Annons:
Etikettövrigt
Läst 1073 ggr
Dvärg_gurami
2014-07-12 01:29

Rädd och nervös

Hej! Jag har skrivit "detta" inlägg ett par gånger då och då men telefonen har lagt av eller jag har tvekat och ångrat mig, men nu blir det av.. 8 Jag har tid hos psykolog om några dagar som jag väntat på i ca en månad. De hade inga tidigare tider, jag ringde och frågade. Jag har gått hos psykolog innan men det har typ inte hjälpt något, och nu är det andra grejer jag behöver hjälp med, plus att det blivit mycket sämre. Saken är den att jag är jättenervös inför detta mötet med en psykolog/läkare jag aldrig träffat och det känns redan som jag blivit skickad fram och tillbaka. Egentligen vill jag inte gå då jag inte vill sitta där och prata med någon och tvingas berätta allt jag känner (börjar nästan gråta vid bara tanken!). Tycker det är jättejobbigt. Jag vet att jag behöver hjälp men… ja jag vet inte. Jag tror också att jag är rädd för att förlora en del av mig själv om jag blir "frisk" och det vill jag ju inte. Låter kanske jättelöjligt. Jag är även rädd över att jag i framtiden ska ha glömt hur jag mådde nu. Tja, detta inlägg kan bli hur långt som helst men jag får väl avluta det här. Vet egentligen inte varför jag skrev detta men undrar väl om någon typ sitter i en liknande sist och också tycker sånt här är jobbigt, eller om någon har något tips på hur jag kan tänka för att känna mig säkrare på att gå dit. Kanske vlilken sorts behandling ni tycker är bäst mot depression. Vet inte, känner mig bara desperat och patetisk som ens skriver detta här men… ändå.

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Annons:
RobinEH
2014-07-12 02:06
#1

Såklart att det är jobbigt. Att behöva blotta sitt inre för en okänd människa är inte det enklaste. Inte heller är det konstigt att du är rädd för att komma över dina problem, varesig man vill det eller inte så är det en del av den man är. Om en del försvinner så måste ju även något nytt tillkomma.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) skulle jag säga är förstahandsval. Jag är inget direkt fan av antidepressiva men de kan hjälpa, speciellt i kombination med KBT.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Dvärg_gurami
2014-07-12 11:16
#2

Ja du har nog rätt! :). Jag har gått KBT när jag var yngre och då försvann symtomen, men som sagt, nu är de tillbaka och jag har även andra prblem nu. Sedan har jag testat den andra metoden också men den har inte hjälpt något vidare. Jag är heller inte så för antidepressiva men jag känner samtidigt att jag vill/behöver bli av detta så snabbt som möjligt.

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Upp till toppen
Annons: