Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 3523 ggr
vaniljkaka
11/29/14, 11:00 AM

Mitt mående förstör mig

Senaste månaden har jag mått sämre än vanligt. Mår alltid dåligt har kontakt med läkare, stödperson ska snart till psykiatrin. Äter medicin som ej funkar. 

Iallafall, jag orkar ingenting, ligger/sitter och bara stirrar i i väggen. Plågas av min ångest, ja ni som haft riktig stark ångest vet hur de känns.

stör mig på allt, stör mig på min sambo, vill bara skrika åt han, stör mig på alla hans rörelser och när han pratar. vill bara slå honom

samma med min dotter, jag orkar inte. Hon skriker men jag ber min kille göra allt. Orkar inte ens le åt henne när hon kommer. Jag är sjuk jag vet. vill bara veta vad det är för fel på mig. 

Vissa dagar är de bättre, men idag är ensåndär dag igen då jag bara vill knivhugga nån, slå sönder saker, skrika fast jag orkar inte. Bara glor in i väggen. 

Eller är det normalt att vara sånhär? kan man va sån här och vara frisk? Jag vet inte… känns som nått inte är ok med mig. NÅTT är fel.

Annons:
[kerstinthemilklover]
11/29/14, 11:25 AM
#1

Du har helt rätt. Det är inte alls friskt att vara som du är.
Är du utbränd?

Du är väldigt ansvarsfull som tänker på din familjs situation, ingen kan ha det lätt som det är nu. 

Jag önskar att du och din familj får den hjälp ni behöver för att du skall få tillbaka din energi igen.

vaniljkaka
11/29/14, 11:43 AM
#2

#1 Tack för ditt svar. Nej jag tror inte jag är utbränd, blir man inte det av att jobba? Har inget jobb. Fast man kanske kan va utbränd på andra sätt.

Men vad är det för fel på mig, varför är jag sån här!? vill bara veta :(

[kerstinthemilklover]
11/29/14, 3:49 PM
#3

Utbränd kan man bli av att leva. Att vara förälder kan bränna ut dig.  Det handlar om att utsättas för stress under så lång tid att man helt enkelt inte kan hantera mer. Att gå till jobbet och vara i en miljö med likasinnade människor kan vara rena spaupplevelsen jämfört med att gå hemma och vara förälder.
Symptomen för utbrändhet är just de symptom du beskriver.

Det skulle kunna vara något högst fysiskt som gör dig så utmattad. Du har antagligen fött barn och jag tror du är kvinna. Så du skulle definitivt kunna lida av utmattning efter för lång tid av duktighet. Dessutom så kan du ha järnbrist eller någon annan typ av brist som gör dina energinivåer låga.

Det kan vara så enkelt att du har gluten allergi och inte får upp tillräckligt med näring.  Tror du skulle behöva en ordentlig utredning och mer stöd så att du slipper höga krav och kan fokusera på att bli bättre. Och gärna stöd till familjen också, så att du slipper ha dåligt samvete för att du inte orkar just nu.

vaniljkaka
11/29/14, 8:14 PM
#4

#3 ja det har varit mycket för mig de senaste åren, med en alkoholistmamma, blivit placerad i två olika fosterhem, och nu bor jag med min kille och vår dotter. För ett år sedan sökte jag hjälp för första gången på vårdcentralen förmin ångest och sociala fobi. Så under detta året har det varit mkt läkarbesök,medicinbyten, och annat. Ändå mår jag inte så mkt bättre. Och ja, Min dotter tar mycket av mina krafter, jag får aldrig slappna av. Bara när hon sover eller är på dagis. 
Kan inte göra något för då kommer hon och ''förstör'' 
Vill jag sätta mig i soffan med en kopp te, jadå kommer hon och ska slita ifrån mig koppen och klättrar på mig, plockar jag i ordning, plockar hon ut. 
Sätter jag på tvn stänger hon av den. Diskar jag, då drar hon en stol till diskbänken och slänger ner disken i golvet. Sitter jag på toa så kommer hon och klänger. ah listan kan göras lång. får aldrig koppla av eller andas ut. och när jag väl får det, då kommer ångesten och oron. och jag orkar ingenting.

vaniljkaka
11/29/14, 8:15 PM
#5

förresten, har ingen brist på något eller nån allergi för de har doktorn kollat upp. Tagit prover

[kerstinthemilklover]
11/30/14, 10:33 AM
#6

I mina öron så låter du som en allt för duktig förälder som behöver ordentligt med tid att bara vila. Vila såpass länge ostört att du blir uttråkad och inspirerad att göra någonting för din skull.

Att du blir irriterad vid ständiga avbrott är helt naturligt.

Vad bra att din läkare har tagit prover. Sedan finns alltid frågan om rätt prover är tagna vid rätt tillfälle.Har man ställt rätt frågor vid analysen och så där. Du kan förstås fortfarande vara rejält utmattad både psykiskt och fysiskt. Problemet med psykisk sjukdom är ju att den inte syns. Hade du haft ett brutet lårben så hade du fått vila ostört…
Du har ju samma behov av vila nu som du hade haft av ett benbrott, bara det att omgivningen verkar totalt oförstående. Jag tror fortfarande att du är för duktig.

Annons:
Nina28
12/5/14, 10:13 PM
#7

Jag fick höra av min psykolog att unga kvinnor i Sverige har sämre psykisk hälsa än övriga kvinnor i världen pga att vi lever i ett land med hög standard och utan traditioner etc, ett land där vi måste styra våra liv och göra alla val själva, där vi är högpresterande och lätt blir utbrända.. Detta har hjälpt mig att tänka att man inte är ensam, ensam om ångest å höga krav å stark oro för framtid etc. Utan fått mig att förstå att vi är många som känner likadant, som inte alltid är på till och lider av psykiska besvär.. Vet inte om det hjälper men för mig hjälper det iaf lite att veta att jag inte är ensam.. Å vila är nog den bästa medicinen, även om det är då tankar och ångest kommer så behöver de kanske släppas ut då…

Nina28
12/5/14, 10:13 PM
#8

Jag fick höra av min psykolog att unga kvinnor i Sverige har sämre psykisk hälsa än övriga kvinnor i världen pga att vi lever i ett land med hög standard och utan traditioner etc, ett land där vi måste styra våra liv och göra alla val själva, där vi är högpresterande och lätt blir utbrända.. Detta har hjälpt mig att tänka att man inte är ensam, ensam om ångest å höga krav å stark oro för framtid etc. Utan fått mig att förstå att vi är många som känner likadant, som inte alltid är på till och lider av psykiska besvär.. Vet inte om det hjälper men för mig hjälper det iaf lite att veta att jag inte är ensam.. Å vila är nog den bästa medicinen, även om det är då tankar och ångest kommer så behöver de kanske släppas ut då…

vallhund
12/6/14, 11:57 AM
#9

#6 Så du tycker att man är en bra förälder om man medvetet överdoserar sömntabletter när man är ensam hemma med ett litet barn? 

TS, sök hjälp! Präster o diakoner har utbildning för att kunna hjälpa när livet trillar sönder runt i kring oss. De finns för oss alla oavsett om vi är medlemmar i Svenska Kyrkan eller inte.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[kerstinthemilklover]
12/6/14, 12:31 PM
#10

#9
Var i tråden står det att hon överdoserar sömnmedel och lämnar sitt barn vind för våg? Fy vilken hemskt anklagande fråga du skriver till mig!

Min åsikt är att barn borde få omvårdnad av närvarande vuxna. Om en förälder mår såpass dåligt att denne överdoserar sömntabletter så bör omvårdnaden av barnet förflyttas till tryggare förhållanden.

vallhund
12/6/14, 12:59 PM
#11

#10 En del av oss har en funktion som kallas minne o har dessutom förmågan att läsa o minnas tidigare trådar.

http://angestsjukdomar.ifokus.se/discussions/546a38dbce12c4223e010ba0-hjalp-mig-innan-jag-dor-av-angest?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[kerstinthemilklover]
12/6/14, 1:37 PM
#12

#11 Jag uppfattar dig som väldigt otrevlig och anklagande, är det ditt mål eller har vi brustit i kommunikationen? Vad vill du säga mig och varför?

Tack för länken till den andra tråden. Nu har jag läst den och jag uppfattar fortfarande att TS vill vara en ansvarsfull förälder. Men att hon inte har kapaciteten just nu. Jag tror hon har ett gott hjärta men är i behov av stöd. Det är fint att hon har kontaktat socialen och planerar att samarbeta. Väldigt ansvarsfullt att göra så när man befinner sig i hennes situation.

Jag är inte här för att döma ut någon som önskar att göra sitt bästa.

komkoma
12/8/14, 4:08 AM
#13

Ring psykakuten nu helst igår! Säg att du kommer ta livet av dig och att du har ett lutet barn. Skrik, gråt ställ till ett jävla liv. Du behöver hjälp asap!

Annons:
Upp till toppen
Annons: