01. Paniksyndrom

lindra ångest?

2015-05-14 19:33 #0 av: blåbärspajen

Någon som har bra tips på hur man lindrar ångest?

Ibland har jag extrem panikångest och det känns inte som att jag ska kunna andas :(

Innan har jag kunnat lugna ner mig själv så det försvinner genom att andas på ett speciellt sätt men inte längre.. eller det lugnar ner sig lite men känns ändå som att jag kan få panik ångest när som helst..

Anmäl
2015-05-14 19:37 #1 av: VildaVittra

Träna hårt så att man får en endorfinkick.

Sova.

Klippa hela gräsmattan eller något annat slitigt trädgårdsarbete. Alltså att rikta sin ångestenergi på något praktiskt istället för att sitta och drunkna i den. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-05-14 19:46 #2 av: [KEEL]

Det beror lite på orsaken. De flesta som får panikångest  får det lite från ingenstans och då burkar de kroppsliga symptomen vara dom jobbiga. Saker du kan göra själv för att lugna ner dig vid en panikattack är att tex. tänka på en låttext du kan utantill i huvudet om och om igen (min brukar vara bä bä vita lamm), att andas i fyrkant. Det finns en jättebra gratis app som  heter "relax lite"  som är jättebra för att få tillbaka andningen. Brukar använda den om jag är ute och börjar få en panikattack. Det värsta man kan gå och göra är att oroa sig över nästa panikattack. Går man runt och är rädd för att få en panikattack så får man det, garanterat. För att bli av med panikattacker helt så måste man gå till grunden med varför man har panikattacker och få hjälp av läkare och psykolog. 

Anmäl
2015-05-14 19:49 #3 av: [KEEL]

#1  Det är väldigt individuellt vad som funkar när man har ångest. Vissa mår sämre av aktivitet, speciellt eftersom hjärtat slår fortare då och kan trigga en panikattack lättare. Att försöka fokusera på något annat är en väldigt tillfällig lösning men det kan fungera för stunden. 

Anmäl
2015-05-16 18:03 #4 av: [JeanetteK]

Jag brukar sortera saker. GladTill exempel pärlor. Inte för komplicerade saker. Men det håller mig fokuserad ett tag och gör att jag andas bättre. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2015-05-18 01:03 #5 av: Kadoor

Det gäller att hitta någonting som man känner hjälper under attacken, för att lättare hantera den och för att det ska gå över snabbare så att säga. Själv är jag väldigt dålig på att hantera det, väntar istället ut det och låter det hålla på(som är dåligt för min del, för andra kanske det hjälper). En sak som hjälper mig är att försöka tänka på annat när man känner att en panikångestattack är på väg, eller när man är mitt i en. Att andas lugnt och djupt är viktigt också, och att inte vara rädd för attacken eller för att få en. Det är asjobbigt att plötsligt få en attack, speciell om den är väldigt intensiv, men det är inte farligt. Har du någon du kan prata med? En kompis eller så, som du kanske kan ringa eller smsa för att få tänka på annat? Brukar hjälpa mig en del. :)
Att lära känna sin ångest(låter kanske konstigt...) är ett bra sätt enligt mig. Alltså att känna om man börjar få en panikångestattack och då kunna hindra den själv genom att vara upptagen. I vissa fall hjälper det kanske inte, då panikångestattacker ofta bara kommer plötsligt, men för mig personligen är det lättare att hantera och/eller hindra om jag är upptagen med någonting.
Sen är det även viktigt att få hjälp med ångesten i grund och botten, att gå till skolkuratorn eller BUP och få hjälp där är ett bra sätt. Att ha panikångest suger verkligen! Hoppas det blir bättre för dig.Blomma

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Anmäl
2015-05-20 20:21 #6 av: blåbärspajen

Jag brukar kolla på serier eller spela spel.. men känns som att det kanske inte är det bästa att göra varje gång..?

#5 hur gör du för att tänka på annat? Vad brukar du tänka på?

Anmäl
2015-05-21 23:22 #7 av: Kadoor

#6 Vad du gör spelar ingen roll, så länge det hjälper dig att minska/lindra/få bort ångesten så är det ju bra! Visst att det inte är bra att sitta och kolla på serier eller spela jättelänge. Tror du att du skulle må bra av att gå ut och gå eller så?

För att tänka på annat gör jag saker som helt enkelt tvingar mig att koncentrera mig på det jag gör, eller som automatiskt gör så att jag koncentrerar mig mer. Till exempel målar, då får jag även chans att få ut känslor i mina bilder. Att åka longboard eller gå ut med hunden i skogen fungerar också, det får mig alltid att må lite bättre och att komma ut fungerar för mig ofta. :)
Hm.. Vad jag brukar tänka på är ganska svårt att svara på faktiskt. Det är så olika, beror på hur länge och intensiv attacken är just då, och vad jag mår dålig för just då. Men brukar ha tanken att det inte är farligt och att det kommer gå över, även om det är jätteäckligt så varar inte attacken förevigt. Det får mig alltid att lugna ner mig. Och andas så lugnt och djupt jag kan, även om det är svårt så kommer det gå lättare & lättare allt eftersom.
Vet inte om du känner att det hjälper dig, men försök hitta någonting som får dig på andra tankar och som gör så att du blir upptagen med andra tankar. Det är jättebra att du kan kolla på serier eller spela spel, och om du känner att du vill kan du ju testa någon ny aktivitet eller liknande. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.