Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2808 ggr
PurpleRain
2015-02-12 10:24

Grov ångest - Vad göra?

Vad ska man göra när man bara känner att man inte orkar med sig själv och sitt liv mer och när psykiatrin bara struntar i en?  Jag vet inte hur många gånger som jag har åkt till psykakuten och de vill bara lägga in mig. Det är inget alternativ för jag mår ännu sämre i det fängelset plus att jag inte får någon hjälp där.
Jag är uppsatt på tid för en djupare samtalskontakt, men jag klarar inte av att gå omkring och bara vänta. Jag har försökt hitta på grejer att göra, t.ex. promenera och dansa zumba, men jag tappar suget så fort jag börjar och då blir det att jag lägger av och lägger mig i soffan igen. Jag orkar inte detta, känner mig så förbannat misslyckad.  Jag har varken jobb eller skola så dagarna blir väldigt långa.

Annons:
H-lena
2015-02-12 10:26
#1

EFT! Samt meditation, finns massor på youtube. Jag har blivit hjälpt av det många gånger, jag lovar att det fungerar om man ger det ett försök.


Sindri
2015-02-12 10:37
#2

Hur känner du inför tanken att sjunga? Man behöver inte vara superduktig, vissa körer jobbar inte ens med noter. Jag tycker det är så enormt befriande och det skapar glädje. Jag har varit på några körläger och det har känts verkligt utvecklande. Man behöver inte vara religiös för att sjunga i en kyrkokör t ex.

Spela teater? Det är social träning och man glömmer bort sig själv lite..

Kanske du behöver något mer kreativt? Då finns det ju studiecirklar, kurser med olika slags hantverk. Jag tror det är bra att fokusera på något annat ibland - man blir lätt trött på sig själv när man år dåligt.

Och så vara lite busy emellanåt så att man bara längtar efter att få vara ledig.
Kan du t ex hitta några hundar att gå ut och gå med. Skogen är väldigt läkande, hundar likaså. Och att känna sig behövd och älskad är inte fy skam!

PurpleRain
2015-02-12 13:39
#3

#1 Jag har försökt meditera förut, men det är inte riktigt min grej. Vad är EFT?

#2 Jag tycker om att sjunga för mig själv och så, men  jag skulle nog aldrig våga sjunga i grupp.  Att spela teater verkar roligt, men det är just det här med det sociala som är riktigt jobbigt. 
Jag har  funderat på att börja en teckningskurs, men då är problemet pengar istället. 
Jag det är väldigt viktigt att man har saker utanför hemmet att göra om dagarna så att man längtar hem sen. 
Jag älskar djur och önskar att  jag kunde få ha det hemma, men det går tyvärr inte i min boendesituation just nu och jag känner inga hundägare heller som jag kan prata  med.

Sindri
2015-02-12 14:56
#4

Sätta upp en lapp om hundpromenader?

Har någon frågat dig om gruppterapi? Att träffa andra i samma situation ibland kan kännas läkande. Det kan också göra att man inte känner sig SÅ himla UFO.

Sedan måste man såklart träna att vara med kreti och pleti också. Det finns ju terapeuter som tränar bort fobier, det borde gå att träna bort människofobi också.

Hur är det sociala jobbigt? Blir du osäker bara av att träffa andra? Eller tycker du att det är jobbigt att veta hur du skall göra, prata? Känner du dig osäker om  de egentligen menar vad de säger, eller om det är något du skall förstå ändå?
Tror du att de hela tiden tänker att du gör fel? Eller alltihop?

PurpleRain
2015-02-12 15:07
#5

Nej det är ingen som har frågat om gruppterapi. Det enda de har sagt är att jag ska få en terapeut, men jag vet inte när, jag litar inte ett dugg på psyk när de säger något. Jag tror också att det kan kännas bra att få träffa andra som har det likadant.

Ja det är allt som  är jobbigt. Jag är expert på att få min hjärna att tro att folk bara tycker illa om mig. Jag klarar heller inte av att ta kritik och det måste man ju för att kunna utvecklas.  Jag sätter käppar i hjulen för mig själv hela tiden.

Sindri
2015-02-12 15:21
#6

Har du ett bra bibliotek i närheten? Det brukar finnas många bra böcker om psykologi. Inte för att man kan "bota" sig själv genom att läsa böcker, men allt som gör att man kan få aha-upplevelser och lite tankar omkring sina egna upplevelser är värda nåt, tycker jag.

Sen vill jag också att du tänker på en annan sak; en så känslig person som du har ofta en stor känslighet även för andra. Det är en väldigt fin egenskap som kanske kan utnyttjas så småningom i ett yrke. Vi har för många som bufflar och småljuger sig farm genom livet. Du är hänsynsfull mot andar och kan antagligen "känna in" deras känslor också.
Många, många människor uppskattar de som inte är så mycket "ta för sig" i samhället. Tänk på det och var lite stolt över det. I en stor grupp kan du utgöra en liten stilla, trygg punkt.

Annons:
PurpleRain
2015-02-12 15:57
#7

Ja vi har ett bra bibliotek här, dock så var det ett tag sedan jag var där. Det var en bra idé, ska försöka ta mig dit någon dag och se efter om de har sådana böcker.

Det stämmer bra, jag har lätt för att känna hur andra känner. Jag har fått höra att jag skulle passa att jobba inom sjukvården, men jag har svårt för att ta ansvar och sånt vilket man måste i det yrket. 
Ja det finns dem som uppskattar den egenskapen, men de flesta verkar inte märka av sådana personer och då blir man ännu mer tystlåten.

H-lena
2015-02-12 20:01
#8

EFT är en metod som bygger på akupunktur. Kolla på youtube!


[EvelinaL]
2015-02-12 20:55
#9

Du säger att du inte får någon hjälp av psyk, inte ens någon medecin?

Upp till toppen
Annons: