Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 1931 ggr
Anonym
Anonym
2015-02-13 23:40

insektsfobi

Jag har ju då insektsfobi. . Har haft de ända sedan jag var liten, det begränsar livet så klart och jag sökte hjälp för detta hos kbt terapi. Vi hade en plan och allt kändes så bra att äntligen skulle jag få hjälp (har skämts väldigt länge för det) När jag börja hos terapeuten så hade jag även andra problem och då börja hen fokusera mer på det, och insektsfobin är som bortglömd för hen nu. Det känns som att hen faktiskt inte vill ta tag i det för att det är så stort problem för mig, det sitter i ryggmärgen enligt hen. Och jag blir stressad varje gång vädret går mot varmare tider! Vad ska jag göra? Kan man verkligen "bota" mig när jag haft de sålänge? Känns lite hopplöst faktiskt. .

Annons:
Honestyisdead
2015-02-13 23:46
#1

Ja det går att bli av med. Men det är en jobbig process.

Jag gick för att bli av med min spindelfobi. Tyvärr tappade jag det eftersom det var på vintern så jag kunde inte träna hemma.

Anonym
Anonym
2015-02-13 23:51
#2

Hur kan jag träna hemma? :) något tips?

[greenseng]1
2015-02-14 00:15
#3

  Jag har själv spindelfobie. Eller… kanske skall säga hade. Men jag tycker dock fortfarande att spindlar är bland det otäckaste som finns. Möter alltså hellre ett lejon än en spindel. Och det är ju inte direkt logiskt.

Men i mitt fall var det så kraftigt att om jag såg en spindel så frös jag till is. Och jag funderade mycket på det för jag förstod det helt enkelt inte. Det var egentligen ett slags handikap i tillvaron.

En sommar när vi solade vid en strand så såg jag helt plötsligt en liten hoppspindel bredvid mig. Och det blev som vanligt. Men helt plötsligt så tröttnade jag helt enkelt. Och tänkte att så här kan jag bara inte ha det. Och snabbt som ögat lade jag min hand över den lilla spindeln. Utan att på något sätt skada den.

Vad som hände då inom mig går inte att beskriva. Det var som kedjor inombords lossnade och jag blev väldigt omskakad. Kedjor som var kopplade till mängder av tråkiga händelser i barndomen och hämningar. Det tog faktiskt ett par veckor att komma över denna händelse. Och kanske bearbeta den.

Och som sagt… idag tycker jag fortfarande spindlar är otäcka men jag kan hantera situationen. Jag blir inte längre låst.

Misstänker att min metod kanske var lite för snabb. Det bästa är nog att ta det lite lugnare och metodiskt närma sig objektet för ens fobie. Tills man kan ha t.ex. en spindel på sig utan att tycka att det är obehagligt. Kanske till och med gilla det. Vem vet?

Upp till toppen
Annons: