Annons:
Etikettövrigt
Läst 2455 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-20 18:34

Ångest ångest!

Vet inte om jag blir beviljad CSN och nästa kurs på högskolan:
Sånt grym ångest! Blir jag inte det = inget CSN förrän om 10 veckor och måste ju ha pengar 😕

Annons:
Honestyisdead
2015-08-20 18:38
#1

Finns det någon anledning till oro?

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:40
#2

#1 Extremt osäker pga mail jag fått men skickat igen till läraren så hoppas att det blir rätt.

VildaVittra
2015-08-20 18:45
#3

Ring och prata med dom imorgon, då får du ju svart på vitt hur det blir och skulle du inte få pengar så har du då tid på dig att ringa företagen du har räkningar hos och kan be om anstånd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:48
#4

#3 Gäller att kunna betala det sen också. Samt räcker inte till mat också i  10 veckor. Så blir svårt.  Ska se om jag får tag på skolan, de är inte så lätta att få tag på.

VildaVittra
2015-08-20 18:51
#5

#4 Då får du ju skaffa ett eller flera jobb om CSN (vilka är de du bör ringa) säger nej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:55
#6

#5 Jobb är inte så lätt att bara skaffa. Speciellt när man har problem som gör att man inte kan jobba med vad som helst.
Är skolan jag måste kontakta då jag ska bli beviljad CSN om jag blir beviljad kursen

Annons:
VildaVittra
2015-08-20 18:58
#7

#6 Hitta en annan kurs då där det finns restplatser som du kan ta till om du inte kommer in på denna kurs?

Är man villig att göra skitjobb, så brukar det gå att hitta något, även om det inte brukar vara superbra betalt. Wwoofing som exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-20 19:04
#8

#7 Vad är Wwoofing? 
Skitjobb spelar inte mig någon roll men är andra orsaker som jag inte kan styra som gör att det blir delvis begränsat.

VildaVittra
2015-08-20 19:08
#9

#8 Wwoofa är när man jobbar mot mat och husrum på en ekologisk gård, så kan fungera som en nödlösning om du hyr ut din bostad under tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-20 19:09
#10

#9 Hyr bostaden jag bor i. Och har partner.  Så ingen möjlighet att flytta eller åka längre sträcka

VildaVittra
2015-08-20 19:14
#11

#10 Och ni klarar er inte på partnerns inkomst om ni drar åt livremmen ordentligt?

Sedan, dra en lärdom av det här, se till att ha minst en 20 000 på sparkontot i alla fall, till liknande scenarion. Det är bra att ha även till saker som att du drattar omkull på cykeln och slår ut tänderna. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-20 19:20
#12

#11 Nej han är arbetssökande. 

Inte lätt att ha så mycket på sparkonto när man inte haft möjlighet att spara undan så pass mycket.  Alla har inte dem möjligheterna tyvärr. Studerar just för att kunna få jobb och kunna spara undan.

Vi lever redan snålt. Kan inte dra in på mer. Har bara nödvändiga saker.

VildaVittra
2015-08-20 19:33
#13

#12 Har ni sett Matsmart.se? Där handlar jag en gång i månaden.

Plockar ni svamp, frukt och bär? Det är ju säsong nu för flera olika saker att plocka i vår natur, man kan även fiska och plocka den ätliga vinbergssnäckan. Så det brukar faktiskt gå att hitta pengar till ett sparande, även om det är så lite som 50-100 kr i månaden. 

http://fruktkartan.se/
http://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=127718
http://www.matsmart.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-20 21:24
#14

#13 Matsmart.se har vi köpt enstaka gånger när vi hittat något vi äter/behöver. Bra sida. De andra två sidorna däremot har jag inte sett. Ska jag kolla in tack 👍

Plockar bär, frukt och svamp när vi hittat. Fiskelycka har vi inte haft sån tur med. De bästa fiskevattnerna här kostar fiskekort  80-150 kr ungefär tror jag det var. Men försöker fiska ibland 👍

Anonym
Anonym
2015-08-27 11:12
#15

Avslag från CSN, måste ha mer poäng, har 2 veckor att försöka få ihop, hur ska jag kunna fixa det plus påbörja ny kurs på måndag 😕

NoEnd
2015-09-07 14:58
#16

Hur har det gått? 🙂

Anonym
Anonym
2015-09-07 15:11
#17

Kursen flyter på bra  men CSN strular än, måste ev söka om senare, får inga pengar nu. Mår skit just nu.

Calcifer
2015-09-07 19:38
#18

Tyvärr är det ju så att man själv måste ta ansvar för att man uppfyller CSNs krav när det gäller poäng, närvaro, osv. Jag har själv stått med 11 poäng som var enda hindret mellan mig och en drömutbildning. Då blev det att krypa till soc och förklara läget och de gav mig speciellt tillstånd att få ekonomiskt bistånd från dem fast jag studerade på heltid i 10 veckor. De resonerade som så att om jag tog igen de där 11 poängen skulle jag därefter leva på CSN och inte dem = de vinner på det i längden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-07 21:15
#19

#18 Dock har jag gjort allting men inte klarat vissa saker. Så handlar inte om att ta ansvar eller inte, utan att jag helt enkelt inte klarat alla uppgifter. Man kan bara göra så gott man kan mer kan man inte göra, betyder inte att man inte tagit sitt ansvar. 
Närvaro bryr sig inte CSN om på högskola, enda de bryr sig om är antal klarade poäng.

Ja jag får inte söka soc.

Upp till toppen
Annons: