Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 2852 ggr
[AnimalLover1]
2014-08-01 12:03

Vad skulle ni gjort? Blodprovs/sprutfobi

Tror inte jag har någon ångestsjukdom då men vill bara veta era åsikter. Alltså jag har en massa allergier, mot stenfrukter, andra frukter, lite grönsaker, pollen typ. Och vi fick reda på att en duktig och utbildad vietnamesisk läkare som åkt ända från Canada hit för att bota folk. Och ja vi åkte såklart dit för att typ hela min familj har hälsoproblem och min lillebror som har allvarligast allergi gick på behandling först, och då tog han blodprov (jag önskade hela tiden att jag inte skulle ta sprutor eller blodprov) och fatta så rädd jag blev, jag började skaka och kunde aldrig sluta skaka, jag var SKITRÄDD, och visste att det sen var min tur. Men det var mammas tur och vet ni vad han gjorde? Han tog den där blodprovs sticksaken och klickade flera gånger på samma ställe, på ryggen ända upp till nacken, på ögonbrynet, nästan på ögat! Och jag typ dog, jag gick därifrån och nästan grät.. Och jag ville verkligen inte behandlas, jag ville inte ta blodprov.. Sen behövde jag inte behandlas, men egentligen var det för min egen skull men jag vågade helt enkelt inte.. På söndag ska vi dit igen, eller kanske inte jag för jag vet inte om jag vågar… För jag måste säkert isf ta blodprov. Och jag vet inte vad meningen med detta inlägget är men jag bara undrar vad skulle ni gjort? Skulle ni gått på söndag? Jag kanske inte får behandlas för han kanske inte har tid men skulle ni tagit chansen? Men läkaren sa faktiskt att den behandlingen som min lillebror lärde sig fungerade på alla allergier, så det betyder att jag också kan göra det utan läkarens hjälp. Vet att detta låter skitlöjligt och ni säkert tänker "Men vad löjligt, det är ju bara ett litet stick i fingret och det går över på en sekund" men det är säkert för att ni inte har en sån fobi som jag… Förstår om ni inte förstår något av detta inlägget, ville mest skriva av mig och höra vad ni skulle ha gjort.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-01 14:48
#1

öööh, vad i hela friden är det där för läkare? Det där låter ju som humbug på hög nivå! Alltså helt irrelevant för din fobi kanske men det där är inte i enlighet med normal vård att picka runt sådär, och vadå åka från canada hit för att bota folk? Svensk vård är mycket bra. Jag skulle stenvägra! Låter som nåt homeopat-mumbo-jumbo!

Alltså när man kollar allergier så gör man vanligen ett RAST test - blodprov i armen, och så gör man ett prick-test. Då får man allergener droppade enligt ett mönster på armen, sen har dom en liten metall"pigg" som de trycker ner ämnet i huden (det går inte hål och gör inte ont). Sen läser dom av prickarna och ser om det kliar mm. 

Din rädsla där är ju befogad, fast på fel sätt i och med din fobi.

Jag har själv varit stickrädd, det gick över genom att bita ihop och våga, men på mina egna villkor. Man ska aldrig tvinga sig! Då blir det bara värre nästa gång. Prata med den som ska ta prov, gör det som känns bäst med att titta eller titta bort. Använd EMLA kräm om smärtan är värst.

[AnimalLover1]
2014-08-01 15:35
#2

#1 Okej tack för att du svarade! Ja, det var skitläskigt, men han tog inte allergitest, utan han skulle kolla blodtrycket, det var inte samma i fingret som i ryggen och där vid ögat, mamma har ju en prick på ögonlocket som hon haft länge och inte visste vad det var, och det visade sig vara en värmeböld eller nåt sånt eftersom det var varmare där vid ögat, och varför han klickade med den flera gånger vet jag inte, kanske för att få ut mer blod? Han hade iaf en sån blodprovsklick som man har när man har diabetes och ska kolla blodtrycket. Men vad det än var var det läskigt och konstigt.. Ja, jag har gjort sånt där pricktest flera gånger :) kliar som attans..

soundtrack
2014-08-01 16:48
#3

Fast blodtrycket kollar man inte genom något stick utan med en blodtrycksmanchett runt armen.. Så antingen har du fått väldigt mycket kring bakfoten eller så har den där "läkaren" noll koll på vad han pysslar med.

[AnimalLover1]
2014-08-01 17:05
#4

#3 Ja en sån runt armen använde han också. Ja, jag är inte expert på läkarsysslor så jag kan ha fel..

[TanatosNyx]
2014-08-01 23:54
#5

Man använder inte lansetter på det där sättet han gjorde. Man tar stick i fingret med dem, eller vid särskilda omständigheter kan man sticka i foten eller örat (t.ex. på småbarn tar man ofta i foten).

soundtrack
2014-08-02 09:54
#6

Och jag förstår fortfarande inte vad han egentligen kollade som var olika på olika ställen? Nä, det här med din stickrädsla känns inte som det centrala i det här - jag skulle inte gå tillbaka till den där snubben även om jag inte var stickrädd!

Annons:
Upp till toppen
Annons: