Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2175 ggr
Anonym
Anonym
12/31/14, 12:06 AM

Ångest när jag ska sova

Hej. Jag får jätte mycket ångest när jag ska sova då jag hör röster i mitt rum, det känns som någon stirrar på mig och jag kan känna hur nån 'drar' sin hand över min axel osv fast det finns ju ingen där. Vad ska jag göra?

Annons:
Bill&Bull
12/31/14, 12:40 AM
#1

Låter obehagligt. Du borde få något som dämpar ångesten om du inte redan har det. Försök fråga dig själv vad du hör och och känner, sen om det är trovärdig eller bara i ditt huvud, sen om du kan "släppa" det nu och sova. Alltså du frågar dig själv som om någon annan gjorde det. Även om du vet svaren. Kan även hjälpa att skriva ner det. Glöm inte andas! Men självfallet tycker jag du borde få någon medicinsk hjälp mot din ångest så du kan sova.

||My Love For Animals Is Immortal||

Amanka
12/31/14, 2:07 AM
#2

Du kan även fråga din läkare om du kan få imovane som är ett bra läkemedel att somna på. Mycket vanligt i Sverige och helt ofarligt

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

M A N I N A N
12/31/14, 8:24 AM
#3

Imovane är beroendeframkallande och ska tas med försiktighet.

Ethina
1/3/15, 12:09 AM
#4

Ingen är där. Slappna av, gör något du tycker om i sängen, lyssna på musik, koncentrera dig på något annat. Funkar inte det kan du prova atarax eller theralen.

[EvelinaL]
1/3/15, 12:37 AM
#5

Det är mycket vanligt att man blir paranoid på kvällarna. Tycker du att de påverkar din sömn mycket kan det vara värt att fråga läkarn efter något som kan hjälpa dig sova på kvällen. Tex. theralen

Rödluvan
1/3/15, 10:53 AM
#6

Jag har ibland liknande upplevelser framförallt när jag ska sova men jag har fått prova flera olika neuroleptika och det har hjälp mycket! Zyprexa (Olanzapin) var den som hjälpte snabbast och bäst men jag gick upp mycket i vikt av den men det finns andra med färre biverkningar

Annons:
[inanna56]
1/4/15, 2:31 AM
#7

Försök och få kontakt med en psykolog och gå och prata med. KBT kan var ett sätt att jobba med sömnproblem. Att få ökad ångest när man ska sova är inte ovanligt eftersom allt blir tyst och det är lätt att fokusera mer på sin ångesten. Försök och varva ner innan du går och lägger dig, ju mer spänning du har i kroppen desto mer ångest får du. Du kan också försöka lyssna på avslappnande musik när du ska somna eller lyssna på avslappningsband innan du går och lägger dig. Jag brukar ibland lyssna på ljudböcker när jag har svårt att sova. Ljudböcker är väldigt bra sömnmedel.

Om du vill pröva medicin undvik imovane, stilnoct och sonata. De är beroendeframkallande även med låga doser. Risken är när du äter någon av dessa är att du kan förvärra dina sömnproblem när du försöker sluta med dem. Du måste också höja doserna efter ett tag eftersom kroppen vänjer sig vid medicinen. De påverkar samma område i hjärnan som alkohol och andra droger gör och fungerar därför på samma sätt som dessa, de kan skapa både ett fysiskt och psykiskt beroende. Det finns andra mediciner att pröva som inte är beroendeframkallande, ta kontakt med en psykiatriker (ex. på öppna psyk) om du vill ha hjälp med medicin, med hen kan du också diskutera dina ångestproblem du känner inför natten.

Upp till toppen
Annons: