Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2641 ggr
Anonym
Anonym
2015-09-05 01:40

Varför har du Ångest? Varför mår du dåligt?

Jag har både en ångestsjukdom och depression, och väldigt ofta får jag frågan "Varför har du ångest? varför mår du dåligt?" "Vad har hänt?" det får mig att tänka att många inte vet att man inte behöver ha en anledning till varför man mår dåligt eller varför man har ångest det måste inte ha hänt något. Vet att en del bara undrar men många frågar även om jag säger att jag haft det varje dag i flera år..

Annons:
oddahviing
2015-09-05 02:15
#1

Jag ser inte ångest som en sjukdom, det är en reaktion till vad som försiggår omkring oss, all stress, alla måsten. Men, ångest är också relaterat till binjurarna som producerar flera hormon i kroppen, bl.a. noradrenalin. Har man varit utsatt för stress under en längre tid kan man få utmattningssyndrom, "adrenal fatigue" och det är inte många som vet detta, det är ingenting som doktorer riktigt fått lära sig eftersom att läkemedelsindustrin är uppköpt och endast vill tjäna pengar på dig. Du är inte sjuk, du är påfrestad. Läka ut binjurarna kan du göra på naturlig väg, men också genom mentala övningar. Adrenal fatigue kan också göra dig trött och energilös, men ett symtom som du har, är stress hela tiden, varje dag. Det har jag också.

'-Headlights on the highway-'

Anonym
Anonym
2015-09-05 03:14
#2

#1 Nu spelar det väl inte så jättestor roll vad man tror eller tycker när det faktiskt är så att det finns ångestsjukdomar, och jag har en ångestsstörning/ångestsjukdom diagnostiserad av en psykiatriker. Du jag har haft ångestproblematik sen jag fyllde 7 år och är idag vuxen, det är inte kul att få sina problem förminskade och det var inte det här jag frågade heller så du går off topic. By the way, på grund av att jag har min diagnos får jag lättare hjälp med kbt och liknande så det är inte enbart medicinering jag medicineras faktiskt inte alls fast har funderat på att börja med något ångestdämpande.

Anonym
Anonym
2015-09-05 03:15
#3

#1 Kollade upp det du nämnde och detta kom upp "here is no evidence that adrenal fatigue exists or can be tested"

Thotis90
2015-09-05 10:13
#4

Jag brukar också få de frågorna ibland och när jag försöker förklara orsaken till mitt mående så blir gensvaret "… men så behöver du inte tänka/må". Nej, men nu gör jag det!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

oddahviing
2015-09-05 15:44
#5

#2 Du misstolkar mig, jag klandrar dig inte för att vara 'sjuk' tvärtom! Jag lider själv av ångest och vet att det är jätte svårt att få bort dem känslorna, nästan rentutav omöjligt, men jag ser det inte som en sjukdom. Det är en NORMAL respons som fler människor borde förstå är ett symptom av något som inte står rätt till. Man kan aldrig bli 'frisk' om man inte tar itu med de underliggande orsakerna, vilket kan vara kemiskt eller mentalt eller en blandning av båda delarna. En psykiatriker vet inte allt, INGEN vet allt, men våra kroppar är samansatta av olika organ som utsöndrar hormoner vilket i sin tur leder till att vi känner som vi gör beroende på balansen, och det är viktigt att inte glömma bort, och kan hjälpa dig att 'kämpa' mot ångesten. Jag vill bara hjälpa till och dela med mig av det jag vet, inget annat.

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2015-09-06 18:13
#6

Jag kan också inflika att ångest inte alls behöver ha med något utomstående att göra och att det finns människor (mig inräknat) som aldrig kommer kunna göra sig av med ångesten helt. Det känns otroligt förminskande när någon påstår att det inte är en sjukdom utan beror på yttre omständigheter just för att det oftast kommer med en antydan om att om man ville fixa det så skulle man kunna. Om man, som #5 skriver, "tar itu med de underliggande orsakerna". Om det inte finns någon underliggande orsak kan man inte heller ta itu med det. Visst, man kan lätta på ångesten genom att inte ta på sig saker som gör det värre eller skapar stress och dylikt, men för en del människor kommer det aldrig gå att ta bort den helt. Om man inte drogar ner sig så pass att man inte ens vet vem man är eller vart man befinner sig, och det är inte direkt många som vill det.

Därför är det bättre att tillsammans med sin psykolog eller dylikt att finna ett sätt att leva med den ångest man inte kan påverka och att leta fram de verktyg som behövs för den ångest man kan påverka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
oddahviing
2015-09-07 12:01
#7

#6 *suck* Det finns en anledning till varför vi känner stress och ångest och det kan du läsa om i vilken psykologi-bok som helst, även om man inte vet om orsaken, så finns det alltid en orsak. Psykologi är inte taget helt ur tomma intet, som jag redan sagt handlar det om kemin i våra kroppar och vilka hormoner som släpps lös inom oss, det är just därför också tabletter fungerar, eftersom de hjälper släppa lös/stoppar hormoner inom oss. Har du den attityden att du är "sjuk" så vill du vara sjuk, det är min åsikt. Jag har som sagt själv väldigt grov ångest, men jag hade värre förut och jag hoppade till och med av skolan och kunde inte fungera normalt pg.a. panik attacker. Det är bra att du vill kunna "lära dig att leva med ångesten" men jag förstår inte hur en männniska kan leva med ångest, jag har aldrig kunnat det, för mig var det enda sättet att försöka arbeta bort den. Underliggande orsak, fine om du inte vet varför du har ångest, men det betyder inte att det som händer i din kropp inte händer. Det finns andra sätt att försöka dämpa ångesten på naturliga sätt, t.ex. valeriana ört, johannes ört, kamomill… det är bara förslag, om du inte tror på dem, har testat eller blabla, fine. Jag själv tycker det är nedvärderande att säga att en människa med ångest är"sjuk", varför? Har du en bakterie? Nej. Har du ett virus? Nej. Har du en infektion? Nej. Vad är då fel? Jo, ditt känslolivet. Och alla har ett känsloliv, eller hur?  Det är samhället som vill stämpla oss. Bra om du får en diagnos så att du kan bli sjukskriven och dylikt om du inte orkar jobba, men i grund och botten är det bara ett papper som inte betyder någonting om vem du är.

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2015-09-07 12:32
#8

#7 Det där är helt inkorrekt, finns inte mycket mer att säga om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

oddahviing
2015-09-07 12:35
#9

#8 Jaså? Berätta då.

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2015-09-07 12:38
#10

Varför? Du har redan bestämt att du vet hur jag fungerar tydligen och helt ärligt har jag noll intresse att sitta här och försöka intyga dig om något som jag redan vet. Vill du sitta där och tycka det är tragiskt och dumt eller nåt att jag "tror" jag är sjuk får du väl göra det, men du är helt ute och cyklar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

oddahviing
2015-09-07 12:43
#11

#10 Du ignorerar allt jag skrivit och har hakat upp dig på "sjuk", ja jag tycker du kan strunta i vad jag tycker om sjukdom eller inte sjukdom, det är det allra minsta viktiga i vad jag skrivit till dig! Jag vill bara hjälpa, men du tar illa upp. Kanske får du ut något av vad jag försökt säga till dig i framtiden om du vaknar upp. Jag lever ju inte ditt liv och det är helt upp till dig vad du gör av den information du läser in, och vill du inte lyssna på mig tycker jag det kan vara värt för dig att investera i några psykologiböcker eftersom de kanske verkar mer trovärdiga än mig som skriver på ett forum.

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2015-09-07 12:46
#12

#11 Det där är nedlåtande om något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-09 12:09
#13

#5 Hmm, men det du säger behöver inte heller vara sant heller eller hur? jag har ingen "underliggande" orsak. ingen dålig uppväxt eller fysiskt o skylla på.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-09-09 12:12
#14

#7 Det går att lära sig leva med Ångest, till och med ha ett bra liv. Många lider av ångest hela sina liv oavsett om dem försöker bota det med såna metoder du nämner eller vanliga medeciner och psykologsamtal osv..

Batman99
2015-09-09 19:19
#15

#11 Förlåt men kan verkligen inte låta bli att lägga mig i. Jag vill inte hoppa på dig på något sätt men när #0 skriver att hen tycker det är jobbigt att folk ska fråga saker om hens ångest där det inte finns en specifik bakomliggande orsak så tycker jag att det är respektlöst att börja predika om hur du tror att det är. För även om det där kanske stämde in på dig så borde du kunna förstå att alla människor inte fungerar likadant och det finns för många olika sorters ångestsjukdomar för att kunna dra alla över en kant.

För visst, ångest är en normal känsla och respons som dom flesta känner då och då. Men då räknas det ju inte heller som en sjukdom. Men jag som har ångestattacker och social fobi som gör att jag inte kunde gå till skolan i ett halvår eller umgås normalt med folk och göra sånt som pressar mig för mycket, DÅ räknas är det en sjukdom och det är inget man kan diskutera. Det är så sjukt frustrerande när folk pratar om ångest som om det är något man inte borde känna eller att man inte alls mår så dåligt som man beskriver det. Och att  få höra att ''allt blir bättre'' är enligt mig bara förnedrande att höra när man mår som sämst.

Och jag tycker faktiskt inte att man har någon rätt att bedöma om en person är sjuk eller inte om man inte är utbildad och har det som jobb. För jag tror inte att du skulle säga till din kompis att den inte alls är sjuk och att det beror på stressen och hormonerna i kroppen om den hade feber. För det är så, vare sig man vill tro det eller ej.

Jag vet själv om att jag är sjuk, jag är psykiskt sjuk. I min journal står det att jag har ångest. Och det är inget jag nekar till, för jag vet att det är sant. Men det betyder inte att jag är min sjukdom. Det är något jag kämpar mot varje dag och det är verkligen inte en dans på rosor. Det är inget jag vill ha, trots att jag räknar det som en sjukdom. Och det hjälper tyvärr inte att tänkta ''om jag inte vill ha ångest så försvinner det''. För tyvärr är det inte så det funkar.  Så det kanske kan vara ett bra perspektiv att försöka tänka sig in i mot psykologiböckerna du har läst. För nej, jag har inte en bakterie som gör att jag är sjuk men det här är lixom min vardag, och jag tolererar inte att någon säger att det inte är så. FÖR DET SÅHÄR DET ÄR. 

Så jag tycker bara att allt det här med att man inte ska skämmas för sin ångest förstörs när det förminskas av okunniga människor som står med pekpinnar och berättar om hur man ska känna och vad som hjälper.

Och jag vet att det jag skriver inte stämmer in på någon annan till 100%, men jag skulle aldrig döma någon annan eller tala om för den vad den får eller borde känna bara för att vi inte upplever allt likadant. För det enda som tyvärr händer då är att ångesten blir värre.

oddahviing
2015-09-10 00:52
#16

#15 Saker du nämner har jag aldrig påstått. Först och främst, jag led så mycket av ångest att jag hoppade av skolan, det skrev jag. Jag har full förståelse för vad ångest är, och det är HELT OK att känna ångest!!! HELT OK!!! En underliggande orsak behöver inte vara en tragisk bakgrunds historia, inte alls, det kan ligga i nuet och i själva ångest situatationen, men det tänker jag inte gå in på. Personer som du nämner, sådana med en "utbildning" har aldrig kunnat hjälpa mig, de har endast ett diplom, det betyder inte att de med hundra procents säkerhet kan hjälpa dig. Jag dömer ingen. Absolut inte. Ingen behöver skämmas för sin ångest och jag håller med, sådana som står med pekpinnar gör saken bara värre. Jag har aldrig diskuterat HUR du kan bli frisk enkelt, det finns ingen sådan utväg. Allt jag nämnt är hormoner och kemin i kroppen, vad som händer när du har ångest, och varför tabletter hjälper mot ångest. Kan man förneka kemin i våra kroppar? Nej, något händer inom dig när du har ångest, oavsett vem du är = betyder inte att det är enkelt att "hela" men man kan göra vad man kan för att dämpa, bland annat gå till en psykiatriker, ta mediciner, ta naturläkemedel m.m.. Nu orkar jag f*n inte hålla på här längre, gör vad ni vill, funkar det så funkar det, annars inte och då får ni väl hitta en annan väg. Jag orkar inte bli misstolkad längre.

'-Headlights on the highway-'

Thotis90
2015-09-10 10:26
#17

Jag tänker inte stå och säga att det är på ett visst sätt, men jag tror att det kan vara så att om det inte finns någon egentlig yttre orsak till ångest kan det finnas en inre orsak. Jag har t.ex. familjemedlemmar som lever med ångest och man har kommit fram till att det beror på att serotoninhalten är alldeles för låg. Jag lever själv med ångest och den blir värre när blodsockernivån går ner och det är inte alltid jag märker det, så om jag inte äter med jämna mellanrum blir jag jättedeppig och tror då att det bara är så när det i själva verket har en fysisk bakomliggande orsak. Jag har också märkt att jag får mer ångest när jag inte äter minipiller, troligtvis för att jag är överkänslig mot östrogen (minipiller innehåller inte östrogen).

 Det finns absolut andra orsaker också och ibland hittar man dem inte.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anonym
Anonym
2015-09-10 10:38
#18

#17 Jag har en ångestsjukdom som sagt.

Annielle
2015-09-18 10:35
#19

Vissa är födda med en större känslighet/sårbarhet än andra och lider därför mer av till exempel oro och ångest än andra redan i grunden.

Har man det så blir ju det mesta som någon "vanlig" person klarar av svårare och man blir till exempel mer stressad och ångestbenägen än andra.

Så man behöver ju inte ha varit med om saker som har startat ångesten, även om det är vanligt.

Det är heller inte säkert att man vet om orsaken eftersom man kanske inte ens har förstått hur någon livshändelse faktiskt har traumatiserat en,ibland man kan ha lagt locket på totalt och till och med glömt av det som hänt som en försvarmekanism på att det känts för svårt att hantera vilket då ofta leder till ångest och/eller depression.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Chippen56
2015-09-20 09:24
#20

Kan det inte vara både och ? Vissa plågas ända sedan barndomen och
andra efter en lång period av stress och oro.

Annons:
Annielle
2015-09-20 15:03
#21

20# 

Kan ju absolut vara både och.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tuulikki]
2015-09-21 08:57
#22

"Har du den attityden att du är "sjuk" så vill du vara sjuk, det är min åsikt."

Dummaste jag hört😟

Calcifer
2015-09-21 09:02
#23

#22 Eller hur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: