Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1180 ggr
Anonym
Anonym
2015-01-04 14:27

Hur hade ni gjort?

Skolan börjar snart och jag får sån ångest bara av att tänka på det. Blir trött, mår illa och orolig i kropp och själ. 

Går högskoleutbildning, och vill gärna bli klar med den men just nu får jag ångest bara av att tänka på den. Men tar jag ett "sabbatsår", ja vart ska jag få pengar ifrån då? Blir kaka på kaka allting. 

Hur ska man jobba bort ångest och denna känslan? Har ingen diagnos med ångest eller tar mediciner.

Annons:
VildaVittra
2015-01-04 14:30
#1

En annan variant är att hyra ut sin bostad och wwoofa ett år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-01-04 14:31
#2

#1 Äger ingen bostad utan hyr redan. Vad är wwoofa?

[Túrwen]
2015-01-04 14:33
#3

Jag skulle gå första veckan och känna in hur det känns, du kanske inte känner likadant när terminen väl har börjat? I värsta fall skulle jag sätta igång och söka jobb så fort som möjligt, det är verkligen inte lätt.. Jag lider själv av insomni och var tvungen att ta sabbatsår förra terminen efter att ha blivit icke godkänd i två kurser två terminer på raken. Hade ett tag tre stycken timanställningar där jag fick bestämma själv lite hur jag skulle jobba då mina sömnproblem gjorde att jag knappt orkade lämna lägenheten vissa dagar.  Se om du kan få jobb via kontakter först och främst och går ångesten inte över så se till att prata med någon!

Anonym
Anonym
2015-01-04 14:42
#4

#3 Jag kommer inte att hoppa av utbildningen om det är det du syftar på eller tänker du på sabbatsår?
 Och jobb är supersvårt att få här. Timvikariat har jag haft men skiljer sig så mycket från månad till månad vad man får ut i lön och oftast blev det inte tillräckligt med jobbade för att täcka månadskostnader.

VildaVittra
2015-01-04 14:55
#5

Wwoofa är när man jobbar som volontär på ekologiska gårdar i Sverige eller i andra länder och får bostad och maten gratis. http://www.wwoof.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-01-04 14:59
#6

#5 Aha. Det skulle jag aldrig klara, varken flytta från sambo. Utomlands skulle jag aldrig klara.

Annons:
[EvelinaL]
2015-01-04 17:12
#7

Om du har en riktig diagnos tex. depprision så kan du sjukskriva dig för det och sedan tror jag du kan få någon form av ersättning eftersom depprision räknas som ett handikapp. Men jag är inte säker.

[Túrwen]
2015-01-04 19:57
#8

4# Jag syftade på sabbatsår självklart jag uppmanar ingen att ge upp här.  Visst skiljer det sig väldigt mycket för vad man får ut men att jobba är det enda andra alternativet tyvärr om man inte vill söka sig till soc. Vad jag vet kan man inte sjukskriva sig från universitetet.

Anonym
Anonym
2015-01-04 20:07
#9

#8 Jag får inte söka soc, kommer inte få pengar från dem.
Jo man kan bli sjukskriven, har jag hört i alla fall men inte helt säker.
Ja om man får ett jobb, är svårt att få det här.

soetisen
2015-01-04 20:17
#10

#8 Det går att sjukskriva sig från universitet och fortfarande få CSN.

Till TS, känner du att du klarar av att jobba eller tror du det är sjukskriven som gäller? Ett tips är att vara väldigt försiktig att hoppa av och ta ett sabbatsår om du är tveksam om du orkar att jobba, då det är en trygghet att fortsätta plugga och kunna bli sjukskriven och kunna få ersättning från CSN. Om du inte har en SGI från tidigare arbete dvs.

Var själv sjukskriven hela förra vårterminen och fick CSN, både lån och bidrag, de första 30 dagarna man är sjukskriven måste man betala tillbaka lånet för, men resten av lånet skrivs av för den tid man är sjukskriven.

- Medarbetare på studier.ifokus

Anonym
Anonym
2015-01-04 20:25
#11

#10 Hoppa av skulle jag aldrig göra. 
Så om man blir sjukskriven så får man alltså pengar från CSN? Och är så i alla?

Upp till toppen
Annons: