Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2347 ggr
blegdamsvej
2015-07-12 22:23

Ljudkänslighet

Hej, 

Jag är väldigt medveten om att jag är väldigt ljudkänslig och det blir bara sämre och sämre. Det har varit så i år och eftersom att jag tycker om att bo i gamla lägenheter så är det alltid "väsen" från grannarna, alltså väsen är normalt ljud från dem der uppe framför allt! Det är så tråkigt att jag alltid skall behöva känna mig stressad av ljud. Jag undrar om det finns andra som har det så.. minsta lilla är störigt, jag vill ha det helt tyst! Jag blir rädd, får ångest och min sambo blir otroligt irriterad på mig att jag tjtar om det hela tiden. Jag vet att det började när jag bodde hemma för 25 år sedan, hade en narkoman som bodde på övervåningen och de var i princip vakna dygnet runt i månader…. men samtidigt så min mamma hon stördes inte av det… var kommer det ifrån! Har precis flyttat in i ny lägenhet och jag vågar nästan inte sitta i soffan och slappa, vill hellre sitta med min dator och hörlurar så att jag inte riskerar att höra något … vi har bott här en vecka, jag har hört grannar där uppe, på sidan och nedan… uhhhh! Hjälp.

Vill gärna gå i terapi men vet inte om det skulle hjälpa.

Annons:
hannaj98
2015-07-12 22:37
#1

Vet inte vad man kan göra åt det men vill bara säga att du inte är ensam. Jag kan  knappt äta med andra människor längre för ljudet av bestick och tallrikar ger mig panik! Mycket annat ljud också som stör mig väldigt mycket. 

Vet inte varför och vet inte hur jag blir av med det :(

[HelwardMann]
2015-07-12 22:46
#2

Jag är bipolär, och när jag har mina depp-skov är jag galet ljudkänslig. Jag tycker folk skriker när de pratar i normal samtalston.

I mina mani-skov blir jag tvärtom. Allt ska låta. Jag blir galen om det är för tyst.

blegdamsvej
2015-08-10 20:14
#3

det är hemskt, jag kollar på ny lägenhet efter att ha bott här 1 månad..min sambo håller på att få nog av mig! uhhhh

[Silverräv69]
2015-08-13 15:21
#4

Jag är också mycket ljudkänslig, har blivit värre de senaste 4-5 åren och jag vet inte varför. Hemma kan jag inte ens sova utan öronproppar och jag måste köpa speciella för jag får lätt sår i öronkanalerna.

Men mitt tips för dig är att kanske sätta bomull i öronen för att dämpa oväsendet, även om det inte är högt. Du kommer fortfarande höra vad din sambo prata, men ljuden runtomkring kommer inte störa dig. låt din sambo tycka att du är fånig, bjud på dig själv med lite humor. =)
Ni kanske ska överväga att flytta utanför stan när ekonomin och arbetet tillåter.

Ditt nervsystem är på högspänn och pumpar ut adrenalin för "den ständiga risken för att behöva fly" och då skärps alla våra sinnen och den som stör dig mest i din situation är då hörseln.
Ladda ner "Snorkel's" app och lyssna på några övningar som kan hjälpa dig att kanalisera bort stressen, så att kroppen får vila och din hörsel återställs. Jag skulle inte tro att den värsta känsligheten är ett permanent tillstånd, även om du i grunden har känslig hörsel (precis som andra har supersyn eller superluktsinne).

Prata också mycket med din sambo, så att h*n är medveten om situationen och väl informerad. De behöver inte alltid förstå vad som händer, bara de vet varför du gör som du gör..ren fakta. =)

Upp till toppen
Annons: