Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 6109 ggr
elsklingen
2014-07-20 10:14

ångest för bilkörning över 50 km/tim.

Hej, Jag har alltid fullkomligt Älskat att köra bil, frihetskänslan !! Men en vacker dag slog panikångestattack till när jag körde i 70 km/tim på en motorvägspassage o det var rätt så mkt bilar omkring i rörelse. Fick koncentrera mig superhårt o det kändes som jag när som helst skulle köra in i räcket, hjärnan svängde som runt! Var på väg o köpa en sak hos privatperson genom Blocket o jag var ju tvungen o ta mig hem också. Ringde på hemvägen min far o förklarade o jag körde blott 50 och vi pratade lugnt hela vägen hem. Detta var ca 2 år sedan o sen dess har jag inte vågat köra över 50 km/tim och bara runt här kortare sträckor i min hemkommun där man bara får max 50. Skulle köra hemifrån Danderyd till mina föräldrar i Vallentuna o det går ju att köra gamla vägen dit där det är max 50 hela vägen förutom ett par 100 m i 70, men det gick ju knappt. Var för lång tid att koncentrera mig o det känns sim jag ser snett o inte har kontroll över bilen i hela världen rusar förbi i 1000km/tim!!!! Vad 17 ska jag göra? Har blivit helt låst här hemma o kan inte åka till mun familj i olika delar av sthlm o Som jag saknar det! Har ju tidigare kört land o rike runt utan problem o kunde Tom köra ut mitt i natten på motorvägen o susa fram o spela härlig musik högt o kände mig så fri o det var stress-förlösande. Hur ska jag våga mig ut igen?!?! Vill verkligen inte få panikattack på motorvägen igen eller bland mkt bilar o rusningstrafik. Har i bagaget GAD (o gammal PÅ kopplat till en magfobi) men Aldrig kopplat till körning. Senaste gångerna jag har åkt med som passagerare på motorvägen har jag fått PÅ bara för höga fartens skull :-( Vill få tillbaks min frihet!!!! Nån som har ngn idé? Tas tacksam emot (ps, skriver detta i mobilen så ursäkta om det är stavfel nånstans som jag råkat missa)

Annons:
elsklingen
2014-07-20 10:57
#1

Kan tillägga att jag tar medicinen Fluoxetin mot depression och ångest. Vb oxascand (ej när jag ska köra bil) o en hel drös med andra mediciner då jag har en massa olika sjukdomar i botten… :-/

[JeanetteK]
2014-07-20 11:09
#2

Har tyvärr inga bra knep. 😕Det här med ångest är så knasigt, det kommer i de mest otänkbara situationer. Jag får det ibland i mataffären och ibland i tvättstugan för att ge två exempel. Förstår inte varför. Att du får ångest i bilen förstår jag är extremt jobbigt för det kan ha så stora konsekvenser. Jag vill mest visa att jag känner med dig och jag hoppas verkligen att någon annan har något tips till dig. 🤗❤️

deeman
2014-07-20 11:47
#3

Min första tanke är att din GAD säkerligen kan ha en bidragande faktor.
Jag tror dock att det bästa för Dig är att du pratar med någon om detta.
Företeelsen är ju inte bra trafiksäkerhetsmässigt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


M A N I N A N
2014-07-21 06:53
#4

Exponering ; att utsätta sig för det som ger ångesten gör att ångesten gansa snart försvinner. Om du bor i vVästra Götaland, kan du kontakta Mobilitetcenter. Där finns en körsimulator som du kanske kan få låna. Kostar en mindre summa. Vet inte om det finns andra motsvarigheter till Mobilitetcenter på andra platser i Sverige. Om du skulle få tillgång till körsimulator kunde det kanske vara ett sätt att komma över ångesten i den miljön. Så blir det inte lika laddat att köra bil efteråt.

elsklingen
2014-07-22 04:43
#5

Återkommer inom kort med svar till er :-D Tack !

Upp till toppen
Annons: