Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1295 ggr
Anonym
Anonym
2015-09-15 22:06

Ångest jätteofta

Hej! Jag har ångest jätteofta. Flera gånger om dagen och ibland på kvällarna kan jag få panikattacker för ångesten. 
Jag har ångest över saker som kan hända, har hänt, ska hända osv. Att jag glömmer något viktigt eller gör fel. Över typ allt har jag ångest. Finns det medicin? Kan man ge det till barn? Jag är 13 så inte vuxen. Jag förstår ju att man måste gå till läkare osv men finns det något att göra åt det? Kan man göra något för att dämpa det?

Annons:
Radioaktiv
2015-09-16 11:23
#1

#0
Jag tycker att du ska vända dig till en psykolog eller en kurator. Om ni inte har en kurator i skolan så ta upp det med sköterskan istället så kan hon slussa dig vidare.
Terapi är mycket effektivare än mediciner och vad jag vet så ogillar läkare att skriva ut mediciner till personer i din ålder.
Att dämpa en sådan ångest som du har rakt av med tips är väldigt svårt utan det är en process som du måste lära dig av någon med erfarenhet inom området, tex en psykolog. Det är inte så simpelt som att bara "gör du såhär så kommer ångesten att dämpas" utan det är steg för steg som gäller. Du är väldigt ung och jag tycker det är onödigt att du ska ta till andra medel för att försöka dämpa din ångest för det kan göra saken värre (talar av erfarenhet). För att lugna den värsta ångesten däremot så kan det fungera att läsa böcker, lyssna på lugnande musik eller pyssla med djur om du inte är allergisk. Detta är dock ingen långsiktig lösning, som sagt och det kommer inte att få din ångest att försvinna, bara för ögonblicket.

Anonym
Anonym
2015-09-16 17:53
#2

#1 Jo jag misstänkte väl att medicin inte är det lättaste eller bästa att få. Jag har lite husdjur och det skulle jag ju kunna göra, och jag har lånat några böcker idag på biblioteket. Jag brukar typ panikandas och springa och efter ett tag så släpper det lite men ja det är ju bättre att ta det lugnt..🙂

Upp till toppen
Annons: