Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2134 ggr
Anonym
Anonym
9/6/14, 6:43 PM

Alkoholist gener?

Jag sitter och har massor av ångest just nu.
Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol men jag har flera stycken alkoholister i släkten och både mamma, pappa och 2 av 3 syskon är alkoholister.

Just nu mår jag riktigt dåligt och det enda jag känner för att göra är att gå och köpa en flaska vin och dränka mina sorger. Detta ger mig massor av ångest då jag inte kan förstå hur jag kan längta efter någonting jag aldrig smakat på.
Och jag förstår inte hur jag kan längta efter något sådant när jag vet vad det gör med människor och vet att det inte hjälper mot någonting!

Kan man födas som alkoholist?
Finns det i generna?
Hur ska jag sluta känna så här?
Och varför får jag sådan ångest över något jag inte gjort (ännu)?! 😭

Annons:
anijan
9/6/14, 6:55 PM
#1

Det känns lite jobbigt just nu känns det som. Var stolt över dig själv! Jag har samma gener som du och min erfarenhet är att vi får en skev syn på det här med alkohol. Det finns stöd att få Alanon är en förening för anhöriga. Låt inte det negativa påverka dig negativt utan som jag skrev var stolt för att du valt hur du vill att ditt lov ska vara. Stor kram !

_Fisken
9/6/14, 6:57 PM
#2

Andra är säkert mer experter på ångest än vad jag är men vad jag vill säga är att du kanske måste bestämma dig för att att bli helnykterist. Då behöver du inte ha ångest för att dricka. Eller gör jag det för enkelt? Du kan ju inte ha nåt sug efter alkohol eftersom du aldrig druckit det. Så det där om att "dränka sig med vin" är väl mer en metod som din övriga familj har använt sig av. Det är en dålig metod.
Bestäm dig.

Allt oviktigt
9/6/14, 9:26 PM
#3

Är inne på samma linje som #2. Gissar att du tänker så för att du har lärt dig att man hanterar känslor med alkohol. Skulle tro att det mer handlar om att du behöver lära dig att hantera tråkiga saker på ett sunt sätt utan alkohol

tlover
9/7/14, 3:04 PM
#4

Ja alkoholism kan finnas i generna (i alla fall en viss del av alkoholister har en kemisk obalans i hjärnan vilket kan leda till att man inte känner sig lika glad som personer som inte har denna obalans) och man kan ärva det socialt också så du är stark som inte druckit än, det ska du veta.

Både jag och min man har alkoholism i släkten och vi båda är nog beroendepersonligheter men min mans beroende är starkare. Däremot så har vi valt att vara beroende på mindre hemska saker (i min mans fall socker och träning tex). Vi dricker däremot inte alkohol alls (dvs är helnykterister) utan hanterar ångest på andra sätt, till dom lite bättre hör att tex fara ut och springa och till dom lite sämre (men bättre än alkohol enligt oss) är att äta godis.

Även andra saker som meditation, djupandning osv använder vi båda för att bli av med ångest.

Så det går att inte dricka alkohol även om man har det i generna och man kan behandla ångesten på andra sätt.

l'm back

Anonym
Anonym
9/7/14, 3:20 PM
#5

Jag är helnykterist men jag förstår ändå inte varför jag har ett sug efter någonting jag aldrig druckit innan. Jag känner starkt för att någonting jag inte ens vill göra eller hur man nu ska förklara det. Jag vet med mig att jag inte skulle köpa alkohol även om jag känner för det just nu då jag vet vad det gör med människor.

Men hur får jag denna känslan att sluta?
Min psykolog ger bara ett svar och det är att sluta tänka på det. Men hur slutar man att tänka på någonting man inte ens förstår varför man tänker på alls??

Upp till toppen
Annons: