Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3978 ggr
Anonym
Anonym
2015-05-13 14:29

Åka in till psyket?

Jag har haft depression och ångest i 5 år nu. Har gått till flera olika psykologer och  testat flera olika mediciner, men inget hjälper. Jag känner att jag inte orkar mer och det enda alternativet som finns kvar att testa nu är att lägga in sig på psyket. 

Dock så verkar det i princip omöjligt att komma in på psyket utan att göra självmordsförsök, vilket jag inte vill behöva göra då jag kommer skrämma mina nära så mycket då. 

Min mamma däremot har åkt in flera gånger utan att skada sig själv, men hon har diagnosen bipolär vilket kanske gör det "lättare" att komma in? 

Vad ska jag göra? Orkar inte mer.

Annons:
Sagolikt
2015-05-13 14:54
#1

Hej Anonym.

Om man åker till psykakuten får man ett samtal med en läkare som avgör om man ska läggas in på avdelning eller få åka hem igen. Skickas man hem kan det vara med t ex ett recept på medicin, eller plan om uppföljning med t ex öppenvården, eller annat. Det kan säkert se olika ut på olika ställen och beroende på hur gammal man är, men vad jag personligen känner till är avdelningarna som mest är av akut karaktär. Det är inte så mycket behandling på dem (bortsett läkemedel) utan enligt min uppfattning mest att man får hjälp att äta och sova och sånt basalt, och att man övervakas så att man inte ska kunna självskada. Jag vet tyvärr inte hur det ser ut om man mer behöver en behandlingsavdelning.

Man behöver inte ha gjort självmordsförsök för att läggas in på en psykiatrisk avdelning, det finns ingen sån regel.

Kram på dig (om du vill ha en) och jag hoppas att det vänder för dig snart.

Anonym
Anonym
2015-05-13 15:24
#2

#1 Jag är inte ts.

Jag skar mig själv för ett tag sedan mitt i natten. Valde då att åka till psykakuten för att få hjälp. Jag fick ingen. Dom tittade inte ens på mina sår. Så nej, man får inte alltid prata med läkare.

Sagolikt
2015-05-13 15:37
#3

#2. Väldigt tråkigt att du fick ett så dåligt bemötande när du sökte hjälp! Jag har fått prata med en läkare varje gång jag varit på psykakuten (på två olika sjukhus), så jag trodde att det var standard.

Anonym
Anonym
2015-05-13 16:19
#4

#3 Man tycker att det borde vara det 😢

[Tuulikki]
2015-05-14 01:58
#5

Är läget akut är det självklart att du ska åka till psykakuten. 

Men vad vill du få ut av att vara inlagd? Jag undrar för att kunna ge dig ett bättre svar, inte för att rota i skallen på dig. :)

Gerona
2015-05-14 05:38
#6

Hej, har du provat fluoxetin? Jag tycker den medicinen är extremt bra!

hälsning/ http://ciliacicilia.blogg.se

Annons:
Anonym
Anonym
2015-05-14 11:20
#7

Ts här. 

 Tack för svaren!

#1 Jag vet att det inte finns en sådan regel men jag har hört flera,inklusive #2 som inte tas på allvar tyvärr :(.

#2, jag har tyvärr hört att du inte är ensam om att inte tas på allvar på psykakuten, jätte tråkigt verkligen :(. 

#5 Helt ärligt så vet jag inte riktigt. Men 1, jag är bara 17 så bor fortfarande hemma, och jag måste verkligen härifrån, mår jätte dåligt hemma. 2, Jag måste på något sätt bli av med mitt självskade beteende som bara blir värre och värre. Och 3, som sagt så känns det som att jag testat allt annat och det känns som näst sista utvägen… 

#6 Ja, tyvärr funkade den inte alls för mig. Det är ju väldigt inviduellt. Just nu tar jag: Cipralex, Buspiron, Theralen och Atarax. Men tycker inte något av det gör någon skillnad :(

olkran
2015-05-14 11:22
#8

På en vårdavdelning blir man väl mest observerad, ingen direkt behandling . För mig har slutenvård varit viktig när jag behövt en "fristad" under en tid. Det finns ju dagvård som tar vid efter slutenvård. Dagvården ger väl tex psykologstöd som är tillgängligt hela tiden. Akuten- slutenvård-snabbt utskriven och direkt till öppenvården eller vårdvcentralen är kanske verkligheten för dom flesta, speciellt under sommaren. Kristian

Anonym
Anonym
2015-05-14 12:53
#9

#6 skit medicin.

[Tuulikki]
2015-05-15 17:49
#10

#9 För dig kanske det inte passade, men det behöver inte betyda att det är en dålig medicin. Och förresten så är anonymfunktionen till för känsliga inlägg, inte för att gömma sig bakom i simpla sammanhang. /Admin.

[Tuulikki]
2015-05-15 17:53
#11

#7 Slutenvården är mer förvaring och observation än aktiv hjälp. Den biten får man ta med öppenvården, de kan hjälpa en med terapi, samtal eller vad man nu behöver. Att du behöver komma hemifrån är ingen anledning till att läggas in på psyk. Om situationen hemma är ohållbar får du kontakta soc, det är deras jobb att hjälpa dig med sånt. 

Jag förstår din desperation men slutenvården är för det riktigt akuta och livshotande. Hur illa det än låter är det bara du (tillsammans med öppenvården) som kan bryta ditt självskadebeteende, inte akutpsyk, de är "bara" där för folk som behöver akuthjälp. I ditt fall tycker jag du ska kräva mer av öppenvården.

Anonym
Anonym
2015-05-15 19:32
#12

#11 Soc bryr sig inte… 

Men vad mer kan öppenvården göra? Ingen medicin funkar på mig, har testat både kbt och vanlig samtalsterapi och inget hjälper. Vad mer kan de eller jag göra? Allt känns så meningslöst…

Fialialej
2015-05-15 23:47
#13

#12 Miljöombyte, motion, socialt umgänge, frisk luft, hälsosam kost, rutiner, kulturaktiviteter (yoga, dansa, måla) osv hjälper ofta Har man inte ordning på det så kan det vara värt ett försök.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Allt oviktigt
2015-05-16 16:46
#14

Låter mer som om du kanske behöver åka till ett behandlingshem.  Kanske värt att ta upp den diskussionen med din öppenvård?

Freddy H-K
2015-05-28 17:40
#15

Du kan också prova att byta psykolog eller läkare 🙂

Upp till toppen
Annons: