Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2119 ggr
jojjon
2015-03-08 21:17

Panikångest

I vintras fick jag min första panikångest attack i samband med jobbet då jag aldrig visste om jag skulle jobba förrens på morgonen och då fick jag komma till nya ställen varje gång och ja…detta triggade min panikångest så varje morgon hade jag panikångest ifall dom skulle ringa. 

Jag sa upp mig från jobbet då jag insåg att jag inte kan fortsätta att leva sådär då jobbet gjorde att jag inte alls mådde bra. Nu har jag fått ett annat jobb i mataffär och jag tror/trodde att detta skulle lösa allt men första dagen innan jag skulle ta bussen till jobbet så hände en sak och jag fick en panikångest attack. Nu sitter jag här och har ångest för att jag ska jobba imorgon. Snälla hjälp mig. Vill inte att det ska vara såhär. Varför får jag ångest inför ett jobb i mataffär? 

Kan det vara så att hjärnan säger att senast du jobbade fick du panikångest och det kommer hända igen? Jag vill bara att allt ska vara bra och att jag kan få jobba och känna att jobbet iallafall är okej… :(

Annons:
Maria
2015-03-08 21:35
#1

Du skriver att det "hände något". Är det olika saker som triggar igång dina attacker eller är det allmänt att du ska till jobbet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CheChe
2015-03-08 21:40
#2

Ibland kan man själv skapa sin egna panikångest.

Tänker man att, nu ska jag göra detta och detta.  Måsten, liksom. Kan nog detta spä på den där ångesten.

Försök att störa dina destruktiva tankar med, tja, varför inte något annat jobbigt.

Att distrahera sig, så man undgår det där jobbiga.

Denna strategi funkar ibland för mig.

jojjon
2015-03-08 21:55
#3

om det händer saker runt mig som gör mig stressad eller något som jag känner att jag inte kan kontrollera till 100% eller inte riktigt har koll på så kommer det som ett brev på posten. 

Hur kan jag distrahera mig med nått annat jobbigt? exempel på det?

CheChe
2015-03-08 22:07
#4

Tja. För mig kan det ibland funka med att tänka på någon negativ erfarenhet.

Kanske, typ: Hur i "svordom" kunde hon göra så mot mig. (Om man nu har en hon som gjort något dumt mot en.)

På det sättet kan jag ibland distrahera mig

jojjon
2015-03-08 22:15
#5

okej. tack för tipset!

[fia85]
2015-03-09 17:12
#6

jag har också försökt distraktionstekniken, men jag tror för mig att det har med självkänslan att göra. och det hade med att göra att jag trodde eller tyckte att jag hade gjort något fel. det bästa brukar vara att bara säga till sig själv att man inte har gjort något fel, och om man gjorde det så var det inget farligt och man överlevde. det är bara en mataffär. ingenting kommer att hända och om det gör det så överlever man. finns andra saker i ditt liv som skapar otrygghet? prova att se över sådant. dålig inkomst, beroende av att jobbet går bra? negativ relation till någon? osv. :)

Annons:
jojjon
2015-03-14 22:14
#7

Jag fick min första ångest attack på jobbet sist jag jobbade…Hände massor med saker och det var väll inte min dag helt enkelt… Det är bara ångest innan jag ska jobba men inte när jag jobbar men som sagt så fick jag det sist jag jobbade för största gången. 

Jag ska prata med min läkare om samtalsgrupper då jag tror det skulle hjälpa mig mycket.. :)

Det enda är väll jobbet för jag bor inte hemma (nyss flyttat tillbaka till Norge) så jag måste jobba och är ju såklart då beroende av att ha ett jobb då det sista jag vill är att behöva flytta tillbaka till Sverige igen. SÅ ja jag är beroende av att jobbet måste gå bra och jag vill resa så jag måste jobba mycket och tjäna bra… :/

Upp till toppen
Annons: