Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 7673 ggr
Saffran0Spice
2014-12-28 12:01

Ångest av kaffe?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en person som älskar kaffe i alla möjliga former!
Men har på senare tid upptäckt att kaffe med mycket koffein kan trigga igång ångestattacker på olika sätt rent fysiskt.

Tog tid att fatta att det faktiskt var kaffet som bidrog till de värsta attackerna och nu har jag dragit ner på konsumtionen massor - dock har jag beroendet kvar för kaffet…

Så jag undrar om någon vet hur man kan jobba med ett sådant ångestproblem och även om någon känner till vart man finner koffeinfritt kaffe att köpa ^^

Tacksam för svar!
//Saffran

Annons:
Vaargen
2014-12-28 12:05
#1

blev kaffesugen nu ;) fin bild.

Vaargen
2014-12-28 12:06
#2

Just det jag kan också känna lite extra hjärtklappningar osv när jag precis druckit kaffe jag känner positiva effekter i mitt mående av kaffe men är jag redan stressad/ångestladdad hjälper inte kaffet direkt.

Vissa cafen säljer koffeinfritt om man frågar finns säkert på flera ställen ica/konsum osv säljer också koffeinfritt kaffe det är också gott :) men jag kommer inte sluta dricka vanligt kaffe för gött

Saffran0Spice
2014-12-28 12:09
#3

(#1 Tack ^^)
#2 Ja det är i stressade/ångestladdade situationer som kaffet har så att säga gjort ''backfire'' och gjort situationen 100ggr värre.
Läkaren trodde att det kunde vara så att kaffet på något sätt reagerade på medicinerna och gav större effekt så att medicinen istället ''slog fel'' 🤔

[krysopras]
2014-12-28 12:10
#4

Koffeinfritt kaffe finns i de flesta butiker t ex Ica och Konsum. Det är välkänt att kaffe kan trigga ångestattacker. Känsliga personer med panikångestbenägenhet behöver sällan piggas upp, snarare tvärtom.

Saffran0Spice
2014-12-28 12:13
#5

#4 Ok, vet du något märke man kan kolla efter?
Har kikat lite men hittar inget på ICA (blir snurrig av alla små etiketter.. 🤦‍♂️)

Ja då måste jag vara känslig isåfall!
Dock får jag både medicin för att piggas upp (mentalt) och för att lugnas ner (ångest och oro) så vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Men tänkte iallafall testa koffeinfritt ett tag och se om det ger effekt🤔

Emel
2015-01-01 14:24
#6

Koffein är en drog i gruppen centralstimulerande preparat. Droger i den kategorin ger generellt en uppiggande effekt följt av utmattning och ångest/hopplöshet. Tex Amfetamin som precis som koffein påverkar vårt centrala nervsystem och produktionen av signalsubstanser. En del som druckit väldigt mycket kaffe en tid upplever när de slutar mild depression, trötthet och lite apatiska.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
Fridaaaa
2015-01-02 14:41
#7

Jag har testat 2-3 olika koffeinfria kaffet, smakar blaha.

Jag har kommit på att koffein kan nog vara en stor bov för mig så kommer 100% utesluta det nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2015-01-02 16:18
#8

Jag dricker numera max en eller två koppar per dag. Morgonkaffet är svårt att klara sig utan. 🙂Men för mig funkar det inte alls med mycket kaffe - ångesten slår till rätt snart. Det tog ett tag att anpassa sig till så lite kaffe, men nu känns det bra - jag får mitt kaffe på morgonen och det funkar och sen ibland kan jag ta en till kopp. Men inget måste längre. Har inte testat koffeinfritt.

[krysopras]
2015-01-04 09:44
#9

Jag brukar köpa koffeinfritt snabbkaffe. Lidl har en sort som jag tycker om. Nescafé har också koffeinfritt, det är dock dyrare. Nescafé är lättare att få tag på eftersom det brukar finnas på Konsum och Ica. 

Snabbkaffe är oftast inte gott utan mjölk i, men jag dricker allt kaffe med mjölk ändå. 

Kaffe är som tidigare nämnts stimulerande, och är man orolig/ångestbenägen så kan koffein trigga igång en attack. Så känner man sig orolig på dagen kan man ta koffeinfritt istället för vanligt kaffe, men man kanske ändå kan dricka vanligt kaffe när man t ex  är morgontrött. Det är nåt man får experimentera fram!

Fridaaaa
2015-01-04 10:32
#10

#9 Synd att de brukar smaka blaha ialla fall de sorter jag testat 😕 Alltså koffeinfria 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

somewherenice
2015-01-13 17:46
#11

Jag får också ångest av kaffe/koffein, synd bara att det är så gott! Jag kan dock dricka cappuccino och latte macchiato - det innehåller mycket mjölk, men mindre koffein, samt att man ändå får njuta av den goda kaffesmaken! 😉

Fridaaaa
2015-01-13 17:47
#12

Jag klarar energidricka (de få sorter jag dricker) bättre än kaffe. Testat att vara helt koffeinfri i runt 1 vecka och känt mig bättre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

somewherenice
2015-01-13 17:51
#13

#12 Har också lättare på energidryck, av någon anledning… Vad fasen kan det bero på?

Annons:
Fridaaaa
2015-01-13 18:13
#14

#13 Jadu något är det. Jag kan må illa av energidricka men får inte direkt lättare ångest, bara när jag dricker t.ex kaffe.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2015-01-13 21:26
#15

Här har du en med som gillar kaffe och kan dricka det utan problem tack o lov ;) Men jag ett glas energidricka eftersom vi höll på och räknade (inventering) på jobbet och ville hålla mig lite pigg. Hur som helst då fick jag hjärtklappning men ringde hem o prata med min man som har lugnande inverkan :)

Upp till toppen
Annons: