Annons:
Etikettot
Läst 1480 ggr
Tanjis
2014-09-02 20:56

jag är så trött på mig sj

Jag har precis fått ett nytt jobb och har gått brevid andra gången i dag och är väldigt trött, så när jag kommer hem så gick jag för att lägga mig och vila. Min sambo hade tagit hand om hundarna i dag, vilket är att han sitter vid datorn och går ut och går med dom… iaf något. När jag vaknar har jag samma jobbiga tanke som alltid: jag är ingen bra matte, jag orkar inte lära min unghund att gå lös och har typ gett upp det och jag orkar inte aktivera mina hundar så mycket som jag skulle vela. Jag orkar knte hålla ordning på min lägenhet och dessutom är jag en väldigt dålig flickvän som tar för givet att min sambo ens ska gå ut med hundarna som jag ville ha samt att jag känner att jag bara kräver en massa mer av honom för att jag orkar inte, jag orkar ta hand om mitt arbete med det är med nöd och näppe och jag anser mig inte vara någon bra arbetare, ändå har jag jobbat oavbrutet i över två år. Min störtsta ångest är dpck med mina hundar, jag älskar hundarna så extremt mycket och jag vill kunna ha dom som brukshundar en dag men jag orkar inte träna dom för jag är alldeles för hård mot mig sj när jag misslyckas, och så får jag dålogt samvete när dlm inte aktiveras. Jag känner aldrig att jag duger till (men just nu och för det mesta handlar det om mina hundar) alla säger till mig att jag är en väldigt bra undersköterska och jag är väldigt uppskattat av brukarna, och i helgen när mamma och pappa passa hundarna och dom fick besök så hade besöket sag4 att mina hundar är vänliga och väluppfostrade, och jag får alltid höra att jag är duktig med hundarna, det är mina första hundar så jag borde kanske inte sätta ribban så högt och att jag kanske ska ha dessa till sällskapshundar och satsa på nästa hund när jag har fått känt på hundliv. Nu ska jag och sambon ut pch jogga med unghunden, men jag vilöe bara skriva av mig då min sambo inte orkar prata med mig igen o m att jag faktiskt visst duger so matte, fl7ckvän och allt annat. Vad ska jag göra för att sluta vara så hård mot mig sj, för jag antar att det är det sl tar all energi ifrån mig

Annons:
VildaVittra
2014-09-02 21:07
#1

Tycker du om dig själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
2014-09-02 22:17
#2

Det kan jag inte påstå. Under semestern i år kunde jag inte tat lugnt en sec, var alltid på flyckt från mina egna tankar om mig sj. Men då la jag dock ner mycket tid på hundarna

VildaVittra
2014-09-02 22:29
#3

#2 Det är nog där du ska börja jobba med dig själv. Har du någon samtalskontakt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tuulikki]
2014-09-02 22:47
#4

Jag hade försökt jobba på självkänslan först och främst. Ta åt dig av de positiva kommentarer du fått (att du har goa fina hundar, är en bra undersköterska etc).

Sen är det OK att krascha ibland. Idag till exempel fick min lillebror gå ut med hunden på kvällsrundan (det händer väldigt, väldigt sällan) för jag klarade inte av det. Man får vara jättetrött, ledsen, arg eller omotiverad, det är normalt att känna så ibland. Blir det ett problem i vardagen är det såklart bra att reda ut det.

Gällande hundträningen är jag likadan och tänker också att jag inte räcker till som matte. Det som fungerat för mig är att ta det i små, små steg. Lära hunden enkla grejer (typ trix som vacker tass, ligg, puss osv) och skriva ner vad han har lärt sig. Tänker ofta igenom vad han kan och vad jag vill finputsa så har jag en liten plan. Det är såklart viktigt att inte stressa, så jag slutar när jag känner att jag tappar ork/fokus eller hunden tröttnar. Ibland tränar vi bara i 5 minuter och andra gånger jättelänge :) Min "extrahund" kräver mer än min egen hund och när jag haft henne och blivit sjuk har jag fått dåligt samvete för att jag inte orkar gå lika långt som vanligt. Då har jag försökt hitta på nått stimulerande inomhus, typ aktiveringsleksaker och så.

Men som sagt, försök jobba på självkänslan. Beröm dig själv när du gör något bra, försök tänka att du ÄR bra! Lyssna när någon berättar att de uppskattar vad du gör och liknande :)

Förlåt för jättelångt, rörigt och flummigt svar men jag är dödstrött :P

[JeanetteK]
2014-09-03 13:14
#5

Jag gick hos en psykolog tidigare som använde kbt. Jag fick göra tankescheman för att reda ut mina tankar om mig själv. Det hjälpte mig faktiskt att se svart på vitt hur pass hård jag var mot mig själv. Vi jobbade mycket med att se sig själv utifrån - hur skulle du bemöta dig själv om du mötte dig? Jag insåg att jag har mycket mer överseende, tålamod och vänlighet till övers för andra, medan jag är mycket dömande mot mig själv. Det hjälpte mig mycket. 

I mitt fall var jag även deprimerad. Tycker det känns som att du ev också är det. Lycka till. ❤️🤗

Tanjis
2014-09-04 21:42
#6

#3 jag gick till en kurator en gång och fick då lite uppgifter jag skulle göra till nästa tillfälle, dock vart detta av när semesterperioden drog i gång vilket innebar total kaos och mycket extraarbete för mig och andra som jobbat längre då flera av sommarvikarierna var helt värdelösa, så uppgifterna kom i kläm och vart inte av och sen vart det inte av att gå tillbaka heller. #4 hundar säger dock alltid att deras ägare är allra bäst, såvida man inte är dum mot dom…. jag kanske ska lyssna till vad mina vovvar säger, och din vovve säger nog samma om dig :) . Det som frustrerar mig är att jag inte orkar engagera mig särskillt i lösträning, men jag försöker intala mig att det är kanske inte nödvändigt. #5 jag har med väldigt mycket tålamod och överseende för andra. Jag jobbar innom vården inom hemtjänst och om jag upptäcker att drt missats att ge medicin ex så tånker jag bara "jaja, jag är inte bättre jag för jag har med missat att ge medicin i all stress. Förmodligen tänker mina kollegor likadant om dom upptäcker att jag har missat nått , men jag får ju för mig att dom tänker massa negativt om mig då, ex "asså för i helvete vad hon är slarvig och oansvarig, kan hon inte säga upp sig så vi någon gång slipper gå och städa upp efter henne". Knäppt va?

Annons:
Upp till toppen
Annons: