Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3949 ggr
Fridaaaa
2014-07-16 13:34

Ångest?

Jag har aldrig haft problem att gå i affärer och sånt men senaste ja halvåret kanske har det blivit mer problem. Små butiker går bra som preem, Matöppet eller så men inte större som Maxi (för det mesta, ibland går det bra).

Jag har fått illamåendeattacker i affärer och fått gå ut, bara lämna. Har hållt på att spy 2 ggr men i regel är det mest kraftigt illamående och yrsel.

Är det ångest jag har? Jag kan börja må illa nu för saker jag liksom gjort massor av gånger. Vanligt att man får ångest i vuxen ålder? (fyller 24). Eller kan det vara något annat som gör att jag mår såhär oftare nu?

Frisk för övrigt, äter inga mediciner. Äter glutenfritt & laktosfritt samt så lite koffein som möjligt. 

Detta är sjukt jobbigt 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sjöstjärna
2014-07-16 13:56
#1

Det låter som någon form av ångest, kan det vara stressrelaterat? Jag har själv en diagnos som heter kronisk åksjuka och kan få liknande upplevelser i stora affärer. När det var som värst handlade jag allt i närbutiken, det de inte hade fick jag klara mig utan. Nu är det bättre men vissa affärer får jag fortfarande kämpa med för att klara av eftersom jag har så många dåliga minnen därifrån. Jag har märkt att jag behöver många positiva upplevelser i varje butik och situation för att så småningom kunna radera ut de negativa upplevelserna.

Så mitt råd är att försöka att inte låta det skrämma dig för mycket och att försöka att inte "gå igång" på rädslan eller att ge den tillåtelse att styra över dig. Du kan undvika de värsta ställena under en period men fortsätt att gå till de "halvfarliga" och träna dig på att ta kontroll över ångesten/rädslan genom att fokusera på att det är du som bestämmer och att du hela tiden kan välja att gå därifrån, och just eftersom du kan välja att gå så behöver du inte göra det. Det är jobbigt till en början, men alternativet är att ge efter och då är risken stor att livet blir mindre och mindre.

Se också över stressorerna i ditt liv, om det är något du kan ändra på för att minska stressen. Tillskott av magnesium och rosenrot kan också hjälpa till att skapa mer lugn i kroppen så att du lättare kan göra dig av med tankarna. ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-16 14:01
#2

#1 Kan vara, för är just när det är större butik som en hel del folk.
Gick på marknad i lördags, det gick bra trots en hel del folk men lättare att gå undan där än i butik.

Kanske behövs så för mig med? Att åka dit och kanske bara vandra lite utan några "måsten" liksom och kunna gå ut vid behov?
Nej jag försöker det men kroppen vill inte alltid reagera som jag själv vill, fastän jag försöker tänka på annat men kanske kommer efterhand?

Ja jag måste ju kunna gå in i större butiker med och handla liksom. Ialla fall de närmaste vi har.

Just nu har jag ingen direkt stress, sommarjobbar (vilket jag måste) och det är jobbigt när jag jobbar att få sån panik 😕 Går över men jobbigt ändå. Där har inte hänt något negativt men jobbar som boendestödjare och då behöver vi handla med de boende, lilla affären i byn går bra men inte om vi ska till större, men har jag "sluppit" än så länge.

Jag har spyfobi kanske därför jag mår illa av det också? Rädslan att spy bland folk?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-16 14:14
#3

Du har ju en stress där i det du beskriver, när du går i affär med en brukare så är du inte där för din egen skull utan för någon annan och alltså förväntas det ett visst beteende av dig. I och med det blir du lite "låst" till att du måste vara där. Det kan räcka för att hjärnan ska börja spela dig ett spratt och lägger du därtill kräkfobin (vilken jag också är välbekant med) så ökar stressen ytterligare och så är ångesten igång.

Jag tycker du ska prova lite olika snälla grejor (inte psykofarmaka) tillskott och grejor, som Bachs blomsterdropper, aromaterapi, stressten i handen, ett mantra eller ramsa som du säger elelr något annat alternativt som känns rätt för dig och som du kan tro på har en effekt. Ofta räcker det med känslan att man har något att "ta till" som kan hjälpa lite grand för att man ska kunna få övertaget över ångesten och hantera situationen.

Jag vet att det är svårt till en början, men får du bara ett par positiva upplevelser där du lyckats ta kontrollen och inget obehagligt hände, så blir det lättare och lättare och du har alla möjligheter att vända det här innan det blir så stort att det blir ett verkligt handikapp om du tar tag i det genast. Hitta "din grej" för att känna stöd och få styrka och fortsätt att utmana dig så fixar du det här! ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-16 14:18
#4

#3 Känner igen mig i det ja. Blir dock så även när jag är där själv men då kanske det blir "stressande" pga mycket folk och att man ska ha med sig allting hem osv.

Ska googla på det och läsa. 
För psykolog är jag inte mycket för (jag har inte gått där men varit med hos psykolog), svårt att få tid och så med. Men vill ta tag i det nu så det inte blir värre och värre.

Tack för hjälpen❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

angest
2014-07-16 14:29
#5

Jag känner igen mig jättemycket. Ica har jag inte varit inne på, på över ett år. Det är jämt en massa folk där och jag får panik. Innan jag slutade gå dit så hände det gång på gång att jag fick lämna en halvfull korg inne i butiken och rusa genom kassan  och in på en toalett för att andas och lugna ner mig. Tillslut blev det så obehagligt att jag började skicka min sambo att handla jämt.

Lidl kan jag gå in på - ibland, om det är få bilar på parkeringen. Men inne i affären måste jag följa ett visst mönster. Jag måste planera innan exakt hur jag ska gå för att hämta varje vara jag har tänkt att köpa. Men om något stör min plan, tex att dom har flyttat om i butiken så att jag inte hittar det jag ska köpa så får jag panik. Jag blir kallsvettig, yr, illamående och det börjar sticka i hela kroppen och jag  måste UT. Möter jag någon jag känner som vill prata blir det också jättejobbigt. Jag vill bara handla jättefort, betala och gå ut direkt.

Tyvärr har jag tagit den enklaste vägen att låta min sambo handla mat då jag mår så dåligt av det här. Jag har fått Sobril utskrivet men jag vägrar ta sån skit.

Fridaaaa
2014-07-16 14:40
#6

#5 Min sambo har veckohandlat senaste 2-3 gångerna nu men jag har varit inne i affär och köpt smågrejer, har fungerat. Men är just när det är mindre folk och jag vet precis vad jag ska ha och sedan betala och ut igen. 
Jag blir också yr, illamående och när jag kommer ut och sätter mig är jag skakis. 
Är dock bättre när sambon är med, men han lugnar nog på ett bra sätt.

Aldrig haft problem innan, sjukt jobbigt. Men är nog det att kroppen "förväntar" sig att det ska ske igen eller vad man ska säga, eftersom det hänt innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sjöstjärna
2014-07-16 18:20
#7

Precis så är det, det blir en dålig vana och eftersom man haft en dålig upplevelse tidigare så förväntar man sig en dålig upplevelse igen, så alltihopa blir en självuppfyllande profetia. #6 Det är jättebra som du gör att fortsätta gå dit men välja tillfällen då chansen är större att lyckas. För tricket är att träna om hjärnan till att förvänta sig att man ska ha en bra upplevelse istället för en dålig, så genom att sänka ribban något till en nivå som man klarar av och utsätta sig för det regelbundet så vänjer man sig vid den nivån och lär hjärnan att det går bra. Sedan gör man det lite svårare och börjar om igen tills man lärt sig den nivån osv. Man kan säga att det blir lite som ett datorspel, man får kämpa på på samma nivå tills man lärt sig den, först då kan man gå vidare. 😃 Tar man för stora steg åt gången så är risken större att man misslyckas och skapar ytterligare dåliga upplevelser, så lägg upp det så att ni kan lyckas och få bra upplevelser.

Låt inte en sån skitgrej vara en begränsande faktor i livet utan bestäm er för att ta tillbaka makten över butikerna och alla andra ställen med mycket folk. 👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-16 18:33
#8

#7 Man får kämpa på 😛 Ovan situation för mig med.

Ska ha dem tankarna i skallen! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

angest
2014-07-16 18:36
#9

sjöstjärna, får jag fråga. du sa att du har "kronisk åksjuka", är det lixom kroniskt då? Att du känner dig åksjuk och illamående jämt? Hemma och överallt? Måste vara jättehemkt isåfall. Jag kan ju få "attacker" även i helt lugn miljö, typ framför tv:n att jag bara får svårt att andas och inte kan äta utan att jag fattar varför och när jag inte alls borde vara stressad.

Sjöstjärna
2014-07-16 18:52
#10

Ja, när det var som värst kunde jag sitta hemma i soffan och bli åksjuk. Det kunde komma precis när som helst, även när jag var helt stilla. Men det blev mycket värre när jag var i rörelse, att åka någon form av kommunalt transportmedel är fortfarande inte att tänka på även om jag är bättre nuförtiden, att gå i affärer och vrida på huvudet fram och tillbaka var en mardröm och jag tog receptbelagd åksjukemedicin varje dag för att överhuvudtaget kunna köra till jobbet eller gå och handlar. Skulle jag på stan kunde jag bara gå i en affär sedan var jag tvungen att åka hem igen. Det var precis lika vidrigt som det låter.

Diagnosen fick jag av en professor vid balansmottagningen i Lund och till en början trodde jag verkligen att det var kroniskt, men nu vet jag att det i själva verket inte är mycket som är kroniskt utan det gäller bara att hitta rätt metod för att ge kroppen en möjlighet att läka igen. Jag har fortfarande en bit kvar i läkningen men jag är mycket bättre, så jag har hopp om att bli helt bra igen. 🙂

I mitt fall var det alltså rädslan för att bli åksjuk som var grunden till ångesten och när väl ångesten kom så blev jag också mycket mer känslig för åksjukan, så det blev ju "vinst var gång" om man säger så. Det tog ganska lång tid för mig att vända den trenden, men det gick. Numera kan jag fortfarande bli åksjuk men jag känner nästan aldrig av ångesten längre och då blir det också lite lättare att hantera åksjukan.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[JeanetteK]
2014-07-16 19:11
#11

Jag får ofta ångest i mataffärerna. Varför vet jag inte för jag gillar egentligen att handla. När det var som värst lyckades jag typ handla grönsaker som var i början av affären och sen gick jag mest och irrade eller gick ut direkt. Det är bättre nu, men jag har fortfarande mina perioder. Jag försöker ha en ordentlig lista, gärna lite strukturerad så den följer affären - närmast ingången är det grönsaker, sen kommer brödet, sen mjölken - ja du fattar hoppas jag. 

Jag har gått hos psykolog och vi har pratat även om detta och det gäller att förbereda sig. Man skriver aktivt en lista, när man kommer in fokuserar man ordentligt. Det funkar ibland. Man får vara snäll mot sig själv. Jag brukar handla så tidigt som möjligt när det är lite folk till exempel. Är det fredag eftermiddag en lönehelg äter jag hellre hårdbröd än ger mig ut och handlar mat. 

kram ❤️

Fridaaaa
2014-07-16 19:15
#12

#11 Nej jag vet inte heller varför, inget emot att handla eller så. 
Förstår precis hur du menar, vi gör alltid handlingslista att följa och brukar veta ungefär vad sakerna står. 

Nej jag handlar inte en fredag vid löning,inte på hela helgen helst haha, aldrig gillat det direkt, brukar göra det dagen innan hihi

"Skönt" att höra fler som känner precis som jag, folk som förstår ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TanatosNyx]
2014-07-18 01:38
#13

Har inte läst svaren du fått, men ja det låter som ångest, och kanske även förväntansångest som byggs upp. Illamåendet och stressen kommer som ett brev på posten och triggar illamåendet (och eventuell magkatarr 😉 det hänger ihop). Jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver. Jag fick panikångest till slut, med rejäla yrselanfall och hjärtklappningar, andfåddhet, bröstsmärta och frossa. 

Långa köer i mataffären fick det fullkomligt att svindla för ögonen, urk! Ett tag klarade jag inte av det helt enkelt. Ångesten höll på att ta över mitt liv. Våga stå emot, och försök hitta lugnande tankar. 🙂

Annons:
Fridaaaa
2014-07-18 07:41
#14

#13 Ska försöka med det 🙂 Min sambo ska försöka hjälpa mig så gott han kan. Han har själv fått panikångest och så, så han vet hur svårt det kan vara med ångest. 
Jag tror med att det är sån förväntansångest som kroppen sätter igång med. 
Magkatarr har jag inte kollat upp men är inte omöjligt sedan jag började högskola, all press och stress där 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-07-19 18:22
#15

Igår var jag på apoteket, började snurra lite och så men gick över sen i väntan.
Idag varjag in  lite större affär för att handla småsaker, gick faktiskt bättre än väntat 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-19 19:53
#16

Heja dig! Små steg och ofta är helt rätt väg att gå. 🤗

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-19 19:56
#17

#16 Känns så bra efteråt sen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TanatosNyx]
2014-07-19 19:58
#18

åh så bra! bra jobbat! 👍

[JeanetteK]
2014-07-20 09:36
#19

Härligt Frida!

Fridaaaa
2014-07-30 12:58
#20

Gått bra nu någon vecka här men idag när jag var inne på Maxi & handlade som gick bra förra veckan så fick jag någon panikkänsla i kassan, blev stressad darrade och ja höll på att spy (som tur var gjorde jag inte det), panik :( men fullföljde packningen och sedan snabbt ut i bilen.

Hur hade ni gått vidare med det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sjöstjärna
2014-07-30 16:44
#21

Det är fullt normalt med ett "återfall" då och då. Det kan vara omständigheter som värme, dålig sömn, ätit eller druckit dåligt, stress eller vad som helst som var orsaken och det betyder inte att det måste hända igen. Se det ett olycksfall i arbetet och fokusera på att du faktiskt hanterade situationen. Trots panik och illamående så redde du ut det och tog dig ut ur affären med dina varor och förmodligen utan att någon annan märkte något. Det var jättestarkt gjort och ett bevis på att du verkligen har kontroll över ångesten. Ångesten kan visa sitt fula tryne men det är du som bestämmer! Så se inte det här som ett misslyckande utan tvärtom som en succé. Av någon anledning slog ångesten till igen och försökte sätta åt dig, men du lyckades ta kontroll över situationen och det var du som gick segrande ur striden. 👍

Försök att gå dit igen så snart som möjligt för att bevisa för dig själv att det inte är affären i sig som är orsak till händelsen utan att det bara var en engångsgrej. Skulle du råka ut för liknande händelser framöver så fokusera på tanken att det är du som bestämmer och att du har kontrollen. Du kommer inte att spy, inte att svimma, inte att dö utan du behöver bara fokusera på att andas och göra det du ska så löser det sig. I värsta fall så har du en utväg, du kan släppa allt och bara springa ut ur affären, men just för att den utvägen finns så kommer du inte att behöva använda den. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-30 16:46
#22

#21 Tack för de orden!
Vet dock inte hur jag ska förklara det på jobbet,  för blir svårt om jag måste handla i större affär med en boende, små affärer går bra, hur ska jag förklara  det för kollegorna? Tycker sånt är skitjobbigt speciellt när man inte kollat upp det utan mest eget "konstaterande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-30 17:03
#23

Måste du förklara det? Du vet att det har gått bra tidigare, du vet att det går bra i mindre affärer så egentligen finns det ingen anledning till att det ska gå dåligt i en större affär. Det är dina förväntningar som spökar och sätter upp spärrar som orsakar problem som du sedan reagerar på. Intala dig att stora affärer inte är värre än små och att det kommer att gå jättebra så är chansen också stor att det går jättebra. Kanske kan du åka och besöka affärerna en gång innan du åker dit med en boende?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-30 17:05
#24

#23 Jo måste gå till större affär :/ För de varierar så varannan vecka åker en boende och köper i större affär, andra veckan inte, så inget jag kan välja dessvärre :/

Ja jag har besökt affären innan som de brukaråka till men är annorlunda när man har någon med sig, mer stress och så med :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-30 18:47
#25

Ja, du måste åka dit, men vad jag menade var att det kanske inte finns anledning att börjar förklara saker eftersom du kan klara det utan problem. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-30 18:49
#26

#25 Mjo men om det går åt pipsvängen (vet att man inte ska tänka så) så drabbas ju den boende så att säga :/ De betalar ju inte det själva osv:/
Så tänkte, om det vore bra att personalen visste?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-30 21:31
#27

Det kan bara du avgöra om det är en fördel eller inte.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Fridaaaa
2014-07-31 07:38
#28

#27 Ja för det känns inte så bra OM jag skulle få en "attack" i affären då är det ju inte bara att lämna och gå ut :/
Men får klura lite på det, inte så "våghalsig" av mig att berätta saker direkt heller IRL :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-07-31 09:39
#29

Så här ser jag det. Fördelen med att berätta är att du tar bort en del av stressen från situationen. Genom att andra vet om dina problem så är det "godkänt" att få ett bryt och vara tvungen att lämna affären och just eftersom det är godkänt och en del stressen och pressen försvinner så kommer du förmodligen aldrig att behöva använda dig av det. Så på det viset kommer du förmodligen att ha berättat "i onödan", eftersom det hemska aldrig kommer att inträffa när du väl har lättat på stressen. Så frågan är om du kan uppnå det mer avstressade läget utan att berätta, om du kan tänka dig att du har samma frihet att göra det du behöver även om du inte berättat? Eller om du faktiskt behöver berätta för att få mer lugn i kroppen och kunna klara av situationen.

Jag hoppas du förstår hur jag menar för jag inser att det låter lite som rundgång, men alltihopa är ett "mind game" där det handlar om att lura hjärnan till att känna sig trygg och slappna av, för lyckas du med det kommer inget otrevligt att hända. Precis som det motsatta gäller, att ju mer stress, press och oro du lägger över situationen desto större är risken att du ska få en ångestattack.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-07-31 09:45
#30

#29 Ja det är svårt det där faktiskt :/
Grejen är att man är ju själv med just den boende och känner inte riktigt för att berätta för dem om sånt här. 

Hmm vet inte själv riktigt, något jag får klura på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2014-07-31 18:49
#31

Det kan ju vara så att du inte alls reagerar när du är där "i tjänsten". Då fokuserar du ju på den du är där med. Men jag förstår att det känns osäkert. 🤗

Fridaaaa
2014-07-31 19:16
#32

#31 Nej man vet ju aldrig. svårt att veta innan man testat hmm 
🤗

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2014-08-15 16:47
#33

#0 Du är inte ensam om den känslan.

Jag får ibland hastiga blodsockerfall och blir då jätteskakig, kallsvettig och yr och illamående och svag i kroppen och då blir jag mer stressad och nervös just för att jag inte vill svimma av mitt bland folk. Det brukar bli bättre när jag äter något snabbt och försöker ta det lugnt. Men ibland går det ju inte bara att äta, då brukar jag köpa något skynda att packa och vräka i mig någonting snabbt så blir kroppen bättre efter en stund. Jag har inte diabetes men  diabetes 2 i släkten.

Ett tips är att ta allt i din egna takt försök att ta det i lugn takt, skriv en lista så du vet allt du ska handla. Om du kan handla med någon kanske det känns bättre?
Kanske du kan ha någon grej att pyssla med om du känner dig stressad så du kopplar bort tankarna? Mobil, tidning, pryl eller så att pillra på? Sen om det är en speciell butik du inte gillar så kanske du/ni kan välja en annan?


Fridaaaa
2014-08-16 08:24
#34

#33 Ja jag med blir stressad så fort jag börjar känna så, och så blir det värre. Sedan känns det som att folk sölar ännu mer bara för det 😉

Ja lista kör vi på alltid när vi veckohandlar. Ja känns bättre när jag handlar med sambon för då kan han ta över OM det skulle bli något samt att han kan prata med mig och liksom få mig kanske på andra tankar. 

Nja är 2 stycken främst jag känner mig så i, men ibland går det bra om det är lite folk och jag/vi bara ska ha några få saker. Men kan inte undvika dem hela tiden tyvärr så måste "träna" på det mer och mer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-28 16:22
#35

Går sådär framåt. 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2014-08-28 16:25
#36

#35 Det tar tid tyvärr… Jag har hållit på i snart tre år med det här med affärer. Oftast går det bra numer, men ibland kommer det tillbaka och jag får lov att ta kortaste vägen ur affären för att inte kräkas eller svimma av. (eller det känns så…)

Fridaaaa
2014-08-28 16:26
#37

#36 Ja samma känsla jag har. Och krånglar det i kassan kanske med den framför så känns det ännu värre 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2014-08-28 16:29
#38

#37 Det finns inte självscanning? Utan det hade jag inte klarat att handla tror jag.

Fridaaaa
2014-08-28 16:34
#39

#38 Inte på Börjes där vi i regel handlar, och inte på Willys heller 😕 Maxi har men i regel blir det kö där med, och Citygross handlar vi sällan på :/ och kan ju bli "koller" också, så de ska kolla så man har alla varor man scannat in osv så tar det sin tid. Går dock bra om jag köper enstaka saker bara i affären så jag slipper vara där så länge.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2014-08-28 16:35
#40

#39 Okej… :( På citygross där jag handlar blir det koll ibland men då blir det stickprov bland varorna. Tex om jag har handlat 50 saker så kollar de 8 (har ingen aning om exakta mått men handlar man lite kollar dom få varor och handlar man mycket kollar dom många).

Fridaaaa
2014-08-28 16:37
#41

#40 Vi har ibland fått ta upp alla varorna och ibland har de bara tagit enstaka lite olika men har en bit till närmaste så blir sällan handling där :/
Men är väl bara att träna & träna?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-28 17:00
#42

#41 Jag antar det… Man får vara snäll mot sig själv och hitta sätt som funkar. Jag handlar tex alltid tidigt på morgonen när det är lite folk. Jag försöker också följa min lista så gott det går och inte stanna överallt och titta på annat. Då tar det för lång tid och jag pallar inte slutet av handlingen… Så lite rakt på och följa listan utan att för den skull stressa. 

Förr kunde jag kuta in en fredag eftermiddag/kväll och handla på inpiration mitt i allt kaos. Det är totalt tokborta nu, blir svettig bara att tänka på det. Samma jag bodde ju i Stockholm förrut och älskade centralstationen av någon anledning. Morgonstressen i tunnelbanan gjorde mig inget. Testade för ett tag sen och jag höll knappt på att kunna ta mig fram. Kröp nästan längs väggarna. Tål ingenting numer.. Tur att man bor på landet och bara trängs med djuren nu!😉

Fridaaaa
2014-08-28 17:04
#43

#42 Ja jag vill med handla när det är lite folk :) Känns bättre.
Jobbigt 😕 Haha ja gör jag med 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-08-28 21:50
#44

Ett tips är att inte träna så mycket på att minimera obehaget utan att istället träna desto mer på att stå ut med obehaget när det kommer. Genom att undvika de jobbiga situationerna klarar man sig bara för stunden men man kommer inte vidare, om man däremot upplever en jobbig situation men ger sig den på att man ska stå ut och klara av det och intalar sig att inget hemskt kommer att hända, det är då man växer och utvecklas och tar första stegen mot att lägga problemen bakom sig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-08-29 09:53
#45

#44 Jag kan inte stå ut med illamåendet och när jag börjar klökas. Jag har spyfobi som fungerar inte :/ För skulle jag spy i affären så skulle det bara bli ännu värre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-08-29 10:15
#46

Knepet är att med tankens makt ta kontroll över situationen i det läget och övertyga dig själv om att du INTE kommer att kräkas, att lika väl som dina tankar kan styra din kropp till att få ångest och börja må illa så har du också förmågan att styra dina tankar och din kropp bort från det läget och bestämma att du tar kontroll över situationen och att allt kommer att gå bra.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-08-29 10:16
#47

#46 Tro mig, är just det jag tänker på hela tiden och försöker göra. Kämpar med de tankarna var gång jag mår riktigt illa hemma också. 

Skickade iväg ett mail till en kbt och hon sa att detta är inget ovanligt och brukar vara "lätt" att "bota".  Funderade på att gå dit men priset är ju svindlande dyrt…

Får försöka så gott det går själv tills vidare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-08-29 10:25
#48

Kan du inte få kbt subventionerat genom sjukvården? Prova att prata med läkare på VC om du inte redan gjort det, och förklara hur handikappande det är och att du är väldigt motiverad till att bli av med problemen. Om inte läkaren föreslår kbt så kan du själv göra det. Det skulle förvåna mig mycket om du inte kan få remiss till det och bara betala den låga avgiften.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Fridaaaa
2014-08-29 10:31
#49

#48 Kan kontakta dem och höra i alla fall.  Behöver man boka tid tror du eller räcker det över telefon?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2014-08-29 10:45
#50

Du kan ringa och fråga om det är möjligt att få kbt genom dem, men du måste träffa en läkare för utvärdering innan du kan få remiss.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2014-08-29 11:15
#51

#50 oK, Får kontakta dem då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: