Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3271 ggr
Mia-45
2014-11-30 12:00

Vitaminer mot depression?

Hej

Vet inte om detta är rätt sajt för min fråga. Men hittar ingen annan passande. 
Men jag tror jag lider av en depression just nu. 
Är arbetslös, dålig ekonomi, värk i leder, har en son som har lite problem som jag grubblar mycket på och jag grubblar även på mina problem. 
Har även en granne som typ jävlats med mej och stört mej om nätterna och min sömn har blivit rubbad. 
Nu fortsätter mina sömnproblem när det är tyst ifrån de. Tar 1 timme innan jag somnar, sover kanske 1½ sen vaknar jag och grubblar…så kan det hålla på. Jag har ALDRIG haft sömnproblem innan så därför är detta extra jobbigt. 
Jag känner ingen glädje längre över saker som jag blivit glad för innan, tröstäter, arg, ledsen, orolig, ångest. 

Nu säger min  syrra att vitaminer kan hjälpa. 
Jag har läst en del om depressioner på nätet tex 1177 och där står det inget om vitaminer. 
Jag säger till henne att jag inte tror att det hjälper men hon är såååå envis om detta. Och det gör ju inte saken bättre. 
Vad säger ni?

Annons:
Maria
2014-11-30 12:04
#1

Framförallt är det väl D-vitamin som många äter som tillskott då vi får ganska lite från solen här uppe i norr.

Har man en riktig depression lär det knappast hjälpa men det är kanske inte fel att äta som tillskott ändå.

Jag tycker du ska söka hjälp. Det finns hjälp att få.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2014-11-30 12:10
#2

Tack Maria

Ska testa D-vitaminer då. Det skadar ju inte att ta sånna iallafall. Men hjälper det emot allt grubblande? 😉

Maria
2014-11-30 12:23
#3

Nej det skadar inte men frågan är om det hjälper mot en allvarligare depression.

Grubblar man mycket och det påverkar ens vardag negativt så känns det som man kanske skulle behöva någon samtalskontakt och eventuellt medicinering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2014-11-30 12:30
#4

Nä det handlar inte bara om att jag är trött…Utan det är mycket annat som snurrar i huvudet som jag inte hittar lösningar på. Jag blir orolig och får ångest istället och jag kan inte sluta grubbla. När det till och med inverkar på min sömn. Har jag somnat kan jag vakna med ett ryck och grubblandet är igång igen. Det verkar som om mina tankar går även när jag sover. 
Drömmer ofta lite skrämmande drömmar med. Inatt vaknade jag och var livrädd pga drömmen jag haft. 
Tror inte att vitaminer gör så att detta känns bättre. Men däremot kanske mot tröttheten…

Maria
2014-11-30 12:36
#5

Mår man dåligt med ångest och sömnsvårigheter så blir det en ond cirkel och det är nog helt förklarligt att du är trött.

Är det problem som går att lösa? I så fall är det bra om man har ork till att ta itu med saken.

Jag tycker absolut att du ska söka vård. Det är bättre att ta tag i saker tidigt innan du får ett beteende i en nedåtgående spiral så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2014-11-30 12:41
#6

Det handlar om arbetslösheten. Jag fixar inte att inte jobba. Och ekonomin eftersom man får så lite i a-kassa. Man blir låst och kan inte göra saker som är bra för en…
Sonens problem..som jag försöker hjälpa han med att lösa. 
Morbror som är sjuk som jag hjälper ganska mycket.
Arbetslösheten går ju inte att lösa så direkt…jag söker ju jobb. Och ekonomin går ju inte heller. Det blir bättre när jag fått jobb. 
Min morbror som är sjuk vill jag ju hjälpa men kanske få be min syster hjälpa ha n liter mer nu..
Och sen annat grubbleri om saker jag måste ta itu med…OM jag hade haft ekonomi till det. 
Blir det inte bättre nästa vecka får jag nog gå och be om hjälp.

Annons:
Gordon84
2014-12-01 08:29
#7

Ät höga halter Magnesium

OlgaMaria
2014-12-01 13:41
#8

Det finns så många olika processer och system i kroppen. Det ska finnas en balans mellan vakenhet/sömn, aktivitet/vila, stress/ro. Hormoner styr detta och vitaminer och mineraler ger förutsättningarna för hormoner att bildas. När vi utsätts för en massa påfrestningar så störs balansen. Om du är orolig och grubblar och sover sämre så är det vissa vitaminer som förbrukas mycket fortare än andra. Sen har du en brist som gör att kroppen inte längre fungerar normalt och den klarar kanske inte av att återfå balansen om du inte åtgärdar bristen.

Så ja, visst kan vitaminer och mineraler hjälpa!

Magnesium, d-vitamin och ett bra b-vitaminkomplex är bra att ta vid depression. Gärna också c-vitamin. Magnesium kan du ta i hög dos på kvällen så blir det lättare att slappna av och sova bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Allt oviktigt
2014-12-01 14:47
#9

B12 brist kan ge nedstämdhet.  Enklast är om du bokar tid på vårdcentralen för blodprov så får du veta om du har någon vitaminbrist

Mia-45
2014-12-01 14:50
#10

Tack alla för tipsen. Guld värt. 

Jag ska börja käka lite vitaminer och magnesium…så får vi se. 
B12-prov tog de för en månad sedan. Har inte fått svar så det värdet är säkert ok. 

🌺

Cellerkoppe
2014-12-13 14:20
#11

Jag tycker faktiskt du ska ut och resa, ta en paus. Sverige är ett deprimerat land! Res till ett land du älskar.

Mia-45
2014-12-13 14:23
#12

#11 Om man hade haft råd hade jag gjort det.

Thotis90
2014-12-13 15:35
#13

Jag äter Apoteket Kvinna och D3-vitamin (62,5 ug).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
linapersson1989
2014-12-15 21:26
#14

Vill också här tipsa om nässelpulver som gör underverk för oss grubblande människor med ångest och dep. Där finns i stort sätt alla ämnen din kropp behöver någonsin. Helt klart värt att testa. Jag var också skeptisk och sedan extra d-vitaminer dem flesta människor i norden har brist på d-vitamin och särskilt som kvinna är det viktigt med tanke på att det fungerar lite som ett hormon i kroppen och hjälper till att hålla dina hormoner på en normal nivå vilket ofta är en stor bidragande faktor till ångest och grubblande och försök att inte titta på nyheter. Max en gång om dagen! hoppas det kanske kan hjälpa dig lite grann :)

Upp till toppen
Annons: