Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1164 ggr
Anonym
Anonym
5/21/15, 8:19 AM

Hur berättar man?

Vet att det inte är ovanligt med ångest och att det inte är något att vara "rädd" för att berätta. Jag har inte berättat för min omgivning annat än få personer.
Hur berättar man för sina närmaste att man har ångest? Tycker detta är jobbigt och pinsamt att berätta.
Inte fått konstaterat ångest hos läkare men läst mycket på nätet och pratat med kunniga kring ångest.

Annons:
AilyAdams
5/21/15, 8:41 AM
#1

För mig kom det ganska naturligt att berätta när jag började arbeta med min ångest aktivt. Jag blev starkare och tryggare och då kändes det mindre farligt.

Jag känner inte att du är skyldig att berätta för någon om du inte är trygg i det. Ta det som det kommer och berätta, när och för vem, när det känns naturligt.

Lycka till!

 **************************
Heter det De eller Dem?

Maria
5/21/15, 8:48 AM
#2

Ångest är ju väldigt individuellt och många gånger så har ju ens närmaste redan märkt av det för det kan vara svårt att dölja ångest för sin familj eller de man lever tillsammans med.

Du kan ju börja med att söka vård och få din ångest så att säga "bekräftad" och då kanske det är lättare att prata om den?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/21/15, 8:52 AM
#3

#2 Tror inte att det blir lättare för mig att berätta om jag får det på papper. Vården och psyk har jag inte mycket tillit för. Nonchalanta, tar saker inte på allvar mm är mina erfarenheter och vet även fler som har samma erfarenheter.

Anonym
Anonym
5/21/15, 8:53 AM
#4

#1 De som inte fått veta känner jag mig trygg med men tycker att det är svårt att berätta för de som inte vet hur det är att ha ångesten. Hur de ska reagera.

AilyAdams
5/21/15, 9:00 AM
#5

#4 Men inte tillräckligt trygg. Att berätta saker för människor om sig själv kan ge den friskaste av personer en släng av ångest. Det är helt naturligt. Att prata med andra om sin psykiska ohälsa är ju så klart ännu svårare.

Se till att få hjälp att hantera den. Mitt liv går inte att jämföra med hur det var när ångesten levde mitt liv åt mig.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Anonym
Anonym
5/21/15, 9:11 AM
#6

#5 Frågan är vilka jag ska kontakta. VC och Psykologer här har jag noll tillit till av olika anledningar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: