

#11 Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara "bättre". Jag har väldigt sällan problem att sova, så att ta in en till medicin känns som ett konstigt moment. Jag ser hellre att jag bara tar stesoliden när jag behöver det (utan att ta mer än jag ska) än att behöva blanda in en till meeicin.

Otyg
2015-10-01 07:54
#13

12# Du skrev att du upplevde Theralen som "svag",

Vad som skulle vara "bättre" är en medicin som fungerat för dig istället för stesoliden!?!

Annons:
Honestyisdead
2015-10-01 12:38
#14

#10 Självklart är det bra att du inte behövt sedan dess :)

Var stesolid läkarens förstaval  mot din ångest?

Wanzel
2015-10-01 12:59
#15

#13 Ja, theralen gör INGENTING för mig när jag har ångest. Varför är det så farligt att ta stesolid, när min avsikt är att dämpa/bli av ned ångesten - och inget annat? Ja, det blev för mycket den gången. Men det hände en gång och jag ångrar det, för jag vill inte bygga på toleransen i onödan när jag hittat något som funkar. #14 Alltså, njae. Min första läkare skrev ut theralen efter att jag tjatat om att atarax inte hjälpte ett skit (som jag fick på bup). Hade henne 1.5 år och hon vägrade skriva ut stesolid. Sen gick hon i pension, och jag fick en ny läkare. Jag hade med mig mamma på första mötet (som stöd, och för att hon vågar säga ifrån mer, och förklarade att theralen inte funkar som ångestdämpande för mig), och han gick med på att jag skulle få pröva det. Och efter första testen (ca en månad) på 2.5mg kom vi överens om att dosen skulle höjas till 5mg istället. Och nu har jag haft 5mg i sisådär 2-3 månader.

Wanzel
2015-10-01 13:44
#16

Insåg att det jag skrev nu senast (ang mängd och tid på stesoliden) inte är den samma dom i första inlägget. Men det är det jag skrev senast som är det rätta. Måste ha varit väldigt trött och seg när jag skrev första inlägget!

Otyg
2015-10-01 16:09
#17

Farligt och farligt!

Ville bara upplysa om att det är mindre spännande att sätta ut den medicinen senare och att om du hade klarat dig utan den så hade du sluppit att få reda på detta den hårda vägen.

Självklart är allting beroende på doser och tid man har använt benso och ibland så är det absolut nödvändigt att blockera ångesten med detta.                                                   Men klarar man sig på annan medicin/kbt etc så är det att föredra alla dagar i veckan!

Wanzel
2015-10-01 16:26
#18

#17 Jag har varit fullt medveten med "riskerna" med stesolid sedan långt innan jag fick det utskrivet. Min mamma har haft det i många år och har fortfarande bara 10mg utskrivet. Det jag inte visste var hur lite som behövdes för att det skulle bli "för mycket" när man har väldigt låg tolerans. Min avsikt är att sköta mitt bruk av medicinen. Jag vill som sagt inte bli av med någonting som funkar, och jag hoppas att jag kommer kunna stå kvar på samma dos ett bra tag. Hela avsikten med tråden var att försöka få lite mer info kring hur snabbt/långsamt man bygger upp tolerans, och hur toleransen funkar i allmänhet.

Otyg
2015-10-01 19:27
#19

#18

Bortsett från att det är väldigt individuellt och hur ofta  & hur mycket man tar så ganska fort.          

Vid regelbundet användande ett par veckor kanske.

Lycka till iaf.

Shinken
2015-10-01 20:26
#20

Det är ju som du själv skriver. Det finns en överhängande risk att man utvecklar ett beroende samt tolerans med bensodiazepiner. Du tar alltså minst 5mg Stesolid varje kväll?

Det är synd att Theralen inte funkar för dig, då det är bra om man kan lyckas ha ett litet uppehåll på några dagar när det gäller medicin med snabb tillvänjelse.  Vad säger din läkare om Zaleplon? Tänkte just för att få ett uppehåll med Stesoliden.

Mvh Alex

Edit: Såg nu att läkemedelsverkat har avregistrerat försäljningen av medicinen från och med juli i år :/

Annars finns ju också Stilnoct. Det är ju ingen anxiolytika men man ska tydligen sova ganska hårt på den.

Annons:
Wanzel
2015-10-01 21:01
#21

#20 Jag tar absolut inte stesolid varje kväll. Jag hade två våldigt jobbiga veckor där det mer eller mindre blev så, men annars inte. Nu har jag väl snart inte tagit någon alls på en vecka, för allt har varit väldigt lugnt. Just stilnoct är jag själv rädd för att pröva. Mamma har den och hon blir alltid så konstig av den. Det blir väldigt obehagligt för mig, och jag vet andra som reagerar likadant. Tror inte riktigt det är något för mig. Och som sagt, jag har väldigt sällan sömnproblem (när jag har det så räcker theralen), så jag skulle vilja undvika att dra in ytterligare en meeicin.

Shinken
2015-10-01 21:11
#22

Då missförstod jag eller helt enkelt läste fel. Pardon.

Nej men om du inte tar den regelbundet och har uppehåll så behöver du nog inte oroa dig.

Wanzel
2015-10-01 21:13
#23

#22 Ingen fara! Ser själv i efterhand att jag har skrivit en del saker lite rörigt och kanske obegripligt. Det känns iallafall skönt att höra :)

Honestyisdead
2015-10-02 13:05
#24

#20 Avslutat försäljningen av vilken medicin?

vallhund
2015-10-03 01:18
#25

Hur mycket Theralen har du tagit i mg/gång räknat?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Shinken
2015-10-05 15:48
#26

#24

Zaleplon har tydligen avregistrerats.

vallhund
2015-10-05 16:49
#27

#26 Zaleplon är väldigt likt Zolpidem (Stilnoct) o Zopiklon (Imovane), kemiskt sett.

http://www.fass.se/LIF/atcregister?atcCode=N05CF03

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
2015-10-05 18:43
#28

#26 Okey

Josefihn
2015-10-16 10:04
#29

Ts. Passa dig för stesolid. Jag har trappat ner ett lagligt benzoberoende för cirkus två år sedan. Jag gjorde som du. Ökade för att jag inte fick effekt. Hela grejen blir en ond cirkel "tar jag dem inte får jag ångest av det". Så sagt och gjort.. Ångesten blir mer påtaglig. Dock önskar jag inte ens en fiende utsättningen. Fyfan! Jag kramade, sket, spydde, svettades och hade huvud och magvärken från helvetet. Försök gör dig av med skiten. Bra som behovsmedicin vid inkörning eller nedtrappning av antidepp. (Då inte alls i långa perioder) det är rävgift du sysslar med och en riktigt smutsig drog. Läs om cbd-olja. Det förespråkas!

Zadeira
2015-10-16 15:07
#30

All tillvänjning och beroende är helt individuellt så man kan egentligen inte bedöma om riskerna. Men oftast så står det på FASS eller i den där lappen som kommer med medicinen  att man inte ska ta den ett visst antal dagar i rad utan uppehåll om det är vissa beroendeframkallande mediciner. Detta för att minska risken för beorende och tillvänjning. Annars ska man följa läkarens dosering. Är man osäker på läkarens dosering eller om ordineringen känns lite luddig så ska man vända sig till läkaren för att få det specificerat exakt hur de menar.

Jag själv tar både Stilnoct (som är benso) och smärtstillande som är narkotikaklassat och fick ordinerat båda för "vid behov" enligt den lappen som står på medicinburken när man hämtar ut det. Dock sa läkaren att det i MITT fall gäller 2-3 dagar i veckan för att minska risken för tillvänjning och beroende på båda medicinerna. Detta är pga att jag behöver båda medinerna på längre sikt, dvs över flera månader framöver, och för att inte bli immun så måste jag ha någon dag i veckan "ren". Tar du mediciner som dessa kortsiktigt finns det givetvis andra förutsättningar som gör att du kanske får ta dem någon vecka dagligen.

En tanke jag fick var att du skrev att du skulle ta 5 mg vid behov. Det innebär inte att du ska ta en tablett, vänta en stund och om den inte funkar ta en till. Om läkaren inte specificerat hur ofta du kan ta den och det inte står i läkemedelsbeskrivningen så får du höra av dig till läkaren och fråga vad som egentligen gäller.

Anonym
Anonym
2015-10-18 10:47
#31

Men alltså, 10 mg Stesolid är knappast en hästdos (inte ens i närheten!) och det finns ingen anledning till oro på så små doser.

vallhund
2015-10-18 11:22
#32

#31 Förhoppningsvis inser förskrivande läkare att TS har utvecklat en beroendepersonlighet o stryper tillförseln.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
2015-10-18 11:53
#33

#32 Va?! För 10 stackars mg som inte ens tar varje dag?! Hoppas verkligen att hon har en pragmatisk och förstående läkare, medicinering och dosering bestäms i samråd med patienten - inte över huvudet.

[Tuulikki]
2015-10-18 20:18
#34

Läkaren har skrivit ut en dos på 5mg. Då följer man den. Håller man inte med läkaren om doseringen får man diskutera det med denne, inte experimentera själv hemma.

#33 Nej, 10mg är inte särskilt mycket, men nu har TS och läkaren kommit överens om 5mg. 

Huruvida TS har ett beroende eller inte kan inte jag svara på.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-10-19 00:08
#35

#34 Fast ofta när man provar ångestdämpande brukar man ta t. ex. en tablett till om ångesten inte släpper på den förskrivna dosen. Man behöver då inte ringa sin läkare och fråga om det är okej (eftersom vi alla förstår att det vore praktiskt omöjligt). Däremot tar man självklart upp det vid nästa samtal och berättar att dosen räcker inte till när ångesten är som värst och att man då behöver en extra.

I TS fall tror jag till och med att hon behöver byta medicin till någon annan ångestdämpande som verkar snabbare och mer effektivt. Xanor brukar fungera kanonbra mot ångest, men självklart bör man vara väldigt försiktig med dom och absolut inte ta någon  i onödan.

vallhund
2015-10-19 04:12
#36

#33 + #35 Använder du/ni anonymitetsfunktionen för att slippa skämmas för de dåliga råd du/ni ger?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
2015-10-19 04:44
#37

Kära vallhund,

Nej, jag använder anonymitetsfunktionen eftersom jag inte anser att andra människor har med att göra vilka erfarenheter jag har av olika läkemedel och läkare. Jag tycker att det är privat, men du kanske har svårt att förstå det?

vallhund
2015-10-19 13:45
#38

Har du missat att man på nästan alla internetfora kan använda sig av ett nick?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2015-11-02 10:35
#39

#31 Vet inte var du får 10mg från. Ts tog 30.

Farwuq
2015-11-10 17:00
#40

En del av det som sagts i tråden låter mindre roligt i mina öron.
Jag har i flera år tagit Lyrica och Imovane; till detta Citodon och en del annat därtill.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sarakaka
2015-11-11 12:13
#41

Theralen funkar inte för mig heller. Den tar tid på sig att verka och då är ångesten redan i full fart… Du har en till här med mycket stark eller mycket långvarig ångest, du är inte ensam! <3

Jag har där emot ingen annan medicin så jag kör på något som har fungerat otroligt bra för mig. Det låter som trams, jag vet, men jag har gjort en krislista.
På den står allt jag borde göra för att antingen dämpa ångesten eller distrahera mig från den. Det kan vara allt från att äta kall glass till att gå ut och röka, från att vira in sig i en filt med varm choklad till att ringa en vän.
Krislistan har jag satt upp i varje rum så att den finns tillgänglig. Kanske något att prova om du vill minska stesoliden till 5 mg som utskrivet men ändå ha något att ersätta den minskade mängden stesolid med?
Bara ett tips, det svarade inte på dina frågor men jag ville ändå dela med mig. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: