Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2597 ggr
intelcore
2015-03-11 21:42

Få bort ångest

Hej!

Jag undrar om ni har några tips på hur man får bort den där ångesten som bara ligger och gnager och skaver i en? Alltså inte panikångestattacker, utan den där ångesten som bara ligger där nere och gnager i en? Det känns som den är omöjlig att mota bort.

Går hos psykolog en gång i veckan, men har inte fått någon medicin mot min deppression pga de tycker jag ska gå på samtalsterapi ett tag först, de vill inte ge medicin "i onödan" till unga tydligen.

Har fått sömnmedicin iaf och ätit ett tag nu, och de är jag tacksam för, annars hade jag gett upp redan.

Har haft några panikångestattacker förut som jag bara stått ut med, var dock länge sen jag hade panikångest nu.

Men har däremot fått en såndär krypande ångest som ligger och gnager..

Känner bara en gnagande ångest, mina armar blir svaga, hjärtat slår hårdare och snabbare, blir lite yr och jag kan inte tänka på nåt annat.

Den kommer ungefär varje kväll och är inte borta förens jag vaknar nästa dag.

Kan inte få bort den. Spelar ingen roll hur jag andas osv. jag kan inte få bort den och det är så otroligt jobbigt..

Känner mig redan så förminskad, känns inte som att någon tar mig på allvar.

Vill ha medicin, för jag märker ingen skillnad sen jag började samtalsterapin, det har bara fortsatt blivit värre och det känns som dom inte lyssnar på mig.

Orkar inte leva såhär, hatar mitt liv

Annons:
MilaandMrfluffy
2015-03-11 21:50
#1

vad jag gör för att inte få den är att sysselsätta mig med olika saker. Jag har Hamster fiskar kräftor. Sen så Läser jag böcker.. jag har också börjad skriva en blogg och ska göra en youtube kanal om min hamset. Jag ritar sjunger spelar instrument även om jag inte är så bra på det så sysselsätter jag mig ändå för att inte behöva tänka på det. Om man kämpar så behövs det ingen medicin för depression <3 lycka till hoppas jag hjälpte lite <3

MilciaPL & The Gang

MissClue
2015-03-11 22:05
#2

Ångesten är så individuell så det är svårt att komma med tips. Jag har haft en sån känsla under många månader, precis när jag stigit upp och äter frukost eller ngt så kommer krypningar, hjärtklappning, ängslighet osv. Det har börjat avta mer och mer, har inte ändrat något specifikt utan bara accepterat att det är såhär nu, att jag behöver tid och ro för att det ska bli bättre, vilket det blir. Något som hjälpt mig enormt är att vara ute, jag går med hundarna varje morgon och gör jag inte det så släpper inte känslan och tankarna av hopplöshet. Finns det något du kan göra som känns positivt innan du går och lägger dig? Något för att bryta tankemönstret, nu är du inställd på att du ska få ångest när du går och lägger dig och ångesten skapar ju oftast ångest. Jag brukar se på film eller serie tills mina ögonlock är tunga, eller så har jag ljudbok i öronen hela natten, vaken eller inte, men det stör mina annars jobbiga tankar. Ta hand om dig, det blir bättre, kramkram

I love not man the less, but Nature more…

Fialialej
2015-03-18 12:17
#3

#1 när jag fick "hjälp" med depression och ångest var steg ett att INTE försöka trycka unda känslorna med massa aktiviteter, utan att istället tillåta sig att känna som man gör och försöka hantera det utifrån vad det är. Funkar ju sådär, åtminstone för mig. Men i längden är det nog smartare att ta itu med saker än att trycka undan allt. Även om det är svårt och jobbigt och ma helst bara gräver ner sig i massa annat.

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: