Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 2217 ggr
gunillapower
2014-08-25 08:26

dämpa ångest.

GAD och äter därför sedan några år tillbaka venlafaxin. Det har funkat bra. Men nu börjar jag känna av ångesten varje dag. I morse vaknade jag med tryck över bröstet och en klump i halsen och jag vill bara krypa ur mig själv. Måste ta mig igenom dagen men hur? Finns det något ni brukar göra för att dämpa ångesten.

Annons:
IaMiaMaria
2014-08-25 08:41
#1

Jag brukar distrahera mig, dvs göra något helt annat för att förflytta fokus från ångesten. 

Du kan göra vad som helst som passar dig, ta en dusch, titta på tv, ta en promenad, diska, städa, ringa en vän.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Tuulikki]
2014-08-25 10:03
#2

Jag brukar också försöka distrahera mig. Gärna med sånt man använder händerna för, tex städa, diska, pyssla, fläta armband, borsta igenom hunden, spela datorspel.
Eller så gör jag saker jag är trygg med. Gå ut med hunden, kolla på filmer jag gillar, slösurfar, duschar och så.

Kommer ångesten redan på morgonen försöker jag tänka igenom vad jag ska göra under dagen och sen fokusera på det. Skriver en lista i mobilen vad jag ska göra (annars blir det inte gjort) och sen betar jag av listan, då har jag oftast något att göra hela tiden :P

[Bananpudding]
2014-08-26 09:09
#3

Ibland lever jag bara igenom det. Då brukar det lätta.

Bill&Bull
2014-08-28 16:29
#4

Jag har fått tipset av KBT terapeut att fråga sig själv, varför har jag ångest? - sen svaret - sen behöver jag ha ångest för de? - sen svaret - vad är det värsta som kan hända? osv osv. Då brukar man tillsist komma fram till att jorden går inte under och ångesten brukar dämpas då. Pröva! :)

||My Love For Animals Is Immortal||

gunillapower
2014-08-28 17:31
#5

Tack för alla svar. Jag tog mig igenom dagen. Genom att göra som ni sa fokusera .

[fajjan]
2014-08-28 22:12
#6

Hej!

Jag har ett specifikt tips jag fick av en tjej som drev en borderline-blogg, hon hade en omfattande problematik men hon tipsade mig om det här. Du fyller någon balja, hink, handfat eller något med vatten, iskallt vatten. Sedan ska du håller själva ansiktet under vattnet i 30 sekunder, det är området runt ögonen som ska kylas ner. Detta ska tydligen ge en ångestdämpande verkan som ska vara vetenskapligt bevisad. Testa! Man kan göra det några gånger på raken.

Detta fungerade någorlunda på mig. Ett annat tips är, identifiera ångesten (varför har jag ångest), bekräfta ångesten ( jag har ångest för att min mamma har dött), normalisera (det är normalt att få ångest när sin mamma har dött) ge hopp (ångesten kommer gå över).

Jag tycker allt är värt att ge en chans när man har ångest.

Annons:
Upp till toppen
Annons: