Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1802 ggr
nadilda
6/2/15, 9:16 PM

Panikattacker?

Jag drabbas av något som jag tror är panikångest av skolavslutningar/aulor/andra lokaler med mycket ljud och människor. Egentligen så har jag inte stört mig så mycket på det, eftersom det är rätt så lätta situationer att undvika. Men börjar bli väldigt irriterande då jag känner att jag missar en del och inte vet hur jag ska hantera det.

Egentligen är det nog rädslan för att få migrän som ligger bakom, då jag har fått det så många gånger i liknande sammanhang. Nu räcker det med att bara tänka på en skolavslutning för att min puls ska öka, går jag in så börjar jag att skaka. Har ändå försökt genomföra det flera gånger men slutar alltid med att jag efter fem minuter springer ut hals över huvud, skakar tills jag trillar omkull, kräks och får svårt att andas. Dröjer ofta lång tid innan jag ens lyckas ta mig upp till sittande efter. Har varit nära att förlora medvetandet flera gånger.

Det som jag egentligen undrar är om det ens går att bryta en påbörjad panikattack eller om man bara ska ge upp direkt? Och om någon som haft något liknande lyckats bli av med det? Är det lönt att ta tag i det?

Annons:
[KEEL]
6/2/15, 9:21 PM
#1

Det lättaste sättet att bli av med en panikattack är att tänka på andningen och göra andningsövningar, tex. andas i fyrkant. Oftast så börjar en panikattack med att man hyperventilerar och då går kroppen in i "fight and flight" mode och då kommer alla andra fysiska symptom med. Så kan man lugna ner andningen brukar man kunna slippa hela panikattaken.

ElinvBorg
6/2/15, 9:22 PM
#2

Om det är ett problem så anser jag att det är lönt att ta tag i det. Först borde du lista ut vad det är som utlöser panikattackerna, vad är det du får panik över? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ElinvBorg
6/2/15, 9:24 PM
#3

Precis som #1 skriver, andningen är a och o. Om du har andningen under kontroll så har du attacken oftast under kontroll

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

nadilda
6/3/15, 7:45 PM
#4

#1 Tack! Ska försöka tänka på att andas och se om det hjälper. För mig brukar det börja med att jag börjar skaka. Men sedan burkar jag, som du säger, börja hyperventilera. 

#2 Jag tror det är över att det kommer så mycket ljud från olika håll och jag inte kan få det att sluta och jag vet att det kommer göra ont. Och sedan så får jag panik när det väl gör ont, att t.ex. sätta på hög musik är som att ge mig ett knytnävsslag i ansiktet.

Upp till toppen
Annons: