Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1929 ggr
Anonym
Anonym
7/15/15, 11:13 AM

Mer ångest av viss mat?

Kan ångesten öka av viss mat/dryck?
Koffein vt jag kan öka ångest. Något mer?

Annons:
emmajensennn
7/15/15, 11:18 AM
#1

Följer detta inlägg :)

You can't make a rainbow without a little rain

VästkustFia
7/15/15, 11:40 AM
#2

Jag är allätare och har aldrig märkt att man skulle få mer ångest av någon viss mat. Däremot kan jag få ångest om jag slarvar med måltiderna dvs äter för lite under dagen. Fast det beror mest på att min normalvikt är väldigt låg så jag måste tänka på att inte gå ner om kroppen och hjärnan ska fungera ordentligt.

Sindri
7/15/15, 11:43 AM
#3

Många upplever ökad oro om blodsockret går upp och ner för mycket. Du kan prova att äta sånt som påverkar blodsockret så lite som möjligt, men det är svårt att säga något generellt.

[Tuulikki]
7/16/15, 8:56 AM
#4

Det kanske inte påverkar just ångesten så mycket men man ska ju undvika nikotin, koffein och socker för att sova bättre. Gissar att man blir för "stressad" och får svårare att slappna av pga de sakerna och de problemen har man ju ofta vid ångest också.

ks172
8/3/15, 10:57 PM
#5

När jag har ångest så orkar jag inte äta nånting, den här sommaren har jag haft mycket stress och depression/ångest och jag gick ner 6,5 kg och jag älskar mat. När jag känner mig avslappnad vill jag bara äta men det blir typ 3 dagar i sträck då jag känner mig stressad =/


Annielle
8/4/15, 8:53 PM
#6

För min del är det väldigt tydligt att socker och snabba kolhydrater, koffein (även grönt te) och  mörk choklad ökar min ångest och stress i hela kroppen väldigt mycket, så jag försöker undvika dessa grejer så mycket jag kan.

Men har grymt svårt med sockret, mår uselt av det men tar ju ändå till det som självmedicinering knäppt nog, ja inget ovanligt precis men…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[Silverräv69]
8/13/15, 3:10 PM
#7

Hunger i största allmänhet är en panikreaktion från hjärnan. När den inte får tillräckligt med glykos, signalerar den att den håller på att svälta. Hjärnan är en otrolig drama-queen! Men resten av kroppen kan gå från att bränna kolhydrater till proteiner till fett när det krävs, men hjärnan klarar sig inte utan glykos.

Jag tror alla reagerar olika på triggers i maten. Rent spontant kommer jag bara på koffein och tein. Men jag vet folk som får kraftiga reaktioner av att äta tomma kolhydrater och socker.
Tung mat som rött kött, fet och viltkött kan också ge en känsla av obehag, speciellt om det är varmt ute, men på vintern välkomnar kroppen ofta tyngre mat för dess fetthalt mm.

Jag får domedags-ångest om jag dricker kaffe..och jag älskar kaffe!! Men tar jag en koffeinfri, så sätter hjärnan in placebo-ångest! Så jag har fått strunta i allt vad kaffe heter. Socker gör mig olustig och rastlös.

Thotis90
8/29/15, 12:05 PM
#8

Tillsatt socker ökar min ångest!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Shinken
10/1/15, 9:48 PM
#9

Det finns ingen särskild mat som får kroppen att kicka igång ångesten. Ta kaffe som tagit upp innan som exempel. De flesta som har ångest (mig själv inkluderat) känner ständigt av kroppen och dess signaler. Kan nog säga att de flesta som får ångest av kaffe har låg tolerans för koffein och lätt får biverkningar av det som hjärtklappning, oro och yrsel. Dessa vanliga biverkningar räcker väl gott och väl för att trigga igång ångesten, eller vad säger ni? :) Ångest för ångest.

Ta hand om er!

Upp till toppen
Annons: