Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1598 ggr
gunillapower
6/6/15, 7:44 PM

För bra liv?

Jag har precis blivit färdig undersköterska och fick samma dag jag slutade reda på att jag fått en tjänst på det ställe jag allra helst vill vara på. Jätte roligt så klart. Men nu kommer den jävla ångesten och katastroftankarna… nu är det för bra. Nu händer något snart. Du är inte värd dethär. Jag måste få bort dom men hur? Känner ni igen er? Är medicimerad för GAD hjälper det att höja medisineringen?

Annons:
sarakaka
6/6/15, 10:18 PM
#1

Vet precis hur du känner! Så du är inte ensam.
Tankar går inte att ta bort. Säger jag "TÄNK PÅ EN ISBJÖRN!" Jo, vad tänker du på då? En isbjörn. Samma sak är det med andra tankar, man kan inte tänka "sluta tänka på ångesten" utan att tänka på ångesten.
Det enda man kan göra är att förändra hur du ser på tankarna. Vill du se dem sväva förbi och ignorera dem eller vill du ge dem full uppmärksamhet och kontroll? Det är skitsvårt, känns omöjligt - jag vet. Men det är det enda man kan göra. Härda ut, stå ut, hålla sig upprätt i vinden, hålla hårt i nära och kära, distrahera sig med vad man tycker är kul, äta något gott och ta hand om sig. Även när det känns som att man inte förtjänar det. För det är precis det du skulle önska någon annan, eller hur? Och ingen människa är perfekt, alla har gjort dumt och alla har gjort bra. DU förtjänar att ha det bra, precis som alla andra förtjänar att ha det bra.
Njut av stunden så länge den varar. sug upp hur skönt det känns med hur allt har ordnat sig. Samla kraft och så när det kommer en liten dipp är du stark och utvilad.
Kram <3

gunillapower
6/6/15, 10:27 PM
#2

Tack snälla för det svaret!💖 Jag har jobbat mycket med kbt med min apt och mär non säger saker är det så självklart men när jag försöker själv funkar det inte alls.

sarakaka
6/6/15, 10:37 PM
#3

Jo jag vet precis vad du menar. Det är så logiskt när man hör det men svårare att göra själv när känslorna svämmar över.

gunillapower
6/6/15, 10:45 PM
#4

Hur gör du? När du får dessa känslor?

sarakaka
6/7/15, 7:07 PM
#5

Pratar av mig hos någon som kan försöka få mig att tänka lite klarare, och inte bara fokusera på hur det KÄNNS utan hur det faktiskt ÄR.
Sedan att göra saker jag mår bra av, som att äta något gott, ta en cigg, göra något jag brukar tycka är roligt eller så.

Fokusåsånt
6/10/15, 10:28 AM
#6

Jag känner precis likadant. Så snart ett problem man haft ångest för försvinner så tar ett annat över tillvaron. Jag jobbar och jobbar på att försöka fokusera på annat men dessa tankar är jättemäktiga. Jag fick också precis ett nytt jobb jag ville ha, men det överskuggades över att jag började bekymra mig över något annat, och jag kunde inte sova längre. En efterreaktion på min arbetslöshet kan jag tänka mig.

Annons:
gunillapower
6/10/15, 2:17 PM
#7

Tack för alla svar. Jag äter venlafaxin 150mg. Det är vell ganska låg dos? Tror ni det kan hjälpa att höja dosen eller finns ångesten kvar? Har ni erfarenhet?

sarakaka
6/10/15, 3:38 PM
#8

Oj, det vet jag inte. Men såna frågor är det nog bäst att ta med en läkare.

sisela
6/12/15, 11:34 AM
#9

Det kanske inte alls är "för" bra? Du kanske har kämpat länge och nu kommer belöningen? Det kan ju rentav vara så att du förtjänar att ha det bra nu? Det tror jag :)

Upp till toppen
Annons: