Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3793 ggr
semenius95
1/20/15, 4:54 PM

illamående

Den 4jan så började jag må illa och spy. spydde i en 1.5 timmer. Nu har jag mått illa sedan dess. Tog gravtest i torsdes som visa neg. Sen spydde jag på kvällen igen. Var på vårdcentralen i fredes, sänkan, blodvärde, blodsocker såg bra ut. Jag hade tydligen urinvägsinfektioN :S jag har inte haft ont eller något. 
jag mår fortfarande illa. Och ska ta min sista pencilin tabletter i morgon. 

Känner mig så isolerad då jag inte vågaar gå ut eller åka nåonstans.. Jag orkar inte med detta länge till.

Någon som vet kanske vad detta är eller  kanske vet vad jag kan göra? 

En sjuksköterska jag pratade med i torsdes kväll sa att de är nog psykiskt. (har mått dåligt sedan jag var 9år men inte spytt för jag mått psykiskt dåligt, har dessutom spyfobi. Och har inte spytt på minst 5år innan detta.)

Annons:
VildaVittra
1/20/15, 7:22 PM
#1

Om du skulle vara gravid, så kan det visa negativt beroende på hur långt gången du är, samt så kan det visa negativt om det är ett så kallat utomkvedshavandeskap. Så ta ett nytt prov om någon vecka.

Jag har aldrig hört att man skulle må illa så länge av att man mår psykiskt dåligt, så jag ställer mig frågande till den "diagnosen".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
1/26/15, 7:12 PM
#2

Jag spyr av ångest. Har du ångest?

Sedan kan penicillin också få en att må illa.

[EvelinaL]
1/28/15, 3:33 PM
#3

Även om det är psykiskt borde du få någon behandling för det, för mig låter det som du är överkänslig mot något du ätit kanske (det låter precis som när min kille som har IBS har ätit något han inte tål då kan han spy i timmar). Antideppresiva kan ju vara ett alternativ (om du inte redan äter det) det har bevisad effekt vid många magproblem också. Något du kan testa är koltabletter (receptfritt på apoteket) de hjälper så att man inte mår illa,  funkar jättebra tycker ja.

Honestyisdead
1/28/15, 5:46 PM
#4

#3 Källa? Angående antidepressiva mot magproblem.

[EvelinaL]
1/28/15, 8:43 PM
#5

"Äldre läkemedel mot depression kan också lindra magbesvären. Den gruppen av mediciner kallas tricykliska antidepressiva läkemedel. Exempel på sådana är Anafranil, Klomipramin och Saroten. När man behandlas för IBS är dosen lägre än när man behandlas för depression.

Även de nyare antidepressiva läkemedel, så kallade SSRI-preparat kan ibland hjälpa vid IBS. De kan även göra att man rent allmänt mår bättre."

"Man har sett att en del äldre läkemedel mot depression kan lindra magbesvären. Den gruppen av mediciner kallas tricykliska antidepressiva läkemedel. När man behandlas för IBS är dosen lägre än när man behandlas för depression. Även de nyare antidepressiva läkemedlen, så kallade SSRI-preparat kan ibland hjälpa vid IBS. De kan även göra att man rent allmänt mår bättre." / http://www.doktorn.com/artikel/ibs-irritable-bowel-syndrome-%C3%A4r-du-drabbad

 "Magsmärta

Rådgör med en läkare. Alvedon hjälper en del, men de flesta tycker inte vanliga värktabletter har någon effekt alls. IBS-patienter som dagligen har så ont att de får sömnen förstörd rekommenderas prova Tricykiska antidepressiv medicin (TCA), som Saroten och Tryptizol. Även de som inte känner sig särskilt nedstämda kan känna lindring. Får man ingen effekt inom 3-4 veckor bör man dock sluta. Även probiotika och kramplösande medicin som Egazil och Papaverin hjälper många."/

http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article14778801.ab

Länkade de jag lättast hittade

Honestyisdead
1/28/15, 8:46 PM
#6

Tack!

Annons:
semenius95
2/3/15, 2:34 AM
#7

Okej… jag går på allmänpsyk och utredning håller på att göras. Inte ang detta. Har gått där sedan i sommras. 

Slutade ta antidepressiva den 3jan. 

Jag mådde illa redan innan jag fick pencillin. 

Och jag har mått dåligt och haft ångest sen jag var 9, blir 20 år i år. Och har aldrig spytt av ångest.

semenius95
2/3/15, 2:36 AM
#8

#3 misstolka ditt svar. därav mitt svar  ang utredning i mitt svar där uppe.

semenius95
2/16/15, 12:32 AM
#9

Jag har varit hos en läkare, på en annan vc. Fick utskrivet omeprazol. Åt de i en vecka. Sen spydde jag igen! Mensen har kommit. Alla gravtester negativa. 
Jag mår så himla illa hela tiden. 

Jag orkar inte detta längre. Får fan ingen hjälp någonstans…

[EvelinaL]
2/16/15, 12:42 AM
#10

Har du fått en remiss till mag och tarm? har de gjort ett ultaljud? har de testa ditt blod, levervärden osv?

semenius95
2/16/15, 12:51 AM
#11

Nej. De har testat mitt blod. Inget om lever. Har inte blivit remiterad till mag och och tarm. Och inget ultraljud…

[EvelinaL]
2/16/15, 12:56 AM
#12

Då säger du till dom att ge dig en remis eftersom det påverkar dig så mycket så kan man ju inte bara sitta och vänta på att det ska bli bättre. Vet hur det kan vara inom vården så du får vara bestämd och vägra ge dig tills du fått en remiss.

semenius95
4/1/15, 3:04 AM
#13

Såååå… ny månad. Samma mående. Spydde igår igen.. 
Provat postafen i 3v, men hjälper heller inte.. 

Orkar inte detta längra.. Får ingen hjälp av sjukvården ens :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: