Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2410 ggr
grodan78
2014-12-30 05:10

Panikångest nästan varje natt

Är 36 år och i minst 13 år har jag haft perioder då jag vaknar mitt i en panikångest- eller ångestattack och försöker jag somna om så får jag ytterligare en attack osv, i flera timmar. Detta resulterar i att jag sover uruselt (eller knappast alls) och då blir det ännu värre natten efter pga tröttheten. Just nu har jag haft detta problem ovanligt länge. I oktober hade jag 4 nätter utan attacker, i november 8 och nu i december har jag hittills haft 6 attackfria nätter. Men 80% av nätterna sover jag alltså inte mer än max 3-4 timmar pga ständiga på/ångestattacker.

Som inatt tex. Nu är klockan 5 och jag har försökt sova 4 gånger men varje gång med flera ångestattacker som resultat. Så jag har inte sovit nånting, kanske 5 minuter totalt. Jag vaknar av att jag tappar andan och det känns som att jag ska spy. Jag måste kasta upp armarna och hålla fast mig i sängramen för att kunna få tillbaka andningen. Jag blir otroligt trött, andfådd och ganska illamående av detta. Är det "bara" ångest så går det över snabbt och jag somnar om, i nån minut, för att sedan få samma attack igen. Om det är panikångest så håller attacken på i 20 minuter, och då måste jag gå upp och tända och göra något helt annat för att inte få ännu mer panik.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra åt det här. Jag fick ett kedjetäcke i somras och det hjälpte då men inte nu. Jag har provat SSRI men får allvarliga allergiska besvär. Jag har fått Theralen men bara vågat prova det en gång, för 2 veckor sen, och sen dess har jag känt av någon konstig yrsel som kommer och går på dagarna, och jag har nog sovit sämre än nånsin…. Vet inte om det är pga den eller om det är slump…?

VAD ska jag göra? VARFÖR blir det så här? Är SÅÅÅÅÅ trött på detta och på att inte få sova!!

Annons:
[rumelle]
2014-12-30 05:35
#1

Om du vaknar av att du tappat andan så är det kanske sömnapné som är grundproblemet och som utlöser ångestattackerna? En tanke bara, men kanske värt att kolla upp.

grodan78
2014-12-30 05:36
#2

Nej, jag har kollat upp det… Har kollat det mesta, är helt frisk, har toppvärden osv. Men mår sååå dåligt..

VildaVittra
2014-12-30 07:08
#3

Har du provat att motionera hårt innan sänggående?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grodan78
2014-12-30 12:39
#4

#3 senast igår.. eller ja, jag joggade medelhårt i 20 min kl 21:30. vet inte om det räknas? men jag brukar inte göra det, eftersom det "står överallt" att det istället stör sömnen. men igår kväll kände jag mig så rastlös så jag gjorde det ändå.

VildaVittra
2014-12-30 12:42
#5

Jag menar så du mer eller mindre känner blodsmak i munnen, då frigör kroppen endorfiner som minskar ångest.
Annars är simma bra då man brukar bli sömnig av det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grodan78
2014-12-30 19:34
#6

#5 nej, men blir man inte piggare då också om man gör det nära inpå läggdags? men kanske värt att prova iaf. jag är ju desperat… så tack för tips!

Annons:
Upp till toppen
Annons: