Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3457 ggr
Jenny-L
2015-03-11 19:34

Fluoxetin?

Jag var idag till läkare och fick utskrivet mediciner mot ångest/depression + sömntabletter. De antidepressiva hette fluoxetin och sömntabletterna minns jag inte.. 

Det jag undrar är ifall någon har erfarenhet av de här tabletterna och kan berätta lite hur de funkar och om ni fått några biverkningar eller personlighetsförändringar? Och hur det funkar med alkohol, hur har det funkat för er? 
Jag har aldrig tagit antidepressiva och är rädd för hur det här ska påverka mig och min personlighet :/

Annons:
[rumelle]
2015-03-11 19:49
#1

Jag fick fluoxetin utskrivet igår faktiskt. Det är tredje omgången som jag använder det och tidigare har det fungerat väldigt bra för mig. Jag har inte märkt av någon personlighetsförändring annat än att jag har blivit hjälpt att bli mig själv igen (jämfört med den person jag är när jag mår dåligt). Första två veckorna brukar jag må sämre när jag börjar med medicinen, men det ska visst vara normalt. Förra gången grät jag närmast konstant i två veckor, men sen började jag ganska snabbt må bättre. Annars har muntorrhet varit min enda biverkning, men det gäller bara att vara noga med munhygienen, inte småäta, skölja med fluor. Jag kör mycket med sockerfria tuggummin och sugtabletter. 
Nu dricker jag inte mycket alkohol så där kan jag kanske inte hjälpa dig så mycket. Det rekommenderas ju att man inte dricker när man medicinerar med fluoxetin. Jag har tagit någon enstaka drink men inte så mycket att jag blivit påverkad. Och det är ungefär så lite som jag dricker i normala fall också och det har fungerat bra.

[EvelinaL]
2015-03-11 20:01
#2

Fick sluta med det för jag blev aggresiv och humörsvängig som gud vet vad men det är väldigt personligt och vad som inte funkar för vissa kan funkar för andra.

[Tuulikki]
2015-03-13 14:05
#3

Fluoxetin har jag ingen erfarenhet men är det något du undrar över din sömnmedicin kan jag säkert svara på det.

Calcifer
2015-03-15 01:36
#4

Fluoxetin fungerade inte för mig. Men det är ju väldigt individuellt vad som fungerar för vem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gerona
2015-04-23 06:03
#5

Hej.

Jag är helt ny med fluoxetin. Jag har bara provat 1 vecka, men inbillar mig redan vara bättre. Första två dagarna hade jag diarré, samt var otroligt rastlös och plockig, kunde inte fokusera på det jag skulle göra( även om de så var så enkelt som dammsuga) Hade också ångest och ängslighet de första dagarna. Så jag rekommenderar att böja en fredag så du är ledig hela helgen efter det! En annan biverkning som jag upptäckt är väldigt svårt att få orgasm. Sexlusten har varit dålig innan och därmed känner jag ingen skillnad. Utan det är orgasm jag får kämpa på som fan med, även om jag försöker själv. Så det är ju en nackdel.

Nu, i går var dag 7 och jag inbillar mig må bättre redan. Jag är näst intill oförmögen att tänka negativt över saker som jag tidigare kunde gråta floder över, jag stressar inte upp lika länge och kan ta det lugnt på ett annat sätt. Medicinen har även under denna vecka hjälpt mig med min hetsätning så jag har mycket mindre sug( en biverkning är ju aptitlöshet) samt att jag har energi, humör, ork och lust att träna varje dag vilket jag inte orkat på grund av nedstämdhet! Jag har pratat med min läkare och frågat om fluoxetin redan kan värka efter en vecka, och då säger han att hur lång tid det tar innan fluoxetin börjar kännas varierar från person till person eftersom allas receptorer och mottaglighet för läkemedel varierar. Men det jag upplever nu är inte full effekt utan ingång, så jag undrar hur bra jag kommer må när den ger full effekt! = ) För mig fungerar fluoxetin väldigt bra hitils!
Jag fick även sömntablett då jag hade problem med sömnen, Lergigan. Denna kan jag även ta på dagen för orolighet eller ADHD dämpning osv, men blev som en zombie om jag tog den på dagen, så jag tar den aldrig på dagen något mer. Nu tar jag 1-2 tabletter mot sömnen ibland när det behövs, sover som en stock utan avbrott, men är lite tung i ögonen på morgonen.

Med vänlig hälsning Cicilia

Upp till toppen
Annons: