Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 3743 ggr
Amanka
2015-02-23 11:13

Orkar inte mer...

Jag har extrema problem när jag ska sova. Är inte alla nätter men när det kommer så rusar hjärtat och jag mår illa, olustkänslor i kroppen… Kan verkligen inte somna, känns som jag ska dö… Var på vårdcentralen nyss och dom gjorde EKG, kollade blod, sköldkörteln mm. Men var inget. Är rädd att det är något annat. Vill inte leva såhär… Min lärare i omvårdnad som jobbat som sjuksköterska säger det är solklar panikångest. Är det någon som har erfarenhet, vad gör ni åt det? låter det som panikångest? Har diagnos och haft problem med killen ett tag men det har släppt nu. Snälla hjälp vill inte använda mina mediciner för att kunna sova 😞😞😞

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Annons:
JohannaEkroth
2015-02-23 11:16
#1

Låter som skolboksexempel av panikångest. Vad är du rädd för och tänker på när du ska sova? Eller har det kommit till en ond spiral, så du vet" att du kommer att må såhär när du lägger dig i sängen för att sova för natten?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Amanka
2015-02-23 11:21
#2

Alltså, det har som sagt varit lite klabb med killen och är rädd att han ska svika mig igen. Så har varit såhär sedan i julas från och till, men har nog blivit så ja att jag är rädd på kvällarna. Sedan hjälper det inte som min lärare i psykiatri med sagt att jag stressar upp mig för då blir det värre. Och att jag ska försöka bli vän med panikångesten och andas rätt mm. Sedan sa hon med att om det varit något farligt hade det inte försvunnit. Känner att det räcker nu, droppen kom för 2 veckor sedan när jag fick influensasymtom men det visade sig vara ångesten. Bodde på toa den natten kan jag säga.

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

MrLife
2015-02-23 11:22
#3

Du kan ju prova att sluta tänka….
Fokusera dig istället på hur skönt det är att ligga där i sängen, fokusera på hur det känns mot ryggen, hur dina ben känns…. hur skönt det är att ligga där och blunda,..

Tänk inte så mycket på andra oviktiga saker…. utan försök fokusera på det som får dig må bra, får dig njuta av nuet :)

[JenniN]
2015-02-23 11:30
#4

Panikångest kommer inte att försvinna med mediciner. Det kommer bara lindra besvären. Och när du slutar käka dem kan du befinna dig på ruta ett igen. 
Du behöver ta itu med problemen som orsakar panikångest.

JohannaEkroth
2015-02-23 11:32
#5

Prova att sov någon annanstans (en soffa eller annan säng ett tag) och prova att lyssna på avslappningsmusik eller lugn musik eller somna till TV.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Amanka
2015-02-23 11:35
#6

Känns verkligen som att jag provat allt. Men har ringt min läkare igen. Detta förstör mitt liv. En som har sagt jag kan testa sömnmedicin för att dels få en bra rytm med sömnen och typ lura kroppen att det är asgött att sova. Inte stolt över att säga det och skäms med, blir hypokondriker av detta. Har lixom dödsångest med vilket ju gör allt ännu värre

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Annons:
[EvelinaL]
2015-02-23 17:02
#7

Det låter som du kan behöva lite KBT med detta och kanske något lugnande, ångestdämpande när du kör KBT:n. Prata lite med din läkare.

Amanka
2015-03-02 09:09
#8

Är då rädd det ska vara någon farlig sjukdom 😞😞😞

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

[EvelinaL]
2015-03-02 16:29
#9

Eftersom du redan varit på vårdcentralen och de har kollat dig så lär du inte ha någon farlig sjukdom. Att noja sig över att man har en farlig sjukdom passar otroligt bra in på panikångest.

Varga
2015-03-05 01:44
#10

Jag fick två olika typer av insomningstabletter av min läkare när jag hade väldigt liknande problem som du har. Båda är såna som man inte alls blir beroende av utan som man tar vid behov. Sen så behöver du så klart gå till botten med problemet - KBT funkar jättebra för mig. Men som min terapeut sagt så kan man ibland behöva använda mediciner för att ta udden av ångesten och paniken, och först då kan man behandla det.

Jag brukar aldrig rekommendera mediciner som första lösning, men börja med att be vårdcentralen skicka dig till en kurator eller ännu bättre KBT-terapeut och ta hjälp av den personen. Min terapeut tyckte inte att jag skulle ha tabletter i början utan det tog några månader, sedan blev mina omständigheter och därmed ångesten värre och då satte vi in, men det känns som att du möjligen redan kan vara där…

[Juel70]
2015-03-05 08:26
#11

Jag har haft panikångest och det låter ju som det. Förutom medicin som jag tog så hjälpte faktiskt konstigt nog stretching och massage (axlar och rygg) .  Om du inte har nån som kan massera dig, så kan du ju  massera dig själv, tex händerna, armarna, magen, fötterna. Det får tankarna lite på annat håll, avleder lite, avstressande.

[Juel70]
2015-03-05 08:29
#12

#9 Ja så sant 😃 Minns att jag gick till vårdcentralen, trodde att jag hade fått astma för jag fick ingen luft. Dom röntgade mina luftvägar, astma-test och sen frågade hon om jag går igenom nåt jobbigt.. lite senare fick jag panikångest diagnos.

[fia85]
2015-03-09 17:21
#13

det här är ett tips, men prova att vara lite "sträng". Säg till dig själv att nu ska du gå och lägga dig en viss tid, ligga i sängen en viss tid. säg sedan till dig själv att "sova är normalt""sova är bra" osv. Man måste bestämma sig för att det är jag som styr, inte ångesten.

Annons:
Jassan
2015-03-19 18:34
#14

Jag brukar göra det som  #5  skriver. 

Jag tar mitt täcke o min kudde o lägger mig i soffan o har TV:n på. Det lugnar mig lite, för där kan jag till slut somna iallafall.

https://jazzans.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: