Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1641 ggr
marlene-m
2014-09-04 16:14

Ångest i efterhand?

Kan man få ångestattacker i efterhand om man upplevt något jobbigt tidigare? Och med "efterhand" så menar jag inte 2 veckor efter det jobbiga utan flera år senare. Ja hela 15 år senare? Är det möjligt?

En person som tex mobbats svårt i alla år i skolan men som tagit sig igenom det helskinnad. fått ett bra jobb, och en bra partner, och nya bra vänner. Kan man ändå få ångestattacker så långt efter som orsakas av det som upplevdes i skoltiden?

Annons:
Calcifer
2014-09-04 16:16
#1

Absolut. Det finns ingen tidsgräns för när känslorna kan komma. En del människor tar aldrig itu med det när det händer och "går vidare" utan att egentligen göra det och så kommer det en dag i framtiden när de måste ta itu med vad som hänt och med det kan mycket dåligt mående komma.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2014-09-04 16:21
#2

Ja, definitivt. Det brukar dessutom bli mycket värre än om man mår dåligt över det som hänt redan från början.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
2014-09-04 16:30
#3

Ja. Jag fick panikångest flera år senare. Men idag är jag frisk från det. 

Det är som att "falla isär i småbitar" för att sedan sättas ihop igen, bit för bit.

marlene-m
2014-09-04 16:30
#4

#1. Nej jag tog inte itu med det när det hände. Om du med ta itu menar att söka vård osv. Springa till lärare och rektorer gjorde man ju vilket inte hjälpte ett dugg när de valde att ta den enkla vägen och blunda för problemen.

Dock så vet jag egentligen inte om det är pga mobbingen som jag mår dåligt.  För jag har ju inte gått och grubblat på det som hände för så länge sen, den senaste tiden. Men det är den enda orsaken jag kan finna till mitt dåliga mående. För som sagt, jag har vänner, jag har en mycket omtänksam partner och jag trivs på mitt jobb. Allt borde vara bra men ändå mår jag sämre för var dag. En massa prover är tagna på mig för att se om jag skulle ha någon vitaminbrist vilket jag inte har och nu får jag ingen hjälp. Men vissa dagar kan jag knappt andas, vissa dagar bara gråter jag, vissa dagar orkar jag inte ta mig upp ur sängen ens. Men inget fel hittar de på mig så jag får inte längre någon hjälp. Min sambo är förtvivlad då han inte vet hur han ska hjälpa mig. Och hur ska han veta det då jag inte ens vet själv?

VildaVittra
2014-09-04 16:43
#5

#4 Har de kollat din sköldkörtel?

Stressar du mycket/har fullt upp?

Mobbing förändrar ju bilden på sig själv till negativ och sådant kan ligga och ruttna i själen under lång tid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marlene-m
2014-09-04 16:50
#6

# ja sköldkörtel,b,d-vitamin,magnesium kalcium kalium, massor var det och allt var bra. Nej jag tycker inte jag stressar mycket alls, har inte barn, djur eller liknande. Lever lugnt liv men har en ständig stark obehagskänsla inom mig att något är fel, och så dessa attacker att ha svårt att få luft, känna mig "seg" som en sengångare, gråter mycket. Känns som jag är nerdrogad men äter inga mediciner alls. Jag blev sjukskriven en månad från jobbet. Det är allt. När jag nu kom tillbaka till läkaren så fick jag inte förlängt, han sa bara åt mig att ta mig i kragen och rycka upp mig för att jag är ju frisk sa han.

Annons:
VildaVittra
2014-09-04 16:56
#7

#6 Herregud, vilket okunnigt svar från läkaren. Gå till en ny och be om en remiss till öppenvårdsmottagningen inom psykiatrin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: