Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2231 ggr
papa-bear
1/21/15, 6:08 PM

avslagsångest, finns det?

som diagnos, menar jag.

det jag tänker på är att man undviker att göra saker pga rädslan att få ett nej till svar. exempelvis söka jobb, gå på krogen och ragga och liknande saker där nej är ett svar man helst inte vill ha, och knäcker självförtroende och självkänsla så att man drar sig för att försöka göra dessa saker.

Annons:
[EvelinaL]
1/21/15, 6:39 PM
#1

Absolut vet dock inte exakt vad det kallas. Jag skulle kunna tänka mig att KBT är den bästa behandlingen.

LeJ
1/22/15, 12:48 PM
#2

Prestationsångest?

papa-bear
1/22/15, 6:59 PM
#3

prestationsångest är väl när man lägger sådan stor press på sig själv att klara av en sak så att man bryter ihop, typ när man vägrar lägga en straff för att man är rädd för att missa.

Bill&Bull
1/24/15, 12:34 AM
#4

Har aldrig hört att de finns diagnos på det men vet inte, kanske de gör ;) Jag tänker mer att det har med en osäkerhet att göra som i sin tur har med dålig självkänsla att göra, dom två sakerna gör de extra svårt att ta ett nej. Men oavsett vilket ifall det är ett hinder så ska man söka hjälp för det, där man kan lära sig att kunna ta ett nej utan att "jorden går under" :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Wide Awake Dreamer
2/4/15, 1:58 PM
#5

Rädsla för att få avslag/bli avvisad ingår i ett flertal diagnoser. Det räknas bl.a. som ett av de grundläggande problemen inom social fobi och fobisk personlighetsstörning. Kan även drabba dem som lider av andra ångestsjukdomar eller depression. Så det är vanligt förekommande. Det är möjligt att det även förekommer som någon slags isolerad fobi, men jag gissar att det vanligtvis är en del av någon större ångestproblematik eller depression.

Sedan skall man komma ihåg att avvisande är något som alla människor till viss grad tycker är jobbigt. Det är få som är helt oberörda av det. Det blir ett problem när man börjar skjuta på eller helt undvika situationer p.g.a. rädslan, eller när man tar så illa vid sig att man mår jättedåligt efteråt.

LeJ
2/6/15, 5:02 PM
#6

#3 Jag tycker det låter som samma sak, men jag är inte så insatt i alla olika sorters diagnoser. :-)

Annons:
Sindri
2/12/15, 10:50 AM
#7

Prestationsångest ser jag mer som att man jobbar och jobbar med något, men blir aldrig klar för man tycker aldrig att det duger. Endera av egen press eller omgivningens.
Rädsla för att bli avvisad/få nej/bli underkänd gör ofta att man inte ens försöker.

Jag tror det där finns mer eller mindre hos alla människor. Sedan hur man handskas med det är en annan sak. Jag tror att båda går att träna bort och att båda beror på dåligt självförtroende.
Det kan i sin tur sitta i generna eller var förvärvat i uppfostran. Ofta en kombination av ett känsligt anlag och att man blivit avvisad som liten och inte kunnat hantera det.
Bästa sättet är att träna bort det. Man bestämmer sig för att ringa hundra jobbsamtal, för man kommer ändå att få nej till alla. Sen har man gjort det värsta och man märker att världen gick inte under för det. Men fick ingen örfil.

Och - om vi tänker tillbaka på våra liv så har modet och självkänslan funnits där i början. Vi skall bara hitta tillbaka till det. Det finns en dikt av Ingrid Sjöstrand som jag tycker är helt underbar och tänkvärd.

En gång började du gå

du släppte tingen omkring dej
och kastade dej ut på golvet
utan att hålla i någonting
Gör om det!
Gör om det!

Upp till toppen
Annons: