Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1003 ggr
felicia försvann
9/3/14, 2:15 PM

Få kontakt med psykolog?

Jag skulle vilja börja gå hos psykolog eller liknande för någon form av terapi - KBT kanske, jag vet inte om det skulle passa mig men jag vill fundera med psykologen vad hen tycker.

Men saken är bara den att jag undrar, måste jag gå till en annan läkare först på vårdcentralen för att bli "godkänd" att gå till en psykolog?? Jag vill verkligen inte det. Kan jag inte få tag i en psykolog eller liknande direkt utan att gå till en annan läkare först som ändå inte fattar något av mina problem? Hur gör man? Jag bor i en mindre ort så jag antar att det inte kryllar av en massa psykologer överallt här.

Annons:
VildaVittra
9/3/14, 2:18 PM
#1

Du kan vända dig privat om du så önskar, kolla bara att psykologen är ansluten till försäkringskassan så att högkostnadsskyddet gäller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
9/3/14, 2:18 PM
#2

Gå till VC, förklara läget, och be dem skicka en remiss. Då ska du bli kallad till psykiatrin inom tre månader.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

felicia försvann
9/3/14, 2:27 PM
#3

#1 ok tack. Om det nu finns nån privat här.

#2 ok tack. Men skriver dom remiss utan att ha bedömt mig och att dom också tycker jag behöver en psykolog?  Jag har ingen lust att berätta om alla mina trassliga problem för en vanlig allmänläkare. Jag vill bara ha remissen utan att berätta vad jag har för problem, går det?

Calcifer
9/3/14, 2:32 PM
#4

#3 Det ska gå. Jag har bara sagt t:ex att jag mår dåligt och vet att jag måste få kontakt med psyk för ytterligare vård. På VC är de i regel inte tränade att hantera ordentliga psykiska problem så de brukar inte vara krångliga när remiss ska skickas. Jag hade ju sådan tur dock att på mitt gamla VC fanns det en läkare som tidigare varit barnläkare, specifikt med barn med autism och asperger så jag med min asperger fick fortsätta gå hos honom löpande medan jag väntade på remiss till psyk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

felicia försvann
9/3/14, 2:37 PM
#5

ok jag kan tänka mig att det är lättare att få en remiss om man har någon form av diagnos redan, typ asberger el liknande. Men jag har ju aldrig ens varit i kontakt med psyk eller något sådant.

Calcifer
9/3/14, 2:40 PM
#6

Jag hade ingen färdig diagnos, jag sa bara att jag ville ha remiss för att kolla om jag hade AS och fick därför denna läkare som "min" läkare på VC. Däremot behöver du absolut inte ha någon diagnos för att få kontakt med psyk, massor med människor är behov av psykiatrisk hjälp utan att de för den delen har någon diagnos. Det ska räcka med att du säger att du mår dåligt och vill ha psykiatrisk hjälp. De ska inte kräva att du berättar hela historien kring ditt mående.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[JeanetteK]
9/3/14, 3:33 PM
#7

Du får remiss ändå. Jag letade reda på en psykolog på nätet som jag pratade med. Hon sa att jag skulle gå till vc för att får en remiss till henne för hon var ansluten till högkostnadsskyddet. Jag har ingen diagnos utan jag mådde bara dåligt och hade en massa ångest. Grejen är att om du går via vc så betalar du 160 eller 180 kr (minns inte vilket) och när du kommer upp i 1100 kr så får du frikort. Går du privat kostar det kanske 500 kr per gång. 

Det finns också kurator/psykolog kopplad till vc så man behöver inte leta upp någon själv. I mitt fall så visste jag inte det utan letade reda på en själv och hade turen att hon var kopplad till högkostnadsskyddet. 

Lycka till !

Upp till toppen
Annons: