Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4922 ggr
Amanka
2015-03-02 14:06

Imovane?

Har nu fått imovane för att jag ska komma in i en bra rutin med min sömn och minska stress. Ska ta detta i 2 veckor, hoppas verkligen det fungerar. Någon som har erfarenhet?

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Annons:
Farwuq
2015-03-02 14:15
#1

Imovane tar jag några ggr/vecka. De brukar fungera OK. Jag tar dem tillsammans med Propavan och en del andra medel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Tuulikki]
2015-03-02 21:13
#2

Fungerade inte ett skvatt på mig men jag känner flera som har positiva erfarenheter av Imovane. Hoppas det går bra för dig med :)

jjjosa
2015-03-03 05:21
#3

Jag har väldigt positiva erfarenheter av dom. Skulle gladeligen ha dom nu. Men tyvärr får jag bara ha i 2 veckor och sen sluta med dom. Men för mig somnade jag fort, sov hela nätterna och var pigg när jag vakna.

dementia
2015-03-05 01:20
#4

fungerar inte så bra för mig, blir tröttare och avslappnad av dem men somnar inte lättare för det tyvärr. Däremot brikar jag känna mig mer utsövad dagen efter jag tagit en tablett, kanske att sömnkvalitén blir bättre på något vis?

[annatenggren@hotmail.com]
#5

Fick Imovane istället för stilnoct, så nu sover jag hela natten! Skönt… Annemi

Calcifer
2015-03-15 01:39
#6

Jag hade goda erfarenheter av Imovane tills min kropp vande sig vid dem. Mitt problem är att jag kan inte sova, punkt slut, om jag inte äter någon slags medicin. Jag kan alltså vara vaken i flera dygn, så länge att jag börjar hallucinera och till slut hamnar i någon slags dvala där hjärnan och kroppen helt enkelt inte orkar vara vaken längre men jag får ingen direkt vila heller så när jag "vaknar" är jag fortfarande totalt utmattad. Så jag har bytt från Imovane till Stilnoct och nu till Nitrazepam. Alltid i kombination av Propavan. Men de börjar också förlora sin verkan och läkaren jag träffar vägrar skriva ut något annat så nu börjar sömnlösheten igen.

(Jag har dock ätit dessa mediciner, samt andra mediciner när jag bodde i Japan, av och till i tre-fyra år.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Sabina]
2015-03-22 13:24
#7

Imovane fungerade inte för mig. Jag blev bara jättetrött på dagen men kunde inte somna in på natten.Så det slutade med att jag låg utslagen på soffan halva dagen och så kan man ju inte ha det. Så jag slutade med dom.

Nu tar jag Stilnoct ett par gånger i veckan, vilket gjort att jag fått jättebra sovrutiner och hänger med resten av världen.
Jag har varit lite rädd att bli beroende av dessa men eftersom jag tar de så sällan, är det viss ingen fara enligt min läkare

Farwuq
2015-03-22 18:40
#8

#6 Märkligt att läkarna har så svårt att skriva ut rätt medicin. Har du talat med en neurolog, de brukar ha lite mer vett i skallen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anonym
Anonym
2015-04-04 03:58
#9

Imovane fungerar tyvärr inte alls för mig. Jag upplever bara ökad ångest, vilket gör det omöjligt att somna och den enda effekten jag får (förutom ångesten) är lättare hallucinationer som varar ungefär en halvtimma. :(

crimson
2015-04-05 10:32
#10

Provade imovane ett tag, det hjälpte inte mycket. Vid ett tillfälle av 10 så lyckades jag somna på dem, men jag vaknade 30 minuter senare och kunde inte somna om. Gick väldigt bra att bli hög på, men det var ju inte det som var målet. Nu för tiden tar jag theralendroppar för att få somna, tabletter ifall jag går och lägger mig efter 12, annars är jag bara seg hela dagen nästa dag från theralenet.

En grej jag kommer ihåg från imovane är att allt började smaka metall, t o m luften, och jag drack sjukliga mängder vatten för att få bort smaken…

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Farwuq
2015-04-05 12:41
#11

Att de smakar lite konstigt det gör de men så vidrigt är det inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

crimson
2015-04-05 20:00
#12

#11 det är väl ändå individuellt? jag är rätt känslig för smaker och lukter, both a blessing and a curse.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Anonym
Anonym
2015-04-06 20:23
#13

Imovane har både längre halveringstid samt tillslagstid, ca 1 timme längre än vad exempelvis stilnoct har.  Stilnoct/imovane är inom samma grupp läkemedel, och får du det ena utskrivet får du även pröva det andra om det skulle behövas.  Har du extra svårt att somna är stilnoct att föredra, lättare att somna men vaknar lätt under natten är imovane att föredra. Två veckors behandlingstid är vad som är rekommenderat för att komma tillbaka till en normal dygnsrytm, dock är den genomsnittliga behandlingstiden avsevärt längre. Tolerans av den sömngivande effekten är ovanlig, du behöver inte oroa dig. Lycka till!

Annons:
Zadeira
2015-04-19 19:46
#14

TS, hur gick det för dig? Har du blivit hjälpt av sömntabletterna?

Upp till toppen
Annons: