Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2982 ggr
Dvärg_gurami
2014-07-16 13:00

Medicin vs. Terapi? För- och nackdelar?

Hej!

Var hos psykolog idag där jag träffade både en läkare och en psykolog samtidigt. Jag har väntat på den här tiden rätt länge, och mina symtom har avtagit lite gran nu under sommaren. Jag är dock rädd att börja må sämre igen när jag börjar plugga till hösten.

Men min fråga handlar om (som det står i rubriken) vad som är bästa "medicinen" mot depression/tvångstankar/ångest osv. Jag fick recept på en medicin men ser inte vad läkaren skrivit haha. Den heter något på S…. jaja, kommer inte ihåg, men hon sa antingen den eller Zolof så de är väl lika antar jag, men receptet är på den medicin jag inte kommer ihåg namnet på. Jag undrar om någon har erfarenhet av liknande och typ vad ni tycker är bäst? Jag funderar starkt på tabletterna, gillar inte att sitta och prata vilket man ju gör på terapi, men hur funkar det liksom?
Hon sa även att jag skulle börja med en jättelåg dos så att man är försiktig för det finns biverkningar osv. Vilka biverkningar är vanliga för antidepressiva?

Och då jag flyttar om ca. ett år och mottagningarna har lång väntetid vill jag inte riskera att jag går och pratar med psykolog några gånger och sen inte har kontakten mer för att jag flyttar, och samtalen då inte hinner hjälpa…

Så… vilka är för- och nackdelarna med sådana här mediciner? Jag har för mig läkaren sa att det var SRFI om det finns nåt som heter så.., men kommer inte riktigt ihåg vilken bokstavskombination det var, tycker alla är så lika 🙂.

Okej, förlåt för ett långt inlägg, men hoppas ni förstår vad jag menar och att ni gärna vill komma med era åsikter och erfarenheter.😊

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Annons:
RobinEH
2014-07-16 13:09
#1

Sertralin var det troligtvis hon föreslog. Du har potentiella biverkningar här. Eller så var det Seroxat, med potentiella biverkningar här. De är båda SSRI-preparat.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zadeira
2014-07-16 13:17
#2

Det bästa är ju en kombination av både medicinering och samtalsterapi. Tanken är ju att man ska kunna minska eller helt sluta med mediciner när man fått verktyg till att hantera sin ångest, depression eller liknande annorlunda. Sen beror det givetvis på vad för problem och diagnos du har fått, det kan krävas olika kombinationer av medicin och terapi.

Gissar på att du fick Sertralin, du kan läsa om den här, biverkningar, verkningssätt osv: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060309000020

Jag har en kombination av antidepp, ångestdämpande, stämningsstabiliserande och DBT-terapi, samt vanliga samtal hos psykolog en gång i veckan.

Jag skulle råda dig till att ta emot all hjälp du kan få så fort det är möjligt, även om du flyttar om ett år. Påbörjar du en behandling så kan ju din nuvarande psykolog skriva remiss och se till att du inte hamnar utanför systemet igen om du flyttar. Väntar du ett år kan det ta en evighet och problemet hinner troligen sätta sig djupare och bli ännu svårare att jobba bort.

Dvärg_gurami
2014-07-16 14:58
#3

Ja, så hette den, Sertralin! :) Tack så mycket för bådas svar, jag måste verkligen tänka över det här, usch, haha :/.

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Wony
2014-07-18 01:27
#4

Jag blev utbränd och deprimerad, för mig fungerar en kombination av medicin och samtalsterapi. Jag är väldigt glad över att än så länge klara mig på en låg dos Cipralex, samtal 3-4 gånger i månaden samt stöttning från sambon.

Jag väntade alldeles för länge innan jag sökte hjälp. Troligtvis för att jag är alldeles för tjurskallig. Men när jag väl fick hjälp så blev mitt liv mycket bättre. Sedan kan man ju få hjälp att remitteras vidare osv när man väl är inne i systemet. 🙂

Upp till toppen
Annons: